חפש

פירוק שיתוף-עו"ד ונוטריון טמיר שטרית

פירוק שיתוף-עו"ד ונוטריון טמיר שטרית

בני אדם שותפים יחדיו מכוח נסיבות שונות, בנכסים, בזכויות, בכספים, ברכוש, בעסקים וכו'.

לפעמים, היווצרות השיתוף אינו תלוי בצדדים והוא פועל יוצא של נסיבות שונות. לפי כך, בנסיבות שונות, יש צורך בפירוק השותפות, היפרדות ועריכת חשבונות איזון ו/או פיצוי.

דוגמה בולטת לפירוק שיתוף במקרקעין שבו מתמחה משרדנו, היא פירוק שיתוף בן צדדים שיורשים יחדיו נכס מקרקעין.

מכוח נסיבות שונות או אינטרסים שונים, צדדים שיורשים יחד, מעוניינים לפרק את השיתוף בניהם ואילו אז מתעורר הצורך להגיע להסכמות. לעתים קרובות לא מגעים להסכמות וצד אחד לא הגון כלפי הצד השני, לכן יש להגיש הליך משפטי, אשר יפקח על פירוק השיתוף וישמור על הזכויות והפגיעה בהם.

לעיתים, על מנת לנהל הליכים אילו, דרושה אסטרטגיה ארוכת טווח, קריאת המפה העתידית תוך כדי צפייה מראש של מהלכי הצד השני.

דוגמה לתיק שנוהל ע"י משרדנו הוא תיק ירושה שהתנהל במשך מס שנים ובמס תובענות. מדובר בזוג ללא ילדים, אשר הבעל נפטר באופן טרגי, לזוג הייתה דירה אשר הבעל ירש מאביו, אולם לאמו של הבעל ניתנה בצוואת האב זכות מגורים בפועל עד סוף ימי חייה בדירה המורשת. מכיוון שהבעל נפטר וגם אביו, מי שירש את הדירה במשותף, ע"פ סעיפי חוק הירושה, היא האלמנה ומשפחתו של הבעל. כאמור, לאמו של הבעל הייתה זכות מגורים בדירה המורשת, אולם משפחתו של הבעל השכירה את הדירה והעבירה את האם לדיור מוגן. המשפחה של הבעל הדירה את חלקה של האלמנה מכספי השכירות ולמעשה התעלמה מזכויותיה של האלמנה. בהליך משפטי שנוהל ע"י משרדנו, דאגנו ראשית לרשום את הזכויות של האלמנה ע"פ חוק הירושה ולאחר מכן ניהלנו הליך ארוך על מנת להשיב לאלמנה את חלקה בכספי השכירות רטרואקטיבית לכל השנים בהם הדירה הייתה מושכרת. בהליך נוסף שפתחנו ביקשנו לפרק את השיתוף בבעלות הדירה בין האלמנה למשפחתו של הבעל. לאחר משא ומתן והליכים רבים, הגענו להסכם פירוק שיתוף בו צד אחד קנה את חלקו של הצד השני והצדדים נפרדו לאחר ובזכות ההליכים המשפטים.

דוגמה נוספת וגם שכיחה היא פירוק שיתוף בן בעלי מניות או שותפים לעסק. לא אחת מתגלה כי אחד מהשותפים מתנהג בחוסר תום לב עד מרמה, בשאר השותפים ע"י העלמת מידע או כספיים, או בניגוד עניינים ולאינטרסים המשותפים. החלטה על היפרדות לא ישימה באופן מידי וביחוד כאשר יש חילוקי דעות, בינתיים, העסק פעיל ואי אפשר לסגור את העסק מבלי סכנה להתמוטטות העסק, יש חשבון בנק משותף ולפעמים בהרשאת חתימה משותפת. כאשר מתחילים המלחמות וצוו העיקול והמניעה מצד אחד השותפים מנגישות לנכסי העסק או חשבון העסק, החשש לנזק גובר ודורש פעולה מידית בכלים שונים, מצווי מניעה ועשה ועד החלטות מושכלות תוך כדי ראיה אסטרטגית עתידית ושמירת  אינטרסים ומזעור הנזקים.

בית המשפט לא פעם נכנס לתוך מהות הדברים ומורה הוראות בדבר פירוק העסק או קניית חלק של שותף או בעלי מניות ע"י אחד השותפים או בשוק החופשי. כאשר מדובר בעסק שנבנה במשך שנים רבות ובו הושקע כסף זמן ועבודה רבה, חשוב לכלכל את הצעדים מתוך אסטרטגיה נכונה וליווי משפטי מהצעד הראשון ועד למצב אשר מאפשר להציל/למכור/לחסל את העסק תוך כדי מזעור נזקים ופירוק השיתוף בן הצדדים.

כל טעות בדרך עלולה לגרום לנזק גדול, לכן חשוב לקבל ייעוץ משפטי ולשמור על האינטרסים של שאר השותפים או נכסי העסק. רצוי גם לחשוב על מצב של פירוק שיתוף כבר בשלב חוזה ההתאגדות והסכם המייסדים וכאשר ישנם סעיפים מוסכמים על צעדים בזמן פירוק, כגון מחויבות לגישור למשל, אז אפשר לפטור הרבה בעיות עתידיות.

למשרדנו ניסיון רב בהליכי פירוק שיתוף, בירושה, במקרקעין, בעסקים, בחוזים תוך כדי ליטיגציה ואסטרטגיה למען שמירת אינטרס הלקוח, העצה שלנו: לא לעשות אף צעד ללא התייעצות עם בעל מקצוע מנוסה בעניין.

משרדנו בעל מומחיות בתחום פירוק השיתוף, בליטיגציה וייצוג משפטי בהליכים שונים, אם יש לכם בעיה משפטית, או מישהו פגע בזכויותיכם, נוכל לנווט אתכם ולהציע מהי הדרך הטובה ביותר אשר מגנה הגנה מרבית על זכויותיכם בהתאם לנסיבות המקרה או העסקה, אם נפגעתם, נוכל לנהל את הליך הפיצוי כהלכה מתוך הניסיון הרב שלנו בתחום ולהביא בסופו של יום לפיצוי הולם על ההפרה שנגרמה לכם, ביעילות ובזריזות או לחילופין לעמוד על שמירת הזכויות שלכם.

 

המידע המפורט להלן הינו מידע כללי בנושא ואינו בא להחליף את הוראות החוק והתקנות הרלוונטיים. כמו כן, המידע אינו בא ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בפני עו"ד.

במקרה של אי התאמה עם הוראות החוק/תקנות האמור בחוק/תקנות הוא הקובע. המידע המפורט להלן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בפני עורך דין.

טמיר יהודה שטרית, משרד עו"ד ונוטריון
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס