חפש

המחשב שלכם כסוכן בשרות פקיד השומה

המחשב שלכם כסוכן בשרות פקיד השומה

דוד אפרים, עו"ד – לשעבר מנהל תחום  - פקיד שומה חקירות תל-אביב.
 
אם עד לפני שנים לא רבות, ניזון פקיד השומה מכל מסמך ופיסת נייר שנמצאה בעסקו או בביתו של נישום, ונישומים נזהרו שלא לשמור מסמכים מפלילים כאלו ודאגו להשמיד, לשרוף, לגרוס ולקרוע לפיסות זעירות כל נייר ומסמך כאמור. הרי, מזמן אנו בעידן אחר, עידן המחשבים.  את מקומו של הנייר תופסים אמצעי אחסון כגון: דיסק קשיח, התקני אחסון ניידים, תקליטורים וכו'. נישומים רבים נוטים להאמין כי מחיקת קובץ מהדיסק הקשיח כמוהו כהשמדת מסמך נייר.
 
אל תתפתו להאמין כי ע"י מחיקת קבצים מהמחשב, אפילו אם תגדילו לעשות ותרוקנו את סל המחזור, לא יגיעו קבצים אלו לשולחנו של פקיד השומה. כל מידע הנמצא במחשבכם גם אם נמחק, עלול להיות משוחזר. ברשות המיסים קיימת יחידה המתמחה בחקירת מחשבים. עומדים לרשותה של יחידה זו, ציוד, תוכנות והאמצעים לשחזר מחיקות, גילוי וחשיפה של מסמכים מוסתרים, מוצפנים ועוד. במקרים מסוימים יחידה זו נעזרת אף בחברות פרטיות. יש לזכור גם, שקבצים שנשלחו באמצעות דואר אלקטרוני, ניתנים לשחזור דרך חשבון הדוא"ל.
 
לעיתים גילוי עברה אף אינו מצריך מומחים. עם יצירת מסמך במעבד התמלילים, נוצרים מאפיינים לקובץ, ובין יתר המאפיינים, תאריך יצירתו, השינוי האחרון והתאריך בו נפתח הקובץ לאחרונה. אין צורך במומחי מחשב כדי לעיין במאפייניו של הקובץ. די בלחיצה על "קובץ" בשורת המשימות ולחיצה נוספת על "מאפיינים" ברשימה שנפתחה כדי לראות את תאריך יצירת הקובץ ותאריך השינוי האחרון. מדוע חשוב לפקיד השומה לדעת מתי נוצר הקובץ או מתי שונה לאחרונה? לא אחת, נישומים ממציאים לפקיד השומה מסמכים כדי לתמוך בטענותיהם. אתן דוגמא מאחת החקירות: חברה המציאה לפקיד השומה הסכם בינה לבין חברת בת המסדיר תשלומי דמי ניהול ביניהן. הסכם זה הוצג לפקיד השומה כדי לתמוך בטענתה של החברה כי דמי הניהול הועברו על פי הסכם שנתחם שנים קודם. בדיקה פשוטה של החוקרים במאפייני הקובץ העלתה כי הקובץ נוצר שנים לאחר התאריך בו כביכול נחתם ההסכם וכי הוא נוצר סמוך למועד העברתו לפקיד השומה.
 
מי שמעוניין לשמור מידע מסוים לעצמו בלבד לדוגמא: סודות מסחריים, רשימת לקוחות וכו' ולאו דווקא כדי להסתירו מפני פקיד השומה, רצוי שייעזר באנשי אבטחת מחשב. באחת החקירות נתפס התקן אחסון נייד (דיסק און קי ) וכל ניסיונות אנשי יחידת המחשב של רשות המיסים, משטרת ישראל וחברות פרטיות לפתוח אותו ולעיין בקבצים שנשמרו עליו העלו חרס. מקרה זה הינו חריג ומעיד על תחכום רב של מומחה המחשב אך הוא מעיד גם כי הדבר ניתן לביצוע.
 
 כדי למחוק לצמיתות קבצים יש להיות בעלי ידע או להיעזר במומחים. לדוגמא: באחת מהחקירות, עת ניסינו להתחקות אחרי עקבות של משתמשי תוכנה מסוימת, שמחקו חשבוניות, פנה אליהם אדם שעסק בפיתוח התוכנה והציע להם למחוק את העקבות כדי שלא ניתן יהיה לשחזרם. אולם, גם נתקלתי בנישומים שנקטו פעולות פשוטות ודרסטיות יותר, כדי למחוק עקבות, היו שהתקינו דיסק קשיח חדש והיו שהחליפו מחשב.


 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
דוד אפרים, עו"ד
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס