חפש

מהם תנאי עבודת נוער?

מהם תנאי עבודת נוער?

החופש הגדול בפתח וישנם הרבה בני נוער המבקשים לצאת לעבוד בזמן החופש. במאמר זה אתייחס לתנאי עבודת נוער בהתאם לחוק.

חוק עבודת נוער הוא החוק העיקרי העוסק בעבודת נוער. חוק זה נועד כדי להבטיח לילדים ולבני נוער שעבודתם לא תפגע בחייהם מחד, ולא בזכויותיהם מאידך. 

גיל- גיל העסקה מינימלי  לנוער הוא 15 שנה, בחופשת לימודים רשמית- 14 שנה. בהופעות ציבוריות ובסרטוני פרסומת ניתן להעסיק ילדים שטרם מלאו להם 15 לפי היתר מיוחד ממש' הכלכלה ובאישור ההורים. העסקת בני נוער בגילאים 15 ועד 16 מותרת במידה ויש אישור להפסקת לימודים ואישור ממשרד החינוך כי הנער השלים את חובותיו לפי חוק לימוד חובה (אם לדוגמה הנער הוקפץ כיתה). העסקת נוער בגיל 16 עד 18 מותרת רק אם העסקה היא לאחר שעות הלימודים.

פנקס עבודה- בטרם יתחיל הנער לעבוד עליו להוציא "פנקס עבודה" מלשכת התעסוקה הקרובה למקום מגורי הנער/ה, לשם כך עליו להמציא אישור רפואי לגבי כשירות לעבודה מרופא משפחה, לצרף שתי תמונות פספורט וצילום תעודת זהות של ההורים.  מעסיק מחויב לנהל רישום לגבי העסקת נוער.

שעות עבודה- אסור להעסיק בני נוער מעל 40 שעות שבועיות ומעל 8 שעות עבודה ביום. כמו כן חל איסור העסקת נוער ביום שבת, אסור להעסיק ילדים מתחת לגיל 16 לאחר שעה 20:00 ונוער(מגיל 16-18) לאחר השעה 22:00 .
הפסקות- בכל יום עבודה הנמשך מעל 6 שעות על המעסיק לתת 3/4 שעה הפסקה שמתוכה חצי שעה רצופה. ככל שהמעסיק מחייב את העובד להמשיך לעבוד בזמן ההפסקה- אסור לו לנכות הפסקה זו משכר העובד.

עבודות אסורות- חל איסור להעסיק נוער בעבודות מסוכנות או קשות מבחינה העלולות לסכן את התפתחותו הגופנית, הנפשית או החינוכית בשל טיב העיסוק, מיקומו או בשל כל סיבה אחרת.  (כגון: עבודה עם חומרים מסוכנים, עבודה פיזית קשה, סחיבת משקל כבד וכדומה).

"הודעה לעובד"- מעסיק מחויב לתת "הודעה לעובד" בהתאם לחוק הודעה לעובד(תנאי עבודה) התשס"ב-2002 במידה והנער עובד מעל חודש ימים וזאת על מנת שהנער ידע את תנאי העסקתו וזכויותיו במקום העבודה.  

שכר- שכר המינימום לשעה לנער מחושב לפי חודש עבודה בן 173 שעות בלבד, ועבודה של 40 שעות בשבוע (משרה מלאה). בהתאם לכך שכר המינימום לנוער הוא בהתאם למפורט להלן:    
חניך (העובד ולומד לפחות יומיים בשבוע לימודי מקצוע ובהתאם לחוק החניכות)- 16.13 שח'
נער שטרם מלאו לו 16 - 18.82 שח' לשעה,
נער בגילאים 16-17 - 20.16 שח' לשעה
נער בגילאים 17-18 - 22.31 שח' לשעהשכר המינימום לבוגר (מי שמלאו לו 18 שנה): 25 ש"ח לשעה.בענף המסעדות מתקיים הסדר, שחל על נערים עובדים וגם על צעירים שכבר אינם בגדר נוער, במסגרתו העובד אינו מקבל שכר, אלא זכאי לטיפים בלבד. את הטיפים אין להביא בחשבון בחישוב זכותו של העובד לשכר מינימום, ועל המעביד לשלם את שכר המינימום בנוסף לטיפים. יובהר כי מתלמד מחויב בשכר מיום עבודתו הראשון וזאת בהתאם לשכר המינימום.

חופש- מעבר לימי חג המגיעים לעובד מכסת ימי חופש לנוער שונה מזה של בוגר והיא 18 ימים בשנה(כולל ימי מנוחה שבועית), ככל שהנער עבד בעבודה פחות משנה-כגון עבוד בחופשת הקיץ- ימי החופש ישולמו בהתאם לחודשי העבודה.

ניכויים מהשכר- נער עובד פטור מדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות. המעסיק חייב להפריש בגין דמי ביטוח לאומי , ענפי הביטוח הנכללים בדמי ביטוח אלה הם ביטוח נפגעי עבודה וביטוח פשיטת רגל (של המעביד),

סיום העסקה- גם בני נוער זכאים להליך שימוע לגבי סיום העסקה ולפיצויי פיטורין במידה ועבדו מעל שנה. בנוסף המעסיק חייב לתת הודעה מוקדמת לפיטורים בהתאם לחוק הודעה מוקדמת לפיטורין והתפטרות התשס"א-2001 , לפי חוק זה גם עובד המחליט להתפטר חייב לתת הודעה מוקדמת למעסיקו. יודגש כי עובד המתפטר עקב גיוסו לצבא ועובד מעש שנה זכאי לקבל פיצויי פיטורים בהתאם.

חופשה נעימה ובטוחה.

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 
עו"ד חגית שווקי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס