חפש

מתנה או הלוואה?-עו"ד עינבל שיר דריי

מתנה או הלוואה?-עו"ד עינבל שיר דריי


מחלוקת ידועה שעולה בדרך כלל בסכסוכי משפחה ערב גירושי בני הזוג נוגעת לסיווג כספים שניתנו ע"י ההורים לילדיהם ובני זוגם – האם מתנה או הלוואה?
באחד המקרים שטיפלתי בהם, תביעה של הורים נגד בתם וחתנם שהוגשה בנסיבות הפירוד של בני הזוג, לאחר שהבעל בגד באישה ונתפס במערומיו, וכעת יש לאזן את הרכוש המשותף.
החתן שנהנה במשך כל שנות נישואיו ״מהלוואות ללא ריבית״ שניתנו לו ולזוגתו ע"י הוריה במיליוני שקלים לצורך רכישת בית המגורים ומימון המשכנתא, התנער מההתחייבות המשותפת וטען שהכספים ניתנו להם מהורי האישה כמתנה ולא הלוואה. האמנם?
במשנתי הסדורה אין מציאות שבה אדם גם ירצח וגם ירש.
הפסיקה מלמדת כי בתי המשפט בסכסוכים מעין אלו, יוצאים מנקודת הנחה כי כספים שניתנו ע"י ההורים לילדיהם ובני זוגם הם כספי מתנה ואין צורך להשיבם עם פרידת בני הזוג, וזאת בשל יחסי הקרבה המיוחדים בין הורה לילד - אלא - אם הצד שטוען (בד״כ ההורה) כי מדובר בכספי הלוואה יוכיח כי הכספים ניתנו כהלוואה שיש להשיבה.
מבחינת דרכי ההוכחה, מתן הלוואה בין קרובים ניתן להוכיח בכל אמצעי הראיה הקיימים, כמו למשל עדות עדים מהימנים או ראיות מוקלטות כשירות, ואין חובה שייחתם מסמך הלוואה ביחס לאותה הלוואה, וכפי שנקבע:
"מתן הלוואה בין קרובים ניתן להוכחה בכל אמצעי הראייה הקיימים, בדיוק כשם שניתן להוכיח בין צדדים הזרים זה לזו, ואין כל דבר חקיקה או דין ההופכים את "המסמך בכתב" לגבי ההלוואה בין קרובים למסמך קונסטיטוטיבי שבלעדיו אין".
ואולם, דווקא בשל כך הנטל להוכיח יהיה גבוה יותר. וכפי שנקבע: "החזקה החלה לגבי מתן הלוואה בין קרובים במעגל הקרבה הראשוני אינה מקימה דרישת כתב אך היא יוצרת חובת הוכחה מוגברת...".
אז אנשים יקרים, במציאות שבה נישואין כבר לא מחזיקים לנצח אל לנו להיות חכמים בדיעבד? ולכן ...
☝🏻דאגו לערוך הסכם בכתב שכותרתו "הסכם הלוואה".
☝🏻בעת ביצוע העברה בין חשבונות תציינו במפורש "לצורך הלוואה לבני הזוג..." (למימון רכישת בית / שיפוץ / רכישת רכב וכיוצ"ב).
☝🏻לתעד לתעד לתעד. סמסים, מכתבים, מיילים ודאגו שהם יופנו לשני בני הזוג.
☝🏻ערכו מסמך זיכרון דברים (אם לא ערכתם הסכם הלוואה) שיפרט את הסיבה למתן ההלוואה, סכום ההלוואה, סכום ההחזרים, מועדי ההחזרים וכיוצ"ב.
ובכל מקרה, אל תוותרו על זכויותיכם.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 
עינבל שיר-דריי, משרד עו"ד וגישור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס