חפש

הפגישה הגורלית עם שירות המבחן - עורכת הדין מירב נוסבוים

הפגישה הגורלית עם שירות המבחן - עורכת הדין מירב נוסבוים

במסגרת ההליך הפלילי מופנים נאשמים ועצורים רבים לקבלת תסקיר שירות המבחן.
חלק, לשם המלצה הנוגעת לאפשרות שחרור לחלופת מעצר והקלה בתנאי מעצר הבית, וחלק במסגרת הטיעונים לעונש בתיק עצמו.

חשוד או נאשם ייפגש עם קצינ/ת המבחן פגישה ראשונית קצרה (לעיתים בהמשך תהיינה פגישות נוספות גם עם בני המשפחה), אשר תהיה לה השלכה עצומה על עתידו, ולכן, חשוב מאוד להכיר מראש את התהליך ולהגיע מוכנים אליו ככל שרק אפשר.

לעיתים מגיעים לפגישה כשהנאשם אינו מבין עד הסוף את חשיבות הפגישה, חוסר שיתוף פעולה ראשוני, או התבטאות לא נכונה, עלולים לקבע התרשמות שלילית של קצינ/ת המבחן, שלאחר מכן יהיה קשה מאוד לתקן אותה.

לעיתים מגיע נאשם לפגישה כשהוא מתוסכל בגין עוול שלתחושתו נגרם לו בתיק החקירה. כך למשל, בהליך גירושין כאשר הוא חש שהמתלוננת והמשטרה מגזימים או מייחסים לו דברים שלא קרו, על מנת להשיג יתרונות בהליך הגירושין. במצב דברים זה עלול הנאשם להשליך את כל האחריות על הצד השני, או אז התסקיר ישקף אי נטילת אחריות שלו, ומכאן תבוא חוות דעת שלילית ללא המלצה.

לעיתים מגיע הנאשם בחרדה גדולה, ומתוך "מגננה" הוא ינסה להפחית מאחריותו או לצייר תמונה "משופרת" של המצב – גם התנהלות שכזו תוביל להתרשמות ראשונית שלילית ולתסקיר שלא יועיל לנאשם ואף עלול להזיק לו.

חשוב להבין, שירות המבחן הינו גוף הפועל מטעם משרד העבודה והרווחה, ועל כן הוא נחשב לאובייקטיבי לחלוטין, ובית המשפט מייחס להתרשמותו משקל רב מאוד.
קשה עד מאוד לשכנע בית משפט להקל בתנאי חלופת מעצר, מקום בו שירות המבחן לא התרשם לטובה ולא המליץ על הקלות.
גם בעת מתן גזר דין, תסקיר שאינו חיובי עלול לגרום לנזק רב, יהיה קשה מאוד לשכנע את בית המשפט כי ההתרשמות של שירות המבחן הינה מוטעית.

אז מה צריך לעשות?
להתכונן! להקפיד להיפגש עם העורך/ת דין המייצג/ת, טרם הפגישה עם שירות המבחן.

אם מדובר בתסקיר מעצר יש לשכנע את שירות המבחן כי שחרור למעצר בית או הקלה בתנאי מעצר הבית, לא תסכן את המתלונן/ת או את הציבור.

חשוב להראות שהמפקחים המוצעים הינם אסרטיביים, רציניים, כאלה אשר מודעים למה שכתב האישום מייחס לנאשם ואינם מקלים בכך ראש. מנגד, הם גם נכונים לעזור לנאשם בכך שיפקחו עליו, וברור להם כי עליהם לדווח למשטרה ככל שתהייה הפרה של תנאי השחרור.


אם מדובר בתסקיר טרם טיעונים לעונש בסיום המשפט, יש לעבור עם העורך/ת דין המייצג/ת, על כתב האישום בו הודה הנאשם.
לבחון איתו/ה כיצד יהיה נכון להדגיש לקיחת אחריות מלאה על העובדות והעבירות בהן הודה הנאשם: הבעת חרטה, הכרה בפגיעה שנגרמה למתלונן, נכונות לשינוי.
רק לאחר החלק הזה של האחריות האישית, אפשר לפרט את הנסיבות שהובילו להסתבכות בעבירה, ולהביע נכונות לשילוב בטיפול אם יומלץ על כך.

היערכות נכונה לפגישה עם שירות המבחן באופן שתגרום לנאשם להציג עצמו כראוי, ולהתייחס למקרה בצורה מיטבית, תיצור אמפתיה כלפי הנאשם והתרשמות כי אכן מדובר במעידה שאינה מאפיינת אותו, או שמדובר בנאשם גם אם יש לו עבר פלילי, שגמלה בלבו החלטה לעשות שינוי.

במקרה כזה הצפי הוא כי תהיה מעורבות חיובית של שירות המבחן ויתקבל תסקיר עם המלצות, שיש בכוחן להשפיע על בית המשפט ולהביא לגזר דין מקל או להקלות בעניין תנאי השחרור.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עורכת דין מירב נוסבוים
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס