חפש

יפוי כח מתמשך –החופש להמשיך ולבחור נכון עבורנו עו"ד דני חי

יפוי כח מתמשך –החופש להמשיך ולבחור נכון עבורנו עו"ד דני חי

מאז יום הולדנו עובר דרך חיינו הבגירים ועד לזקנה אנחנו נדרשים לקבל  אין סוף החלטות באשר לחיינו האישיים. חלקן  החלטות קטנות ושוליות כמו מה להכין לארוחת הצהריים  או איזה סדרה נחמדה כדאי לראות בטלביזיה וחלקן החלטות הרות גורל ומשמעותיות – לדוגמא בחירת מקצוע, בחירת בן/בת זוג בחירת טיפול רפואי וכד'. אלו גם אלו מתקבלות בדרך כלל באופן אישי ועצמאי. כל אחד מאתנו מאחל לעצמו בריאות פיזית ונפשית ובין היתר להמשיך  ולקבל החלטות הנוגעות  לחייו בצורה  עצמאית ובאופן המותאם לו ביותר .

ולמרות זאת ,ישנם מקרים לצערנו מסיבות רבות שבו אדם לא מסוגל לקבל  החלטה עבור עצמו בעניין מסוים ואז הוא נאלץ להיות תלוי בהחלטתם של הסובבים אותו – בדרך כלל קרובי משפחתו.  במקרים רבים החלטות אלו קשורות ברשויות ומוסדות שונים אשר יוכלו לבצע פעולה הנוגעת לחיינו רק אם יוצג בפניהם  אישור  משפטי  המסמיך את הקרובים לנו לפעול ולהחליט בשמנו.   אם לא נערכים בזמן לקבלת אישור מעין  זה,  בלא מעט פעמים זה מאוחר מדי, מסורבל מדי , וקרובנו מקבלים החלטות שגויות ולא מתאימות עבורנו .

תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאופטרופסות בא לענות על הצורך הזה  והוסיף לחוק  הסדר משפטי מהפכני ומודרני –הנקרא "יפוי כח מתמשך".

יפויי כח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לתכנן את העתיד (הרחוק ולעיתים גם הקרוב) עוד בשלב שאנו   בעלי יכולת ומסוגלים לקבל החלטות ולבצע פעולות. ביפויי כח המתמשך אפשר  לקבוע כיצד ייראו חיינו בעתיד אם נגיע למצב שבו לא נהיה מסוגלים לקבל החלטות או לנהל את העניינים שלנו בהיבטים מסוימים, ובנוסף למנות את אותם אנשים  ( מיופיי כח )אשר יפעלו בשמנו ועבורנו בתחומים שונים בחיים.

המקרים השכיחים שבו נתקשה או לא נוכל לקבל החלטות באופן עצמאי הם בדרך כלל בעת דמנציה , תאונה , מחלה קשה , מצב סיעודי, זקנה וכו'.

יפוי כח מתמשך יכול לכלול הוראות והנחיות ספציפיות מצד הממנה למיופה הכוח    במס' עניינים ותחומי חיים , שייכנסו לתוקף אם וכאשר נהיה במצב שלא נוכל לקבל החלטה בתחום מסוים, לדוגמא :

  • עניינים אישיים ורפואיים –בחירה והתאמת מקום מגורים עבורנו- בבית /דיור מוגן,  טיפול בענייני בריאות (בחירת טיפול רפואי ,מעקב רפואי , בחירת מטפל ) ,וכל החלטה אחרת הנוגעת לאיכות חיינו וצרכינו ברמה היומיומית.
  • עניינים רכושיים – הכוונה לקבל החלטות ולבצע פעולות הנוגעות לנכסים לכספים ולהתחייבויות שלנו , כולל ניהול חשבון הבנק , אופן השקעת כספים וכיו"ב כל עניין רכושי אחר.

על פי החוק ניתן לערוך יפוי כוח מתמשך רק באמצעות עורך דין שעבר הכשרה מטעם משרד המשפטים –האפוטרופס הכללי. על עורך הדין שעורך את יפוי הכוח המתמשך מוטלת החובה  ואחריות לפרוש את האפשרויות והחלופות המשפטיות השונות הכל על מנת להתאים את החליפה הנכונה והמתאימה ביותר.

במהלך הפגישה עם עורך הדין המוסמך, יש לברר מספר נושאים חשובים , לדוגמא  מהם התחומים הרלוונטים, ההשלכות הכרוכות במסירת "מנדט" לניהול ענייננו למיופה הכוח העתידי, את מי כדאי לבחור כמיופה כוח, אפשרות ביטול יפוי כוח וכד'.

אין ספק שיפוי כוח מתמשך הוא  פתרון  נוסף ומשמעותי בעולם המשפט שבא לענות על צורך קיים והכרחי בעיקר בתקופה ועידן שבו כולנו רוצים את החופש הבחירה באשר לחיינו.

נאחל לכולנו בריאות איתנה ושנמשיך לבחור נכון עבור עצמנו.

הכותב הוא עורך דין דניאל חי , מוסמך מטעם האפוטרופוס הכללי לעריכת יפוי כח מתמשך.
 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 
דני חי, עו"ד ומגשר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס