חפש

עבירות נשק – עו"ד איברהים עיאד

עבירות נשק – עו"ד איברהים עיאד

  • מה מוגדר כנשק בעיני החוק?

סעיף 144 לחוק העונשין הוא המגדיר מהו נשק, ובמהלך הזמן נקבע בפסיקות שונות לגבי חפצים מסויימים – בקת"ב, למשל, או רימון הלם – האם הם מהווים נשק. ההגדרה בחוק פשוטה וישירה מאוד:

(1)   כלי שסוגל לירות כדור, קלע, פגז, פצצה או כיוצא באלה, שבכוחם להמית אדם, וכולל חלק, אבזר ותחמושת של כלי כזה;

(2)   כלי שסוגל לפלוט חומר הנועד להזיק לאדם, לרבות חלק, אבזר ותחמושת לכלי כאמור ולרבות מכל המכיל או שסוגל להכיל חומר כאמור ולמעט מכל גז מדמיע כהגדרתו בחוק כלי היריה, תש"ט-1949;

(3)   תחמושת, פצצה, רימון או כל חפץ נפיץ אחר שבכוחם להמית אדם או להזיק לו, לרבות חלק של אחד מאלה.

המחוקק גם מדגיש שאין זה משנה האם הנשק תקין לשימוש או לא, וכי מי שטוען שיש לו רשות להחזיק בנשק – עליו להוכיח זאת.

  • מהן עבירות נשק?

ישנן כמה עבירות נשק, והסיווג שלהן שונה וחשוב מאחר ובחלקן ייתבע הנאשם על ידי המשטרה ויישפט בפני בימ"ש השלום, הדן בעבירות שעונשן עד שבע שנות מאסר, ובאחרות שעונשן גבוה יותר הוא עלול לעמוד לדין בפני בית המשפט המחוזי והתביעה נגדו תוגש על ידי הפרקליטות.

עבירות הנשק כוללות:

  1. אחזקה או רכישה של נשק ללא היתר כדין – העונש הוא מאסר של 7 שנים. אם מדובר בחלק מנשק, אבזר או תחמושת – דינו מאסר 3 שנים.
  2. נשיאה או הובלה של נשק ללא רשות והיתר כדין – הדין הוא מאסר של 10 שנים, אלא אם מדובר בחלק מנשק, אבזר או תחמושת, ואז דינו מאסר 3 שנים.

(סעיפים אלו לא יחולו על מי שעבר את העבירה רק מאחר ולא שילם את האגרה לחידוש הרישיון או שהיא לא חודשה, בתנאי שלא הייתה מניעה לחידוש בהתאם לחוק כלי היריה).

  1. מי שמייבא, מייצר או סוחר בנשק, או כל סוג של עסקה עם כלי נשק, בין אם בתמורה או שלא בתמורה, ללא רשות והיתר כדין – דינו מאסר של 15 שנים.

החוק גם מניח שבמקום שנתפס בו נשק, יש לראות את מחזיק המקום כמחזיק בנשק אלא אם יוכח אחרת.

  • הענישה בבתי המשפט לעוברים על החוק והתיקון שהוכנס בסוף 2021

אחזקת נשק ללא רישיון והשימוש בו הפכו לסוג של מכת מדינה, והמחוקק ובתי המשפט מדגישים את החומרה בה הם רואים עבירות אלו, כשהענישה הראויה אמור להיות מאסר בפועל. כך, למשל, פרקליט המדינה הוציא הנחיה (9.16) המגדירה "מתחמי מוצא" לעבירות נשק, ולפיה יש לדרוש מאסר בפועל בגין עבירת נשק.

עם זאת, לרוב הענישה אינה זהה לרף הענישה בפועל הקיים בחוק. בית המשפט דן בכל מקרה בגופו, ויכול לעשות אבחנות בין עבירות הנשק השונות, כמו גם לנסיבות השונות של העבירה – סוג הנשק, מטרת האחזקה/ נשיאה שלו, הסכנה שנשקפה ממנו לציבור וכו'.

דברים אלו גם מדגישים את הצורך להיעזר בעו"ד פלילי מנוסה בתחומי עבירות הנשק מייד כשנפתחת חקירה בנושא זה. עורך דין מנוסה ידע להבין מהראיות עד כמה האשמה אכן מוצקה, ומה אפשרויות ההגנה המיטביות עבור החושד, כולל אפשרות למשא ומתן מול התביעה ביחס לסעיפי האישום והעונש.

בסוף דצמבר 2021 אישרה הכנסת תיקון נוסף לחוק, כהוראת שעה שתוקפה 3 שנים, ולפיו מי שהורשע בעבירות נשק, הרי שלמעט טעמים מיוחדים אסור שעונשו יפחת מרבע העונש המירבי על אותו סעיף, ובהיעדר טעמים מיוחדים מאסרו לא יהא על תנאי.

  • נחשדת או הואשמת בעבירות נשק?

אם נחשדת בעבירת נשק, אל תחכה וגם אם אתה משוכנע שהנך חף מפשע וכי תוכל להוכיח זאת בקלות, פנה מייד לעורך דין המומחה בפלילים להתייעצות לגבי המשך ההליכים. במציאות בה בתי המשפט והמחוקק מתייחסים לעבירות אלו בחומרה יתירה, כדאי שעורך דין מומחה יהיה מעורב מרגע שהליכי החקירה מתחילים.

ישנם סעיפים שונים, ודרגות חומרה שונות לכל אחת מהעבירות, כמו גם תקדימים ופסיקה רלוונטיים, שעורך דין מנוסה יכיר ויוכל לדעת האם יוכלו לסייע לך בהליכי החקירה ו/או המשפט שבדרך. זו זכותך המלאה להיוועץ בעורך דין, והבחירה לעשות זאת אינה מהווה כל הודאה בשום פרט שאתה מואשם בו. להיפך – זו אחריות שלך כלפי עצמך לא לעשות טעויות שמחירן עלול להתברר כגבוה.

(*) התוכן במאמר זה הובא לצרכי ידע כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה.

איברהים עיאד ושות', משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס