חפש

עריק, משתמט או נפקד: מילון מונחים להורה המודאג

עריק, משתמט או נפקד: מילון מונחים להורה המודאג



מאת עו"ד קובי מרגולוב, רס"ן (מיל')

יש כאלה שמתגייסים לצבא בשמחה ויש כאלה שמחפשים כל דרך לברוח ממנו, בין אם בגלל מצב משפחתי קשה, מצוקה כלכלית או סיבות אישיות ומצפוניות. עו"ד קובי מרגולוב שולח חבל הצלה לעריקים.

בבקו"ם, המתגייס הטרי עוד לבוש בטישרט האהובה עליו, מתחבק עם הוריו, חיוך נבוך על פניו, תרמיל ענק על גבו, יש לו מספיק גרביים ותחתונים לשלוש שנות שירות ללא כביסה.

מלבד הבגדים, הוופלים והגאדג'טים המפוקפקים שנרכשו במיוחד לשירות,נושא עמו  החייל מטען חשוב, שיש בו כדי להקל או להקשות עליו בהמשך הדרך: המטען האישי והמשפחתי שלו. יש ומדובר בבן משפחה שזקוק לטיפול והשגחה רפואית, יש והמשפחה נתונה במצוקה כלכליתרצינית ויש עוד אינספור סיבות שבעטיין יבצע החייל את העבירה הפלילית הראשונה (לרוב) בחייו: היעדר מן השירות הצבאי שלא ברשות. בלשון העם קוראים לזה נפקדות.

חייל המוצא עצמו נקרע בין חובתו לצה"ל לבין חובתו למשפחה יעדיף, כמעט תמיד, לדאוג למשפחתו מטעמים שמובנים לכל, מלבד למערכת המשפט הצבאית. אילו ידעו החיילים מהן ההשלכות המשפטיות ארוכות הטווח של הנפקדות, ייתכן והיו מוצאים דרכים אחרות לפעול למען המשפחה, ואולי גם היו משתפים את מפקדם במקום פשוט להיעלם מהיחידה. 
 
עריק? משתמט? נפקד?
הגבול בין נפקדות לבין עריקות עומד על קוצו של יום: חייל, שעברו 20 יוםמאז נעדר מן השירות הצבאי, הופך מנפקד לעריק.

אם מניין ימי ההיעדרות מתקרב ל-45 ימים ברצף– תלוי בנסיבותיו  האישיות של החייל –יוגש נגדו כתב אישום פלילי וכן בקשה לעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. ברוב המקרים החייל ימצא עצמו עצור עד תום המשפט, אך זו לא הבעיה החמורה ביותר שמצפה לו.

אגב, גם מעמד לשירות בטון שקיבל צו גיוס ולא התייצב אליו, ייחשב למשתמט משירות צבאי ובהמשך יכול וייעצר ויוגש נגדו כתב אישום בבית הדין צבאיף מבלי שכף רגלו דרכה בבקו"ם, הכל בהתאם לאורך התקופה בה השתמט.
 
מה העריק יעשה כשיהיה גדול?
מרגע שהוגש נגד החייל כתב אישום פלילי, מצטרף לכך גם רישום פלילי, שיישאר עמו גם לאחר השחרור. בית המשפט העליון קבע לא אחת, כי עבירת היעדרות מן השירות שלא ברשות היא עבירה שיש עמה קלון. המשמעות היא, שהרישום הפלילי בגינה יימנע מהחייללעסוק בעריכת דין, ראיית חשבון, רפואה ומקצועות נוספים רבים. הרישום אף עלול להוות, בנסיבות מסוימות, מכשול לקבלת אשרת כניסה לארצות הברית וקנדה.
 
שומרים על הגחל"ת
מערך גחל"ת (גיבוש תכניות חזרה לשירות תקין)הוקם על מנת לסייע לעריקים להתמודד עם הבעיות החיצוניות המעיבות על שירותם הצבאיולמצוא להן פתרון,  במטרה למנוע את העריקות הבאה.

עריקים, המרצים עונש מאסר, פונים למערך גחל"ת, שמגבש המלצות ומנחה את מפקדי החיילים להעניק להם הקלות והטבות להמשך שירותם הצבאי, החל משינוי תפקיד, עבורבהעברה ליחידה קרובה לבית וכלה בבחינת התאמתם לשירות צבאי.

הפרדוקס הוא, שעל מנת שהחייל יוכל ליהנות מהקלות אלו עליו לבצע תחילה עריקות, שכן הגישה לגחל"ת חסומה בפני חיילים "מן השורה". קרה גם שחייליםהיו מתוסכלים מכך שלא כל דרישותיהם נענו– העברה ליחידה אחרת, למשל –וביצעו עריקות נוספת מיד כשיצאו מהכלא הצבאי.
 
עריקות בלי התיישנות
עבירת עריקות או השתמטות משירות צבאי לא תתיישן לעולם כל עוד החייל לא הסגיר את עצמו או נעצר, מכיוון שזוהי עבירה "נמשכת", המתחדשת בכל יום שבו החייל ממשיך שלא להתייצב לשירות צבאי. טענות כגון "לא חזרו אליי מהבקו"ם" או "לא חיפשו אותי אף פעם מהצבא" לא יביאו להתחשבות מצד הצבא, גם לא לאחר שנים ארוכות. גם שהייה בחו"ל במשך שנים– בין אם לשם לימודים או לכל מטרה אחרת – תיחשב כהשתמטות לכל דבר ועניין.

בשדה התעופה, מקום של פרידות ואיחודים, נעצרים לא אחת צעירים ישראלים ששבו ארצה משהות ארוכה בניכר, לאחר שהסתבר– בחלק מהמקרים בטעות – שהשתמטו או ערקו משירות צבאי. זכור במיוחד המקרה של יאנה גורליק, שמשפחתה הגרה לקנדה כשהיתה בת 17 והיא נעצרה בגין עריקות בגיל 30, בשנת 2012, עת הגיעה לביקור משפחתי בארץ. גורליק ריצתה עונש מאסר של שלושה חודשים.

ויש, כמובן, את המתחרים על תואר "המעצר המוזר ביותר של העשור": צעירה,שהגיעה לתחנת המשטרה והתלוננה על אונס שעברה,נעצרה על ידי המשטרה הצבאית לאחר שבדיקה הראתה שהיא עריקה; בעל, שהסיע את אשתו ההרה לבדיקה רפואית תכופה ונדרש לבדיקת רישיונות שגרתית, נעצר לאחרשהתברר בבדיקה כי השתמט במשך שנים משירות צבאי.
 
רפואה מונעת
מומלץ, כמובן, להימנע מעריקות– קצרה או ארוכה – בכל דרך אפשרית.אם העריקות היא הכרח ממסיבות כאלה ואחרות, מומלץ לעריק להסגיר את עצמו בהקדם: הסגרה עצמית עדיפה תמיד על "מתיחת" העריקות על פני תקופה ארוכה מדי, שתסתיים בוודאי במעצר פתאומי וברגע בלתי צפוי.

הצטיידות במסמכים אישיים, כלכליים ורפואיים וקבלת ייעוץ משפטי טרם ההסגרה יבטיחו נזק מינימלי, על אף ההעמדה לדין פלילי. 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות. 
עו"ד קובי מרגולוב
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס