חפש

שיחה בנוגע להעלאה בשכר נתפשת על ידי רוב השכירים כרגע מלחיץ ולא נעים - למה כל כך קשה לנו לבקש העלאה? עו"ד שוש ריבר

שיחה בנוגע להעלאה בשכר נתפשת על ידי רוב השכירים כרגע מלחיץ ולא נעים - למה כל כך קשה לנו לבקש העלאה? עו"ד שוש ריבר

בחודש שעבר הואשם רולנדס מילינביצ'יוס, 38, תושב אטלנטה ברצח של שניים מהעובדים בסוכנות למכירת רכב שבבעלותו. בחקירתו אמר כי ירה בשניים אחרי שביקשו ממנו העלאה.

שרון (כל שמות העובדים בכתבה בדויים) עובדת כמזכירה בכירה בארגון משגשג. יחסיה עם המנהל האישי שלה, שגם עומד בראש הארגון, מצוינים, והוא מרבה להביע את הערכתו על עבודתה. למרות זאת היא דוחה את שיחת השכר פעם אחר פעם. "אני די בטוחה שאם אבקש העלאה הוא יסכים", היא אומרת, "ובכל זאת, קשה לי לדבר על זה. על אף שאני מרוויחה פחות מהממוצע ועובדת יותר, אני חוששת שבעקבות בקשת העלאה, אפילו של 500 שקל, אצטייר כקטנונית. אני מחכה כל הזמן שהיוזמה תגיע ממנו". אלא שהמנהל לא יוזם, ושרון עדיין מחכה.

בארגון שבו עובד רפי, לעומת זאת, מדברים כבר שנים על מצב כלכלי קשה ועל הצורך להדק את החגורה, כשלא ברור אם הטענות האלה מבוססות על מאזנים כספיים או על קמצנות לשמה. "באווירה כזאת אתה מרגיש לא בסדר לדרוש עוד כסף, מה עוד שהתשובה די צפויה", הוא מסביר. לדבריו, "סביר להניח שהמנהל יגיד שהוא אמנם מאוד מעריך אותי אבל ההחלטה לא בידיו. הרי בסופו של דבר לא אקבל את ההעלאה, ובנוסף הוא יקבל רושם לא נכון ויחשוב שאני ממורמר".
 

בחברת ההיי-טק שמעסיקה את רונן מקובלת שיחת הערכה תקופתית הכוללת גם משוב והענקת ציון לעובד, הקובע את אופן התגמול. על פניו, מדובר בצעד גדול שעושה הארגון לקראת עובדיו. מעשית - אין בכך כדי להרגיע את תחושת התסכול.

רונן: "כשיש לך קבוצה של עשרה אנשים וצריך לדרג אותם, גם אם אתה העובד הכי טוב והכי פרודוקטיווי, אתה עדיין יכול למצוא את עצמך מדורג באמצע או לקראת הסוף. כשעוברים על הביצועים שלי בצורה מרוכזת זה תמיד נראה מאוד מרשים ובכל שיחה אני שומע שאני אחד מהעובדים המובילים במחלקה, ובכל זאת קיבלתי רק העלאה מזערית השנה. אם אדבר עם המנהל שלי, זה ייראה כאילו אני מבקש ממנו לכופף את הכללים או, מצד שני, לשקול מחדש את ההערכה שלו כלפי - זה מעמיד אותו ואותי במצב לא נעים".

"אכן מדובר באחת הסיטואציות הכי מלחיצות בארגון, גם בקרב עובדים שבטוחים שהעלאה אכן מגיעה להם", מאבחנת חגית לקר, יועצת ארגונית והמנכ"לית של חברת Lead לפיתוח ארגוני ואבטחת מידע. "הקושי הראשון קשור לעמדה האישית בעניינים כספיים. לכל אחד מאתנו יש שיחות עם עצמו על כסף, שמתחילות בגיל צעיר ומושפעות במידה רבה מהדרך שבה התייחסו בבית הוריו לעניינים כאלה. משפטים שגורים כמו: 'על כסף לא מדברים' או 'כסף זה לא הכל בחיים' מנציחים תדמית שלילית של השיח. בקשת העלאה מתפרשת על ידי עובדים 'מחונכים' כמעשה שלא ייעשה".
 

קושי נוסף, לדברי לקר, נובע מהעובדה שהמושג כסף מתערבב לא פעם עם מושגים כמו הערכה, כבוד וחיבה. "אנשים חוששים לקבל תשובה שלילית והמילה 'לא' מאיימת וגורמת לנו להימנע לא פעם מהמצבים שבהם נצטרך להיתקל בה. חוסר היכולת שלנו להתייחס לתשובה השלילית באופן נקי, ללא פרשנות, מייצר פחדים וחששות כמו גם תסריטים שסופם הוא דחייה וחוסר קבלה והערכה".

אז איך מתמודדים עם תשובה שלילית?

לקר: "לא מעמיסים פרשנויות מיותרות על הסירוב. לפעמים התשובה נובעת מכך שהעובד באמת לא מתפקד כמו שמצפים ממנו, ופעמים רבות זה יכול להיות בגלל סיבות שכלל אינן קשורות בתפקודו, למשל כאלה הקשורות בפוליטיקה פנים ארגונית".

 

קודם כל, תרגיע

הלחץ המלווה שיחה בענייני שכר הוא טבעי, אך ניתן לשלוט בו ולהנמיך משמעותית את רמתו. "רוב העובדים לא מגדירים לעצמם מראש מה הם רוצים, אלא עסוקים באיך לבקש", אומר עו"ד יניב זייד, יועץ עסקי ומרצה לשיפור יכולות השכנוע, "עובדים רבים מגיעים לשיחה מתוך עמדה של חולשה. זו גישה מוטעית מכיוון שגם לבוס שלך יש אינטרס שתהיה מרוצה".

זייד מצביע על טעות נפוצה נוספת: "רוב העובדים מניחים שהמנהל שלהם יודע בדיוק מה הם עושים ולכן מדברים רק על העניין הכספי. ואולם הניסיון מראה שלרוב המנהל הישיר לא מעורה בפרטים הקטנים. יש לו עוד כמה דברים לעשות מלבד לעקוב אחרי העובדים שלו על בסיס יומיומי, וזה כמובן מתחדד ככל שהארגון גדול יותר. לכן, לפני שמבקשים העלאה, חשוב לדבר על התועלות שלך למעסיק ולהבהיר איזה ערך מוסף אתה מביא לחברה.

"המטרה היא להדגיש את היתרון היחסי שלך מול עובדים אחרים במערכת. עם זאת, לא כדאי להיכנס להשוואות ספציפיות. חשוב להדגיש את הוותק בתחום, את הניסיון, ואת ההתמחות וההישגים הייחודיים. מומלץ, במידת האפשר, להציג הישגים במספרים ובמונחים של רווח לארגון".

רצוי מאוד, מוסיף זייד, להקדים לשיחה איסוף מידע מדויק ככל האפשר לגבי ערך ושווי המשרה בשוק - בין אם בארגון ובין אם בארגונים אחרים. בצורה כזו תעוגן בקשת ההעלאה במצב השוק והארגון ותהיה ריאלית.

ואם הבוס מסרב?

זייד: "בכל מקרה, במשך השיחה לא כדאי להציב אולטימטומים. גם אם העובד מרגיש מקופח מאוד כתוצאה מהתשובה השלילית, יש לסיים את השיחה באווירה חיובית. הצבת אולטימטום בדרך כלל עושה את ההפך - המנהל יתבצר בעמדתו וירגיש מותקף ומאוים.

"ניתן לעשות ניסיון נוסף להדגיש את הערך המוסף שהעובד מביא לארגון. אם גם אז אין התקדמות, הדבר הטוב ביותר הוא להביע הבנה להסבר של המעביד ולנסות לקבוע מועד לדיון מחודש בעניין כעבור רבעון או חציון. אם העובד אכן עשה תחקיר יסודי והגיע למסקנה שבמקום אחר יקבל שכר גבוה יותר, זה הזמן עבורו להתחיל לחפש משרה חדשה".

שפת גוף היא עניין נוסף שראוי להתעכב עליו. תקשורת לא-מילולית משקפת במידה רבה את הרגשתנו לגבי השיחה ויכולה לקדם או לעכב את התקדמותנו לעבר המטרה הרצויה. "בזמן השיחה עם המנהל, שפת הגוף של העובד צריכה להיות סימטרית ולשדר נינוחות", אומר אורי אירם, מומחה ליישומי שפת הגוף ותקשורת לא-מילולית.

"סימני לחץ ומצוקה מעבירים מסר מטעה ועלולים לגרום למנהל להתבצר בעמדותיו. אם מיקום הישיבה של המרואיין נתון לבחירה, כדאי שיתאפשר קשר עין רציף וללא הפרעה. יש לכבד את הטריטוריה של המראיין ולא להניח חפצים על השולחן, לסדר מסמכים המונחים עליו או לשחק עם צעצועי נוי למיניהם. מאידך, התלהבות היא דבר מידבק וחשוב להראות מעוניין ומתעניין ולא מכונס וחרד. כאשר אתה נדרש לדבר ולהציג דברים, חשוב מאוד להראות חיוני", אומר חירם.

האם העלאת שכר היא זכותו של העובד או חובתו של המעביד? "עצם הדרישה להעלאה בשכר לגיטימית ואין בה כל פסול", אומר יו"ר מרחב תל אביב-יפו של הסתדרות, גרשון גלמן, "הדבר מוכיח כי העובד מודע לזכויותיו וכי הוא יודע שהעסקתו משתלמת. לצערי, יש מעסיקים שרואים דרישה זו כדבר לא לגיטימי ולכן עובדים רבים חוששים לשאת ולתת או להציג דרישות".

מהבחינה המשפטית מדובר בזכות מוגבלת. "חובת המעביד היא לשמור ששיעור השכר של העובד לא יפחת משכר המינימום במשק בתקופת עבודתו, והוא מעודכן מעת לעת בתוספת היוקר", אומרת עו"ד שוש ריבר מומחית בדיני עבודה, "כל עוד לא קיימת התחייבות חוזית לעדכון השכר, אין לעובד זכות שבדין להעלאת שכר".

עשרת הדיברות לשיחת שכר

1. שב בצורה יציבה ונינוחה ושמור על נשימה רגועה ושקטה

2. פתח את ידיך וזרועתיך אל תצליב אותן, שמור על כפות ידייך גלויות ופתוחות ולא מאוגרפות

3. שמור על קשר עין יציב. מבט ממוקד בעיני בן שיחך משדר עניין בדבריו

4. הטה את הגוף קדימה כעדות לרצון לצמצם מרחק ולמעורבות

5. הנהן מדי פעם בראש. זהו משוב חיובי המעיד על הבנה והקשבה

6. הקפד לפרט מהו הערך המוסף שאתה מביא עמך לחברה

7. הכן שיעורי בית. דע מה קורה בשוק, שלוט במספרים

8. אל תציב אולטימטום, אל תתקוף

9. הקפד לקבל תשובה שלילית בהבנה

10. אם לא קיבלת את מבוקשך, קבע מועד חדש לשיחת שכר נוספת

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

שוש ריבר, עורכת דין ונוטריון
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס