חפש

פיטורים שלא כדין-עו"ד סיגלית רפאלוב

פיטורים שלא כדין-עו"ד סיגלית רפאלוב

מערכת היחסים העסקית בין עובד למעביד מעוגנת בחקיקה רחבה. בעוד שזכותו של מעסיק לפטר את העובד, חובתו של אותו מעסיק לפעול בדיוק כפי שקבע המחוקק במצבים אלה. מכאן, במידה ואותו עובד שעבודתו הופסקה סבור, כי מדובר במצב של פיטורים של כדין – ללא כל נימוק ענייני או שיקולים זרים, רשאי העובד לתבוע את זכויותיו.

יתכן גם מצב, כי בהליך הפיטורים נפל מה שמכונה בעגה המקצועי “פגם מהותי” – פגם ההופך את ההליך למצב של פיטורים שלא כדין. לדוגמא: אי קיום חובת שימוע ובחברות ובמפעלים בהם פועל ועד עובדים המעוגן בהסתדרות, אי קבלת הסכמה של אותו ועד.

עובד במצב זה רשאי, למשל, לעתור לבית הדין לעבודה ולבקש צו מניעה זמני, אשר יבטל את הפיטורים ויחזיר את העובד לעבודתו – זאת עד לקבלת החלטה בתביעה שתוגש לבית הדין. צעד של בקשת צו מניעה זמני, חייב להתבצע מיד עם הליך הפיטורים, זאת למניעת מצב בו בית הדין ידחה בקשת הצו הזמני מחמת שיהוי.

מעבר לשיהוי, צו המניעה הזמני משרת שתי מטרות עיקריות: הראשונה והמהותית ביותר, הינה שימור המצב הקיים וזכויות העובד – עד להכרעה סופית בתביעה. כמובן, שעל עובד העותר למתן צו מניעה זמני, להוכיח במסגרת בקשתו כי קיים סיכוי לכאורי להצלחתה של התביעה העיקרית. מטרה שניה בהגשת צו מניעה זמני, היא איתות לבעל העסק, החברה או המפעל, כי העובד, כשומר חוק, מגן על זכויותיו. במצבים מסוימים, בעקבות הגשת צו מניעה זמני, נסגר הנושא מחוץ לדלתות בית המשפט.

תחת סעיף של פיטורים שלא כדין, נכנס גם הנושא של פיטורים ללא פיצויי פיטורים או פיטורים עם פיצויי פיטורים בסכום מופחת.

על-פי חוק, פיצויי עובד מזכים אותו בפיצויי פיטורים. על-פי חוק מעסיק לא יכול להתנות בעניין זה, ועובד גם לא יכול לוותר על פיצויי פיטורים המגיעים לו לפי דין – גם אם חתם על ויתור כזה – אלא במקרים מאוד מסוימים המחייבים הליך מדוקדק.

כך, למשל, במקרים מסוימים יהיו מעסיקים שיחשבו כי ביכולתם לפטר עובד ללא תשלום פיצויים בשל סיבות כמו גניבה, מעילה באמון או עבירת משמעת חמורה על-פי תקנון החברה. החוק, אומנם, מעניק למעסיק את היכולת לפטר את העובד ללא תשלום פיצויי פיטורין. עם זאת, במידה והנושא מגיע לפתחו של בית המשפט, על המעסיק להראות כי מדובר במקרה ברור מאוד וברמת הוכחה גבוהה. במידה והמעסיק לא סיפק הוכחות ברמת סבירות גבוהה, עשוי בית המשפט להכריז על הפיטורים כעל פיטורים שלא כדין והמעסיק אף יחויב מעבר לתשלום הפיצויים, גם בקנס, או לחילופין החזרת העובד לעבודתו.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 

סיגלית רפאלוב, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס