חפש

עבירות מס – עו"ד איברהים עיאד

עבירות מס – עו"ד איברהים עיאד

  • מהן בעצם עבירות מס?

על מרבית הפעילות העסקית במדינת ישראל, לרבות שכר עבודה, רווח מהשקעה על ידי דיבידנד או כל רווח שהוא מעסק או משלח יד, מוטל מס. המס מיועד לממן את הוצאות הממשלה – ביטחון, בריאות, חינוך וכן הלאה – החוזרות לבסוף אל האזרחים. ככלל, עבירות המס שיכול אדם לבצע נחלקות באופן גס לשני סוגים, שהעונשים ודרכי הטיפול בהם שונים: עבירות טכניות, ועבירות מהותיות.

עבירות טכניות

עבירות טכניות הן הסוג הקל ביותר של עבירות מס הכנסה, ולרוב מדובר בטעויות בתום לב שנעשו ללא כל כוונה פלילית להעלים הכנסות מהמדינה. איחור בהגשת הדו"ח שנתי, למשל, אי ניכוי מס הכנסה במקור, איחור בתשלום המע"מ, אי הגשת הצהרת הון שהתבקשנו להגיש וכן הלאה. במקרים רבים מוכנים במס הכנסה להקל על הנישום שעבר עבירה טכנית, ולמרות שהחוק מאפשר עד שנת מאסר בפועל עבור עבירות כאלה, לאפשר למשל תשלום קנס מנהלי, וזאת לאחר בחינה של כל הפרמטרים. 

עבירות מהותיות

עבירות מס מהותיות נמצאות כבר עמוק בתוך התחום הפלילי, ולרוב נלוות לעבירות נוספות – החל מעבירות צווארון לבן שונות ועד מרבית העבירות הפליליות (כידוע, לעבריינים אין מוטיבציה להתחלק ברווחי פעילותם הלא חוקית עם מס הכנסה).

עבירות מהסוג הזה הן העלמות מס, ניהול פנקסי חשבונות כוזבים, הגשת דו"חות שנתיים כוזבים, סיוע לאחרים בעלמת מס, שימוש בחשבוניות פיקטיביות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, אי הוצאת חשבונית מס ("לעבוד בשחור"), אי דיווח על הכנסות מעבודה או פעילות עסקית בחו"ל ועוד.

  • מהם העונשים על עבירות מס?

כמרבית המדינות בעולם, מדינת ישראל רואה בחומרה כל סוג של השתמטות או התחמקום מתשלום מס אמת, בוודאי במצב של משבר כלכלי עולמי בשל המגיפה, הפחתת הסחר הבינלאומי והייצוא והאטה בכלל הפעילות הכלכלית במשק. מכיוון שכך, מאז ומתמיד נקטו רשויות התביעה – מס הכנסה, פרקליטות מיסוי וכלכלה ובתי המשפט – מדיניות נוקשה של אכיפה וענישה לעוברים עבירות מס. תביעות בנושאים אלו יכולות בקלות להפוך להיות תביעות פליליות לכל דבר ועניין, אף אם הנושא החל בכלל בהליכי בירור אזרחיים של השומה מול מס ההכנסה. אם העונשים על עבירות מס טכניות עלולים להגיע עד שנת מאסר בתוספת קנסות כספיים (כמובן שאחרי תשלום המס שמתשלומו התחמק האזרח), הרי שבמקרים של עבירות מס מהותיות ניתן להטיל עונש מקסימלי של שבע שנות מאסר וקנסות בסכומים של מאות אלפי שקלים.

  • אז מה הנזק?

כל מקרה מס נידון לגופו, והדברים תלויים כמובן בבתי המשפט, בנחישות התביעה מטעם הפרקליטות או מס הכנסה – וכמובן, ביכולת הפרקליט המטפל במקרה לזהות את הסעיפים הרלוונטיים בהם ניתן להקל בעונש או לשכנע את בית המשפט כי אין מדובר במקרה מהותי.

הנה כמה דוגמאות למקרים מהשנים האחרונות: בעל מפעל מאזור הצפון שבשל המצב הכלכלי לא העביר כספים למע"מ במשך תקופה, נדון לתשעה חודשי מאסר וקנס של עשרים אלף שקלים. במקרה אחר, ארכיטקט שהסתבך בהוצאת חשבונית פיקטיבית וגרם למדינה אבדן הכנסות של כחצי מיליון שקלים, נדון לשבעה חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס של קרוב לחמישים אלף שקלים.

  • מתי צריך לערב את עורך הדין?

ברגע שנודע לאדם כי למס הכנסה יש השגות שונות בנוגע לסכומים שהוא חייב אליהם, כדאי – גם אם הוא משוכנע שלא עשה כל רע ואין בדברים שום ממש – ליצור קשר עם משרד עורכי דין המומחה בעבירות מס, כדי לקבל ייעוץ ואולי גם נוכחות של עורך הדין בשלב החקירה הראשוני – זו זכותו הדמוקרטית של הנישום.

חקירת מס הכנסה אינה עניין נעים, והחוקרים ינסו להלחיץ את הנחקר ולנסות להוביל אותו בדברי חלקות להודאה באשמה או בעובדות הרלוונטיות, עניין שיכול לעמוד לו לרועץ בהמשך הדרך, וחבל. עורך דין מנוסה יוכל לזהות ולהדוף בקלות ניסיונות כאלה של החוקרים.

מעבר לכך, בניגוד למנהל החשבונות או רואה החשבון של החשוד, המחויבים לפרט בפני שלטונות המס את כל הידוע להם אודות עסקיו והתנהלותו, על כל מגעיהם של עורך הדין והחשוד מוטל חיסיון המאפשר לעורך הדין להבין מה באמת קרה, ומה הדרך הטובה ביותר להציג את הדברים בפני הרשויות בצורה הטובה ביותר עבור הלקוח.

מעבר לכך, עורך דין מנוסה גם יוכל להגיע עם שלטונות מס הכנסה לעסקת טיעון מוצלחת לטובת לקוחותיו, ואף להסיר מהפרק הרשעה פלילית או מאסר בפועל חלילה ולהמירם בתשלום קנס בתנאים נוחים, או כל חלופה אחרת. המסקנה בכל המקרים היא ברורה – הזמן לערב את עורך הדין המתמחה בעבירות מס היא ברגע הראשון בו נודע לך שמתקיימת חקירה הנוגעת אליך בחשד כזה.

במשרדנו אנו מתמחים בטיפול בנאשמים בעבירות מס שונות, טכניות או מהותיות, ונשמח מאוד לסייע לכם במגע ובטיפול מול רשויות מס ההכנסה שלרוב אינן מוכנות להתחשב "כך סתם" בטיעונים ובסיבות הכלכליות של החשוד, שהביאו אותם בסופו של דבר להחליט על חקירה נגדו. אנא צרו איתנו קשר באופן מיידי בכל מקרה של חשד כזה.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 

איברהים עיאד ושות', משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס