חפש

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

במקרה של פגיעה כתוצאה מתאונת דרכים חל חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים הבא לפצות את הנפגע על הנזקים שנגרמו לו ללא קשר לשאלת האשם או הגורם לתאונה. במקרה של תאונת עבודה יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי אשר יזמן את העובד לוועדה רפואית ובמקרה שנותרה בו נכות קבועה יפוצה באופן יחסי לדמי הביטוח ששלומו על ידו בתקופה שלפני תאונת העבודה. נשאלת השאלה מה קורה במקרה שתאונת הדרכים הינה גם תאונת עבודה. מי ישפה את הנפגע ביטוח לאומי, חברת הביטוח של הרכב או שניהם?

מתי תאונת דרכים היא גם תאונת עבודה
תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יכולה להתרחש באחת מהנסיבות הבאות:
• תאונת דרכים שארעה בדרך לעבודה.
• תאונת דרכים שארעה בדרך חזרה מהעבודה.
• תאונת דרכים שארעה תוך כדי עבודה, כולל במהלך הפסקה סבירה בעבודה (לדוגמא במהלך יציאה לארוחת צהריים).

ההבדל בין תאונת דרכים לבין תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

מינוי רופא מומחה לבדיקת הנכות- במקרה של תאונת דרכים רגילה וכל שיש ראשית ראייה לקיומה של נכות קבועה ממונה רופא מטעם בית המשפט לקביעת הנכות. במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה המצב שונה ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי היא שקובעת את דרגת הנכות (בהנחה שהתביעה למוסד מוגשת קודם לתביעת הביטוח). מי מחמיר יותר? ישנן דעות לכאן או לכאן אולם הדעה הרווחת היא כי רופאי הביטוח הלאומי מחמירים מעט יותר מאשר מומחה בית המשפט. חשוב לציין כי קביעת הועדה הרפואית "ממשיכה" גם לתיק תאונת הדרכים ובמקרה שיש קביעה כזו בית המשפט לא ימנה מומחה מטעמו אלא קביעת הועדה תשמש גם בתיק תאונת הדרכים.

תשלום לרופא המומחה- במקרה של תאונת דרכים נטיית רוב בתי המשפט נכון להיום היא כי חוות דעתו של הרופא שמונה ע"י בית המשפט תמומן ע"י חברת הביטוח. במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה ביטוח הלאומי קובע את הנכות ( על חשבונו) ולא ניתן למנות מומחה נוסף מטעם בית המשפט (למעט חריגים קיצוניים). יחד עם זאת נפגע שרוצה להימנע מכך שקביעת דרגת הנכות ע"י ביטוח לאומי "תגרור" עימו גם לתיק תאונת הדרכים יכול להגיש את התביעה לבית המשפט לפני התביעה לביטוח לאומי. במקרה כזה ימנה בית המשפט מומחה רפואי אולם ברוב המקרים יטיל את תשלום הוצאות המומחה על התובע.

אופן התשלום - במקרה של תאונת דרכים התשלום הוא מיידי. כלומר במידה ומגיע לתובע פיצוי עבור אובדן השתכרות עתידי, הוא מקבל את כל הסכום מראש כשהוא מהוון ( הפחתת ערך הכסף עבור התשלום המוקדם). במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה אזי עד ל19% נכות משולמת קצבה חד פעמית, אולם אם נקבעת דרגת נכות של 20% נכות ומעלה, הנפגע יהיה זכאי אך ורק לגמלה חודשית (לפי סכום ההכנסה המבוטחת וגובה הנכות) והוא לא יוכל לקבל את התשלום מראש.

שכר טרחת עורך דין- במקרה של תאונת דרכים נהוג כי חברת הביטוח היא שמשלמת את שכר טרחת עורך הדין המייצג. במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, ביטוח לאומי לא נושא בשכר הטרחה וזה משולם ישירות ע"י התובע על פי המוסכם בינו לבין עורך דינו.

החמרה של המצב הרפואי- ברגע שנסגר תיק תאונת הדרכים לא ניתן עוד לפתחו מחדש וגם אם בעתיד יורע מצבו הרפואי של הנפגע לא ניתן יהיה לפתוח את התיק ולקבל פיצוי נוסף. לעומת זאת, במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה במידה ותחול בעתיד החמרה במצב הרפואי ניתן יהיה לבקש ועדה רפואית נוספת שתבדוק אם יש לקבוע דרגת נכות גבוהה יותר ובעקבותיה גמלה גבוהה יותר.

האם אני לא זכאי לתשלום גם מביטוח לאומי וגם מחברת הביטוח?
העיקרון המנחה הוא כי לא מפצים פעמיים עבור אותו מקרה ולכן במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, ביטוח לאומי רשאי לתבוע חזרה את חברת הביטוח עבור כל התשלומים ששילם לנפגע. מאותו הטעם כל סכום שמשולם לנפגע עי" הביטוח הלאומי מנוכה מהתשלום שנקבע בתיק תאונת הדרכים וזאת כדי שחברת הביטוח לא תהא חשופה לתשלום כפול הן למבוטח והן לביטוח הלאומי שכאמור יחזור ויתבע ממנה את התשלומים ששילמה לו. אולם לכלל הנ"ל יש חריג- במידה והנפגע מודיע מראש ובדואר רשום לביטוח הלאומי על תביעתו כנגד חברת הביטוח הרי שהוא יהיה זכאי בכל מקרה לתשלום 25% מהנזק שיקבע ע"י בית המשפט וזאת גם אם בסופו של דבר כבר קבל את מלוא הסכום מהביטוח לאומי. כלל זה נועד ליצור תמריץ לנפגע ליידע את המוסד על הגשת התביעה כנגד חברת הביטוח ובכך לסייע למוסד לתבוע מחברת הביטוח את התשלומים שהביטוח הלאומי משלם לנפגע. כלומר במקרה זה יכול גובה הפיצוי להגיע ל – 125% מהסכום המגיע. חשוב לציין כי כלל זה חל רק במקרה שהגורם המבוטח הוא לא המעביד עצמו. כלומר אם מדובר ברכב של המעביד הכלל הנ"ל לא יחול.

מיצוי זכויות הנפגע באמצעות שימוש בעורך דין מנוסה
עורך דין מנוסה יוכל לספק לנפגע ייעוץ והכוונה לאורך כל הדרך החל מהפנייה לרופא, התנהלות נכונה מול המעביד, חברת הביטוח והמוסד לביטוח לאומי.עורך דין בעל ניסיון בתחום ידע להדריך את הנפגע גם בעניין זה.עורך הדין ידאג לשמור על הזכויות להן זכאי כל נפגע על פי חוק ויבצע את כל הכנת התיק בצורה מקצועית ונכונה שתשיג את התוצאה המתבקשת.
במידה והייתם מעורבים בתאונת דרכים אל תהססו ופנו לעורך דין מקצועי ואמין מהר מבעוד מועד ודרשו ממנו הכנה והכוון מראש אשר יעזרו לכם למצות את מלוא זכויותיכם.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס