חפש

מהי הדרך למנוע את פירוק השיתוף בדירת המגורים ?

מהי הדרך למנוע את פירוק השיתוף בדירת המגורים ?



ניתן למנוע את מכירת דירת המגורים על ידי צו למדור ספציפי . מדור ספיציפי הוא סעד הניתן רק על ידי בית הדין הרבני, במסגרת תביעה לשלום בית או למזונות.

זכות האישה למדור ספציפי נובעת מחובת הבעל לספק לאשתו מדור לפי כבודו ולפי כבודה, (קביעה העשויה להשתנות כאשר בני הזוג חיים בשלום). בנסיבות של משבר אין ביכולתו של הבעל להוציא את האישה מהמדור אליו הורגלה שהרי זה כאמור כבודה שהוא מחויב לה.
 
בית הדין הרבני מקבל את סמכותו לדון בסעד למדור ספציפי באחת משתי התביעות, בתביעת האישה לשלום בית, או בתביעת האישה למזונותיה, כאשר מהות המדור הספציפי נלמדת ונגזרת מתוכנה של כל אחת מהתביעות ובית הדין בודק האם הסעד משרת את מטרת התביעה העיקרית.
 
בתביעה לשלום בית זכות האישה למדור ספציפי נובעת מכך שלא ניתן ליישם שלום בית ללא הבית בו חי הצדדים במשותף יחד מאחר והבית הוא המקום הנכון והמשכן להכיל בתוכו את המשך החיים המשותפים של בני הזוג (או לפחות את הניסיון להמשך ).
 
בתביעה למזונות אישה, זכות האישה למדור ספציפי נובעת מכך שמזונותיה כוללים בחובם את כל צרכיה השוטפים של האישה וביניהם הזכות למדור ספציפי.
 
ההבדל באם תביעת האישה למדור ספציפי תוגש במסגרת תביעת שלום בית או במזונות נובע מהנסיבות שברקע.
 
יחד עם זאת יש לזכור כי בית הדין ער לעובדה כי תביעות שלום בית רבות אינן כנות ומשמשות כסות עיניים לצעדים טקטיים של בן הזוג המבקש להשיג יתרון על חשבון האחר ולהגדיל בכך את כוח המיקוח שלו על מנת להשיג תנאי גירושין נוחים ומיטיבים יותר.
 
בית הדין יבדוק את כנות התביעה ואמיתותה ולא ייעתר לסעד המדור הספציפי אם הוא לא יקדם את מטרת התביעה העיקרית ובפרט בסיטואציות בהן מקנן חשד שמא יותר מרצון ל"שלום" יש רצון "לבית ".
 
יצוין עוד, כי גם כאשר בית הדין קובע ,כי בעל אינו חייב במזונות אשתו מאחר והאישה יכולה לזון את עצמה ממעשה ידיה,אין זו קביעה עקרונית השוללת את זכותה של האישה למדור ספציפי מדין מזונות אישה.
 
בצדו של הרווח הברור בהשגתו של צו למדור ספציפי, יש לשקול היטב ובהתאם לנסיבות ולרקע את החיסרון בכך שהאישה אינה יכולה לעתור במקביל לקבלת מזונותיה בבית המשפט ולקבלת מדור ספציפי בבית הדין בו זמנית .וצריכה לקבל החלטה מקדימה קרי ,מה חשוב לה יותר ,שמירת מגוריה בבית אליו הורגלה או קבלת מזונות שוטפים אשר ייפסקו לזכותה בביהמ"ש ועשויים להיות גבוהים יותר מאלו הנפסקים בבית הדין .

זכות הבעל למדור ספציפי – 

תביעה למדור ספציפי לרוב כלולה בתביעה המוגשת על ידי נשים לבית הדין – אך נושא המדור הספציפי הוא עניין בפני עצמו.
 
זכות האישה למדור בדירת בני הזוג ,מעוגנת הן בהלכות אבן העזר, מדין מדור "שעולה עמו ואינה יורדת" ושלום בית, והן בהלכות חושן משפט, מדיני שותפים שקבעו מועד לפירוק השותפות .מועד זה בשותפות בני הזוג הוא מועד החיוב בגט על ידי בית הדין. שאז מסתיימת מסגרת הנישואין .לכן, לפני שנפסק חיוב גט טרם הגיע מועד פירוק השותפות בדירה.
 
לפיכך גם בעל זכאי מדיני שותפים להתנגד לפירוק השותפות בטרם הגיע המועד לכך וכבר היו מספר מקרים בהם בית הדין פסק לטובת הבעל במסגרת תביעתו לשלום בית, מדור ספציפי על מנת ששלום הבית יצליח.
חשוב לדעת כי בית המשפט לענייני משפחה לא ייתן צו לפירוק שיתוף כל עוד תלוי ועומד צו למדור ספיציפי . היינו דירת המגורים לא תימכר כל עוד קיים צו למדור ספיציפי .

 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר 
עורכת דין - עזריה אור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס