חפש

דיני צוואות וירושות-ההבדל בין הדין הצרפתי לדין הישראלי

דיני צוואות וירושות-ההבדל בין הדין הצרפתי לדין הישראלי

בשונה מהדין הצרפתי אשר מורה על כך שבן הזוג של המוריש יורש את כל נכסיו של המוריש בעת פטירתו, הדין הישראלי מסדיר את נושא הצוואות וירושות בצורה שונה לחלוטין, לפיכך חשוב להכיר את הדין הישראלי ולפעול בהתאם.

במדינת ישראל קיימים שני אפיקים לצורך הסדרת דיני הירושה, הראשונה באמצעות ירושה על פי צוואה והשנייה באמצעות ירושה על פי דין.

תחילה נדון בירושה על פי דין, כאשר אדם לא ערך צוואה אנו פונים לחוק הירושה הישראלי, אשר בשונה מהדין הצרפתי לא מאפשר לבן הזוג של המוריש לרשת את כל העזבון והנכסים של המוריש בצורה אוטומטית. בדין הישראלי הזכות ראשונים בירושה על פי דין מתחלקת שווה בשווה בין הבן זוג של הנפטר ובין ילדיו של הנפטר.

לדוג' אדם נפטר בהגיעו לגיל מבוגר כשהוא נשוי לבת זוגתו ויש  לו 3 ילדים. למוריש יש בבעלותו דירה השווה לסכום של מיליון שקלים, במותו של המוריש, כאשר היורשים ירצו למכור את הנכס 50 % מסכום המכירה יופקד לחשבונה של אשתו, סכום בסך של 500,000 ₪, ה50 % הנותרים יתחלקו שווה בין שווה בין שלושת ילדיהם, הסכום ממכירת הדירה יתחלק בצורה שווה בין שלושת ילדיהם, לפיכך מסכום המכירה יקבל כל אחד מילדיו של המוריש סכום בסך של 166,666.6 ₪ או יהיה בעלים של הנכס ב- 16.6 %.

בירושה על פי דין יכולים להחליט ילדיו של המוריש להסתלק מהעזבון לטובת בן זוג המוריש, באמצעות חתימה בפני עו"ד על הודעה בכתב על הסתלקות מעזבון. בשונה מהדין הצרפתי הבן זוג אינו מוגן ויתכן ויתקל בדרישה מילדיו לקבל את חלקם בירושה.

מכאן, ישנו אפיק נוסף להסדרת חלוקת הנכסים בעת מות המוריש, על ידי עריכת צוואה בפני עו"ד, עריכת צוואה תאפשר למוריש לדאוג לכך שבן זוגו יקבל את כל הירושה בעת מות אחד מבני הזוג ורק לאחר מות שני בני הזוג ילדיהם יקבלו את הירושה בצורה שווה.

בטרם ניגשים לעו"ד מוסמך יש צורך להכין מספר מסמכים:
  • הכן רשימה מפורטת ומדויקת של כל הנכסים הקיימים בבעלות המוריש.
  • הכן צילומי ת.ז. של המוריש ושל היורשים.
  • במקרים בהם המוריש מבוגר או חולה עדיף להצטייד באישור מרופא המעיד על כך שבזמן עריכת הצוואה מצבו הנפשי של המצווה היה תקין.
ברגע שנחתמה הצוואה אצל עו"ד המוסמך לכך, רצוי לשמור עותק במקום בטוח, נהוג לשים במעטפה סגורה בכספת.

אתם מוזמנים לקבוע פגישת ייעוץ בעניין. 

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
משרד עורכי דין גלית זמיר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס