חפש

עבירות נוער – עו"ד איברהים עיאד

עבירות נוער – עו"ד איברהים עיאד

  • מהי בעצם ההגדרה לעבירות נוער? מה מייחד אותן מעבירות "רגילות"?

על פי החוק במדינת ישראל, בני נוער מתחת לגיל 18 מוגדרים כקטינים. גיל האחריות הפלילית הוא 12, כלומר ילדים בני פחות מ-12 אינם נושאים באחריות פלילית. עבירות של קטינים (בני 12 עד 18) מטופלות בתנאים ובכלים אחרים מעבריינות של בוגרים, מאחר ולדעת המחוקק יש בגילאים אלו אחריות והבנה מופחתים של אדם למעשיו, כמו גם נטייה מוגברת להיסחפות אחרי לחץ חברתי, ופחות יכולת לקבלת אחריות אישית.

מכיוון שכך, ישנם מספר הבדלים בולטים באופן הטיפול של הרשויות במקרי עבריינות של בני נוער לעומת עבריינות של בגירים. הבדלים אלו מתחילים בנהלי חקירה שונים וסייגים המוטלים על המשטרה בבואה לחקור בני נוער הנחשדים בעבירה, וממשיכים בכל שלבי ההליכים הפליליים האפשריים כלפי בני נוער.

רבים אינם מודעים כלל להגבלות אלו שהטיל המחוקק על הרשויות ולזכויות הייחודיות של בני הנוער בהתעמתם עם החוק. לכן, חשוב מאוד שעורך דין המתמחה בטיפול בעבריינות נוער יהיה מעורב במקרים אלו כבר בשלבים ההתחלתיים.

בתי המשפט העוסקים בבני נוער ממוקמים באולמות ובאזורים נפרדים, על מנת להגן על פרטיות בני הנוער הניצבים בפני הליכים. הדיונים נערכים ככלל בדלתיים סגורות ולא בפומבי – שוב, כדי להגן על הפרטיות ולתת אפשרות קלה יותר לשיקום עתידי. כמו כן, בני נוער המורשעים בפלילים בעבירה מסוימת ייהנו במרבית המקרים מעונש קל יותר מעונש דומה שיוטל על עבריינים בוגרים. במרבית המקרים, מטרתו המוצהרת של עונש המושת על בני נוער היא לסייע לו להשתקם כדי שיעלה את חייו למסלול נורמטיבי.

  • מהן זכויותיהם הייחודיות של קטינים הנחשדים בעבירה פלילית?

כאמור, המחוקק מתייחס לבני נוער הנחשדים בפלילים אחרת מאשר לבגירים, כאשר במרבית המקרים הכוונה היא להקל עליהם את המפגש עם החוק, ולפעול מתוך מטרה של שיקום. לפיכך, עבירות של קטינים מתחת לגיל 18 ייחקרו במשטרה על ידי מחלק הנוער בלבד, בכפוף לסייגים ומגבלות נוספות הקבועות בחוק.

גם הגבלות אלו אינן מוכרות בהכרח בציבור, וזו עוד סיבה מדוע ברגע שעולה חשד כלשהו כנגד נער או נערה, הטוב ביותר עבורם יהיה שילובו של עורך דין מנוסה ובקיא בסוגיות של עבריינות נוער על מנת לסייע ולהבטיח את מיצוי מלוא זכויותיהם.

בין הזכויות הייחודיות של קטינים בעת מעצרם נמצא את הסייגים הבאים: אין לעצור קטין במידה וניתן להשיג את מטרת החקירה בדרך שתפגע פחות בחירותו. אין לזמן קטין לחקירה ללא ידיעת הוריו או קרוב משפחה בוגר. קטין זכאי לנוכחות אחד מהוריו בחקירה, ואף להיוועץ עמם בטרם החקירה (למעט כמה חריגים ייחודיים). קטין גם זכאי להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה עצמה. אין לחקור קטינים בשעות הלילה למעט מקרים חריגים. במקרה שהקטין בן פחות מ-14 שנה, אין לחקרו אחרי 20:00 ולפני 07:00 בבוקר. קטינים לא יוחזקו במעצר או בתא עם עצירים בוגרים, אלא במקום ייעודי. קטין בן פחות מ-14 לא ייעצר עד תום ההליכים המשפטיים (אם כי  ניתן להורות על שחרורו בתנאים מגבילים).

  • האינטרס המוביל - שיקום

כאמור, כל נקודת המבט של המחוקק בנושא עבריינות נוער היא מתוך הבנה כי בשל גילם הצעיר, שיקומם אפשרי בקלות וזהו האינטרס העליון לא רק של בני הנוער עצמם, אלא של החברה בכללותה. לכן מתנהלים ההליכים בבתי משפט נפרדים תוך שמירה על פרטיות הנאשמים, ובמרבית המקרים גזרי הדין סלחניים יותר מאשר במקרים של עבירות דומות שבוצעו על ידי בגירים.

לכן, במקרה של קטין ללא עבר פלילי שישתף פעולה עם המערכת ויקבל טיפול משפטי נכון, ניתן לעתים להגיע לסגירה מלאה של התיק או לסיום ההליך ללא הרשעה פלילית. לכן, עורך דין המנוסה יוכל לבדוק, מעבר לנושא קיומה או אי קיומה של התשתית הראייתית הנדרשת לצורך הרשעה בפלילים, גם את אפשרויות ונכונות הקטין להשתקם, כאפיק מתאים לטיפול במקרה. 

  • "טיפול מותנה" – סגירת התיק ללא משפט ורישום פלילי

מתוך אותו אינטרס מהותי חברתי של מתן הזדמנות לשיקום לקטינים שטרם עלו על דרך המלך לפשע ועבריינות, המשטרה יכולה במקרים מסוימים להעביר את החקירה להליך של "טיפול מותנה", במסגרתו נפסקים ההליכים הפליליים נגד הקטין ואין לו רישום פלילי – שיכול כמובן לשבש את חייו כבוגר בהמשך דרכו.

הדרך לקבלת "טיפול מותנה" (הניתן לעתים בהחלטת קצין משטרה בלבד או בהתייעצות עם הפרקליטות) כוללת מספר נסיבות נדרשות, וביניהן נמצא למשל הודאה של הקטין בביצוע העבירה, ללא עבירות קודמות, התרשמות הממונה על החקירה כי העבירה הייתה חד פעמית והקטין  לא יחזור עליה, התנצלות או הבעת חרטה של הקטין, גילוי השותפים לעבירה אם היו, נכונות לפצות את הקורבן או להשיב רכוש שנלקח, שימוש מזדמן בסמים קלים בלבד ועוד.

חשוב לדעת, כי במידה והקטין ייחשד בהמשך הדרך בעבירות נוספות, אי אפשר יהיה לפתוח מחדש את תיקי העבר שלו שהועברו להליך של "טיפול מותנה".

ישנן כמה סוגי עבירות שאינן מאפשרות סגירה של ההליכים ב"טיפול מותנה", וביניהן נמצא אלימות קשה, בריונות, שימוש בנשק, סחר בסמים, עבירות מין, עבירות שגרמו מות, ועוד.

כמובן שעורך דין מנוסה ובקיא יוכל כבר בשלבי החקירות הראשוניים בתיק לוודא באם המקרה עומד בגדרי התנאים ל"טיפול מותנה", ולנסות ולחסוך מהקטין ומשפחתו את כל שלבי ההליכים הפליליים לנוער.

(*) התוכן במאמר זה הובא לצרכי ידע כללי, אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה.

איברהים עיאד ושות', משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס