חפש

כל מה שרצית לדעת על פיצויי פיטורים – המדריך המלא-עו"ד סיגלית רפאלוב

כל מה שרצית לדעת על פיצויי פיטורים – המדריך המלא-עו"ד סיגלית רפאלוב

על השאלה מהם פיצויי פיטורים, מתי עובד או עובדת זכאים להם נכתבו מאמרים מקצועיים רבים – הן בהיבט הסוציאלי, הן בהיבט הפסיכולוגי וכמובן בהיבט המשפטי.

על-פי המחוקק, פיצויי פיטורים משולמים עם סיום עבודתו של העובד לעובד עצמו – במרבית המקרים מדובר בעקבות פיטוריו, כפיצוי מוגדר בחוק על אובדן מקור פרנסתו. על-פי פקודת מס הכנסה ייחשבו פיצויי פיטורים כחלק ממענק פרישה. למה חלק? כיוון שישנם תשלומים נוספים הניתנים לעובד בעקבות הפסקת העבודה.

כלל האצבע לפיצויי פיטורים מבוסס על מספר השנים בהן הועסק העובד והסכום המופרש. לעתים הסכום המצטבר בפיצויי פיטורים גבוה מאוד – עד כדי מצב בו מעבידים מתקשים לשלמם. בארץ, אחד המנגנונים המגנים על העובד במקרה של מעסיק שפשט רגל או מעסיק שלא הפריש הסכומים הנדרשים, הוא בית המשפט לעבודה וכמובן המוסד לביטוח לאומי.

החל משנת 1963 הוסדר נושא הפיצויים בחוק פיצויי פיטורים. מחוק זה נגזרו התקנות ובהמשך ההלכות המחייבות.

בעיקרון, כל מי שעבד שנה אחת ברציפות, או במקרה של עובד עונתי בשתי עונות שנתיים רצופות ופוטר, זכאי על-פי החוק “לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי פיטורים”. החוק גם שם דגש על מקום העבודה. כך, שאם התחלפו בעלים, הזכויות שנצברו בגין פיצויי פיטורים נשמרות.

החוק אף מגן על עובדים מפני אחד הצעדים בהם נוקטים מעסיקים מסויימים. דהיינו, פיטוריי עובד בתקופה שבין 11 חודשים לשנה. במידה ומוכח כי מדובר בצעד הנועד כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורין, יפסוק בית הדין לעבודה לטובת העובד.

במקרים רבים זכאי עובד אשר מחליט להתפטר, לפיצויי פיטורים. בשפה המשפטית מכונה מצב זה “התפטרות בדין מפוטר”.

כך, למשל, במצב בו המעביד חס וחלילה נפטר או העובד חס וחלילה נפטר. גם מצבים בהם עובד מתפטר בשל מצב בריאות לקוי שלו או של בן משפחתו – על סמך ממצאים רפואיים, תנאי עבודה ועוד הינה סיבה מספקת להתפטרות (כל מקרה לגופו ומומלץ להתייעץ לפני).

החוק מאפשר להורה (גבר או אישה) את הזכות להתפטר ולזכות בפיצויי פיטורים תוך תשעה חודשים מיום הלידה על מנת שההורה יוכל לטפל בילדו. זכות זו מוקנית רק לאחד מההורים. הפסיקה אף הרחיבה חוק זה וקבעה, כי גם אם ההורה מצא עבודה המקלה עליו בטיפול בתינוק שנולד והוא בחר להתפטר, יהיה זכאי העובד לפיצויי פיטורים.

החוק מתייחס גם למרחק גיאוגרפי ולמצבים אישיים. למשל, עובדת יכולה להתפטר מעבודתה ולקבל פיצויי פיטורים אם שהתה במקלט לנשים מוכות בסמוך להחלטתה להתפטר – תקופה של 60 ימים לפחות.

העתקת מקום מגוריו של עובד, בנסיבות מסוימות, לדוגמא מעבר ליישוב אחר המחייב נסיעה ארוכה, מעבר ליישוב אחר עקב נישואים ועוד.

רבים לא מודעים לכך, אולם אי חידוש חוזה עבודה מעבר לתקופה הקצובה בחוזה, מאפשרת לעובד להתפטר בדין מפוטר – אלא אם המעסיק ביקש לחדש החוזה והעובד סירב.

התפטרות מחמת הרעה משמעותית בתנאי העבודה (ובתנאי שהעובד עדכן את המעסיק בכך ואפשר לו לתקן את הנדרש תיקון) מהווה גם כן התפטרות בדין מפוטר.

החוק מגן גם על עובדים לאחר שהגיעו לגיל פרישה, התגייסו לכוחות הביטחון או שירות לאומי. כל העובדים הללו, במידה ומתפטרים, זכאים לפיצויי פיטורים.

אחת הדרכים להגנה על עובדים על-פי חוק פיצויי פיטורים, מאפשרת תשלומי מעבידים לקרן פנסיה ולקופת ביטוח על שם העובד. הקרן או קופת הביטוח מחויבת לעדכן את העובד ישירות באם הועברו כספים או לא. החוק גם קובע, כי אם הכספים המופרשים לקופת פנסיה תחת רכיב הפיצויים מיועדים לקבלת קצבה, לא יוכל המעסיק למשוך הכספים בחזרה – גם במקרה בן העובד אינו זכאי לפיצויי פיטורים – למעט מקרה חריג בו המעסיק הסכים על כך מראש עם העובד. יתרה מזו, בשנת 2018 נקבע כי אין די בהסכמה מראש של העובד כדי לבצע את המשיכה. יש צורך בהסכמתו לאחר הפיטורים ובהיעדרה, על המעביד לקבל פסק דין.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

סיגלית רפאלוב, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס