חפש

עבירות מין – עו"ד איברהים עיאד

עבירות מין – עו"ד איברהים עיאד

  • מה לעשות אם זומנת לחקירה בחשד לעבירת מין?

הדחף המיני הוא ככל הנראה הדחף האנושי החזק ביותר, ונושא עימו משמעויות נפשיות רבות מגאוות ניצחון ועד תחושת בושה. העוצמה שלו יכולה לפגוע בשיקול הדעת של כל אדם, לרומם או להוריד. כפועל יוצא מעוצמתו של הדחף ומהמשמעויות החברתיות שלו, המחוקקים ובתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לנושא עבירות המין, וקבעו ומטילים עונשים כבדים על עבירות אלה.

גם חשודים בעבירות מין, בהכירם את הדרך בה החברה ומערכות החוק מתייחסות לנושא, מגיבים בלחץ רב לכל חשד כזה ומנסים לשכנע במהירות רבה את החוקרים כי לא חטאו כלל. בעשותם זאת הם לעתים אומרים יותר מדי או סותרים את עצמם, וגורמים לעצמם נזק. לפיכך, הדבר הראשון שעל חשוד בעבירות מין לעשות הוא לבקש להתייעץ עם עורך דין מומחה בסוגיות פליליות אלו, ולגבש יחד עימו, בצורה ממוקדת, את הדרך בה יתנהל במהלך החקירה ו/או ההליך המשפטי.

עולם המשפט הפלילי הוא רחב ומלא מידע שרק עורכי דין המתמחים בדקויות שלו יכולים להכיר – חוקים שונים, תקדימים משפטיים וכמובן – ניסיון רב שנים של עורך הדין בערכאות השונות.

  • מהן עבירות מין?

עבירות מין הן קשת שלמה של עבירות שונות הקשורות במיניות. עבירות אלו יכולות להיות קשורות במגע פיזי בקורבן, או בהתייחסות מילולית אליו, או הפעלת מניפולציות שונות ושידול הקורבן למעשים בעלי אופי מיני. הקשת רחבה מאוד, והמחוקק קבע שורה של עונשים אפשריים לכל עבירה. בין עבירות המין נמצא, בין היתר, את העבירות הבאות:

אינוס – אונס הוא כפיית יחסי מין בניגוד לרצון הקורבן. בחוק הישראלי ההגדרה היא כאשר הקורבן הוא אישה, ומעשי אונס נגד גברים מוגדרים כמעשה סדום. אונס מוגדר ככזה כאשר לא הייתה הסכמה לקיום יחסי המין, והתבצעה בעילה – כלומר החדרת איבר או חפץ לאיבר המין של הקורבן. העונש יכול להיות עד 16 שנות מאסר.

עבירת אונס חמורה הגוררות עונש מוגבר הן במקרים של: אונס קטינה בת פחות מ-16, אונס אדם בעל מוגבלות נפשית או שכלית, אונס תוך איומים בנשק, גרימת חבלות או הכנסה להריון תוך מעשה אונס, אונס בפרהסיה – בנוכחות אנשים אחרים או בקבוצה.

בעילה אסורה בהסכמה – עבירה זו מתייחסת לרוב לבעילת קטינות, גם אם המעשה היה בהסכמה מלאה. גם בעילה במרמה היא בעילה אסורה בהסכמה – כלומר הפעלת מניפולציות, שקרים והבטחות שווא כדי להשיג את הסכמת האישה לקיום יחסי המין.

מעשה סדום – על פי החוק, מעשה סדום הוא החדרת איבר מהגוף או חפץ לפי הטבעת או פיו של אדם. מבחינת חומרת המעשה והענישה האפשרית דין מעשה סדום כדין מעשה אינוס.

מעשה מגונה – על פי סעיף 348 לחוק העונשין, מדובר במעשה למען סיפוק, גירוי או ביזוי מיני ללא הסכמת אחד מהצדדים.

הטרדה מינית – הטרדה מינית היא פגיעה בכבודו, בפרטיותו ובשוויון הזכויות של אדם על רקע מיני. ישנן דרכים רבות בהן יכולה להתקיים הטרדה כזו, כמו למשל: מעשים מגונים, סחיטה באיומים ודרישה לבצע מעשה מיני, התייחסויות חוזרות למיניות האדם למרות שהאדם הבהיר שאינו מעוניין בהתייחסויות אלו – ובמידה ומדובר ביחסי מרות, הנפגע לא חייב להביע מורת רוח מהתייחסויות אלו כדי שהן יחשבו כהטרדה מינית. הצעות בעלות אופי מיני חוזר ונשנה – גם כאן, במקרה של יחסי מרות הקרבן אינו חייב/ת להבהיר מפורשות כי הוא אינו מעוניין בהצעות. אמירות מבזות לגבי המיניות או ההעדפות של אדם. פרסום סרטים, הקלטת או תמונות המתמקדים במיניות אדם ויכולים להשפילו ללא קבלת הסכמה.

עבירות מין במשפחה – עבירות מין המבוצעות בתוך המשפחה הגרעינית על ידי אחד ההורים או האחים. המחוקק קבע עונשים חמורים לעבירות מין בתוך התא המשפחתי לאור הפגיעה הקשה שהם מסבים לקורבנות העבירה.

עבירות מין בקטינים – כאשר עבירות מין מבוצעות כנגד קטינים, חומרת העבירה והעונש הנלווה אליה גדלים באופן משמעותי.

  • תביעת פיצויים על עבירות מין בסיוע עו"ד לעבירות מין

עבירות המין הן עבירות פליליות, ובמידה והוגשה תלונה בגינן מערכות החוק חוקרות את הנושא ואף מגישות כתבי אישום במידת הצורך. תביעות אלו מוגשות מטעם המדינה, ולקורבנות אין כמעט השפעה על התהליכים.

אולם, לקורבנות של עבירות מין שונות ישנה זכות לנהל תביעה אזרחית או משא ומתן ולדרוש פיצויים מתאימים על הנזק שנגרם להם. ניתן לקיים את ההליך האזרחי בנפרד מההליך הפלילי של המדינה, במקביל אליו או לאחריו. כדאי שהשיקולים בנושאים אלו ייקבעו בהתייעצות עם עו"ד פלילי המומחה בעבירות מין, למען השגת תוצאה מיטבית.

(*) התוכן במאמר זה הובא לצרכי ידע כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה.

איברהים עיאד ושות', משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס