חפש

עבירות סמים – עו"ד איברהים עיאד

עבירות סמים – עו"ד איברהים עיאד

  • מבחינת החוק, אין דבר כזה "סמים קלים"

בשנים האחרונות מאפשר המחוקק שימוש בחלק ממוצרי הקנביס, בתנאים ספציפיים, כתרופה שאף מקלה מאוד על חולים הנזקקים לה. עם זאת, ולמרות מהלכים חוקיים המקודמים בשנים האחרונות, הקנביס ותוצריו – חשיש ומריחואנה, עדיין נחשבים לסמים מסוכנים כהגדרתם בפקודת הסמים המסוכנים (1973). זאת גם למרות שהשימוש בקנביס ותוצריו נפוץ מאוד גם לצרכי פנאי בקרב האוכלוסייה בישראל.

כאמור, יש מהלכי חקיקה בשנים האחרונות להפיכת הקנביס ותוצריו לחוקיים גם לצרכי פנאי, וב-2018 אף חוקקה הוראת שעה שקבעה כי עבירת החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בפעם הראשונה, או עבירה נוספת בתוך חמש שנים ממועד העבירה הראשונה, ייראו כעבירות קנס מיוחדות שניתן לשלם קנס קבוע בגינן ולא לעמוד לדין פלילי. זו גם הסיבה מדוע עדיף גם במקרים של עבירות סמים "קלות" או ראשונות לערב עורך דין מומחה לנושאי סמים כבר ברגע בו מתברר לאדם כי הוא נחשד בעבירה על פקודת הסמים, כדי שיצליח אולי לסיים את התהליך בלי להיכנס למסלול הפלילי.

  • אם כך, מהי בעצם ההגדרה החוקית של סמים?

מבחינת החוק, סמים הם חומרים פסיכו אקטיביים המופיעים בחוק, ברשימה המתעדכנת מעת לעת. לעתים לוקח זמן בין הופעת סם חדש בשוק בישראל ועד הכנסתו לפקודת הסמים. כך היה למשל עם הופעת סם ה"אקסטזי" לפני כמה עשורים, שבמשך מספר חודשים לא נחשב כלל כסם במדינת ישראל. עניין הכנסת החומר הספציפי והגדרתו לפקודה מנוצל גם היום על ידי רוקחי הסמים המכונים "סמי פיצוציות" המשנים את הרכבם מדי פעם כדי למנוע את הכרתם כסם.

החוק מבדיל בין כמות סם המיועד לצריכה עצמית ובין כמות גדולה יותר, שחזקה עליה שתשמש לסחר בסמים, בהתאם לסוג הסם: קנאביס (חשיש, מריחואנה) עד 15 גרם; קוקאין, הרואין ומתאדון – עד 0.3 גרם; LSD עד 3 טבליות, מתאמפטמין עד 0.2 גרם.

העונש הקבוע בחוק עבור החזקה ושימוש בסמים לצריכה עצמית הוא עד 3 שנות מאסר, לעומת החזקה או שימוש שלא לצריכה עצמית שעונשה 20 שנות מאסר.

לפיכך, במקרים שמדובר בשימוש לצריכה עצמית, ובמיוחד בתוצרי קנבוס ובעבירה ראשונה, טיפול נכון של עורך דין פלילי יכול להוביל לסגירת התיק נגד החשוד ללא סכנה של רישום פלילי והרשעה בעבירת סמים.

  • סוגים שונים של עבירות הסמים

החוק בישראל מבחין בין כמה וכמה סוגים של עבירות סמים, עם הבדל ברמת החומרה והענישה האפשרית למורשעים בהן:

החזקה ושימוש

פקודת הסמים המסוכנים אוסרת על החזקה או שימוש בסם (סעיף 7), ומבדילה בין שני הסוגים שהוזכרו לעיל - החזקה ושימוש אישי והחזקה ושימוש לצרכי מסחר. ההבחנה בין סוגי העבירה נעשית כפי שהדגמנו, בהתאם לכמות הסם שנתפסה.

סחר

החוק אוסר על כל סוג של סחר בסמים בישראל (סעיף 13), לרבות ייבוא, ייצוא, מכירה או אספקה – כולל אספקה של סמים ללא תמורה! כלומר, גם מישהו שנתן לחברו מעט סם לשימוש אישי באופן חברי יכול להיחשב כעובר על סעיף הסחר בסמים. סיבה נוספת וחשובה מדוע כדי לערב עורך דין מומחה בעבירות סמים באופן מידי בכל מקרה של מעצר או חשד לשימוש כזה. העונש על סחר יכול להגיע כאמור ל-20 שנות מאסר וגם לקנסות כבדים וחילוט רכוש.

תיווך בעסקאות

יש איסור מוחלט על פי סעיף 14 לתווך בעסקת סמים, גם ללא תמורה, והעונש על עבירה כזו כמוהו כעונש על סחר בסמים. כלומר, אם מישהו מבקש מאדם את פרטי הקשר של מישהו אחר הסוחר בסמים, הרי שעצם העברתם יכולה להיחשב כעבירת תיווך, שכמוה כסחר עצמו!

ייצור וגידול

החוק אוסר על ייצור, גידול או הפקה של סמים מסוכנים (סעיף 6), והקנסות והעונשים על העוברים על הסעיף חמורים ויכולים להגיע גם הם לכדי 20 שנות מאסר. מבחינת החוק, גם גידול של עציץ מריחואנה במרפסת מחריג את הנושא מעבירת שימוש עצמי.

                       

הדחת קטין

מכל עבירות הסמים הקיימות, הדחתו של קטין לשימוש בסמים נחשבת לחמורה מכולן. הדחה כוללת נתינה של סם מסוכן, מניח לקטין שתחת אחריותו (הורה, אפוטרופוס או מי שהקטין תחת אחריותו) או שידול קטין להשתמש בסם או להשיגו עבור אחר. על עבירה זו (סעיף 21) ניתן לדון אדם לעונש של עד 25 שנות מאסר ולקנסות חריגים.

  • הליכי החקירה והעונשים בעבירות סמים

כאמור, המחוקק ראה את נגע הסמים בחומרה רבה, ולפיכך הגדיר בצורה מפורטת את העונשים האפשריים לעוברים על סעיפיו השונים. המורשעים בעבירות השונות יכולים להיענש במאסר, בקנסות ואף בשלילת רישיון נהיגה.

קשת האפשרויות רחבה מאוד, ובתי המשפט מוכנים להתחשב בסוג עבירת הסמים של הנאשם, בהיקף העבירה (כמות וסוג הסם שנתפס), בעברו הפלילי ובהמלצות שירות המבחן במידה והנאשם נשלח לקבלת תסקיר. עורך דין טוב הבקיא בנושא עבירות הסמים יוכל כבר משלב החקירה להדריך ולכוון את החשוד על מנת שאם ההליך יגיע לכדי משפט פלילי, יהיו אפשריות הקלה רבות יותר לזכותו.

מעצר עד תום ההליכים

על הפסיקה הקיימת, עבירות סמים שאינן שימוש עצמי מקיימות חזקת מסוכנות ולכן במקרים רבים מצדיקות מעצר עד תום ההליכים המשפטיים, למעט במקרים יוצאי דופן. עורך דין ממולח ובקיא יוכל למצוא גם במקרים של חשד כזה דרכים להצגת החשוד באורח חיובי שיצדיק חלופת מעצר.

  • עירוב עורך דין מומחה לעבירות סמים

קשת העבירות האפשריות והעונשים עליהן הנוגעים לסמים רחבה מאוד, ונעה בין קנס קצוב ללא משפט ועד מאסר ארוך, קנסות גבוהים ורישום פלילי ומכתים. עורך דין מומחה, הבקיא בחקיקה ובפסיקה הקיימת, יוכל לחסוך את הזמן, הכסף ובמקרים מסוימים אף לסיים את ההליך ללא ענישה ורישום פלילי.

לפיכך נדגיש שוב כי ברגע בו נחשד אדם בעבירה כלשהי על פקודת הסמים, יש הכרח לערב מיידית עורך דין מומחה, על מנת שהנושא ייפתר במהירות האפשרית ועם נזק קטן ככל האפשר. זכותו של חשוד להתייעץ עם עורך דין ולכן אין לוותר על זכות זו בכל מקרה של הליך חקירה כזה. למרות מה שאנשים עלולים לחשוב, התייעצות עם עו"ד היא זכות יסוד ואין בעמידה עליה משום הודאה בשום עבירה שהיא.

(*) התוכן במאמר זה הובא לצרכי ידע כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה.

איברהים עיאד ושות', משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס