חפש

חיוב בעל בגט בשל אלימות ובילוי עם נערות ליווי

חיוב בעל בגט בשל אלימות ובילוי עם נערות ליווי


נישואים בין בעל ואישה יהודים בישראל מגיעים לסופם עם מתן הגט לאישה על ידי הבעל בנוכחות עדים. על פי רוב, בני הזוג מעוניינים להיפרד ועניין הגט נותר סמלי בלבד. עם זאת, ישנם מקרים בהם אחד הצדדים מסרב להביא לפקיעת הנישואין ואין הוא מוכן לתת/לקבל את הגט.
 

במקום בו אחד מבני הזוג אינו מוכן להתגרש, רשאי בית הדין הרבני רק להמליץ על גירושיהם של השניים אך לא להעניק להם תוקף משפטי. המקרים השכיחים ביותר של סרבנות גט באים בד"כ מצידם של הבעלים. דין התורה קובע כי לא ניתן להכריח גבר להעניק גט לאישה. אי לכך, פעמים רבות נשים מוצאות עצמן עגונות ומסורבות גט.
 

כאמור, הדין קובע כי לא דרושה הסכמתה של האישה לגירושין. הסכמתו של הבעל, לעומת זאת, הינה הכרחית ולא ניתן לחייב אדם לתת לאשתו גט שלא מרצונו. עם זאת, יש מקרים בהם ניתן לכפות על הבעל את גירוש אשתו. במידה והבעל מסרב לתת את הגט, למרות החלטתו של בית הדין הרבני לכפות זאת, ייתכן ויינקטו סנקציות שונות כנגדו.
 

עילות גירושין, מהן?
 

בית הדין הרבני יחייב בעל לתת גט לאשתו במידה והאישה טוענת ומוכיחה כי קיימת עילת גירושין אובייקטיבית אשר נובעת מהתנהגות או מצב הבעל. טענות האישה יכולות להיות תלויות בבעל או לאו. לדוגמא, טענות בנוגע למומים (מחלות מסוכנות או מומים המעוררים גועל שאינו מאפשר יחסי אישות), טענות בנוגע למסוגלות הבעל לקיים יחסי אישות, בעל עקר שאינו מסוגל להוליד, בעל שמתנהג באלימות, בעל אשר מסרב לקיים יחסי אישות ועוד. דוגמא לכך ניתן לראות בפסק הדין להלן.
 

בבית הדין הרבני האזורי בחיפה נדונה תביעת גירושין שהוגשה על ידי אישה כנגד בעלה. האישה טענה כי יש לכפות את הגט על הבעל וזאת מחמת התקיימותן של שתי עילות גירושין – מפגשים של הבעל עם נערות ליווי, ואלימות.
 

הבעל, אדם בן 71, טען כי אשתו והוא גרים בנפרד מזה 18 חודשים והוא נפגש עם נערות הליווי בשל הצורך "להתפרק" מדי פעם. הדיינים קבעו כי לא ניתן לדרוש מאישה לקיים שלום בית עם בעל כגון זה, אשר התנהגותו הינה קבועה ושגרתית. בכך היה די בכדי לקבל את תביעת הגירושין.
 

למעלה מכך, הדיינים ציינו כי הבעל במקרה דנן הואשם באלימות ואף הורשע בגין מעשיו. למעשה, רק בשל העובדה שרחמי אשתו נכמרו עליו, לא ריצה הבעל מאסר בפועל ובית המשפט המתיק את גזר דינו למאסר על תנאי בלבד. לזה ניתן היה להוסיף את העובדה שמזה שנה וחצי בני הזוג פרודים, הלכה למעשה.
 

הדיינים אף מתחו ביקורת על התנהגותו של הבעל בדיון בעניין תביעת הגירושין. יצוין כאן כי המקרים בהם בית הדין מכריע הכרעה כה ברורה לאחר דיון אחד בלבד הינם חריגים. עם זאת, בדומה לאבחנה רפואית אשר יכולה להתקבל לעיתים כבר לאחר המפגש הראשון, כך גם בית הדין יכול להגיע למסקנה ברורה כאשר הדברים נהירים בפניו. לסיכום, בית הדין הרבני קבע כי על הבעל לתת גט לאשתו ועל האישה לפתוח תיק לסידור גטה. 
 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

עו"ד אייל ווקסלר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס