חפש

כושר העבודה שלך נפגע? מה עושים עכשיו? ומהי קצבת הנכות אשר משולמת ע"י ביטוח לאומי?

כושר העבודה שלך נפגע? מה עושים עכשיו? ומהי קצבת הנכות אשר משולמת ע"י ביטוח לאומי?



במידה שכושר העבודה שלך נפגע אתה עשוי להיות זכאי לקצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי. הקצבה משולמת לצורך הבטחת קיום מינימאלי למי שעקב בעיותיו הרפואיות נפגע כושר עבודתו. הקצבה מיועדת לפצות על אובדן כושר לתפקד בגלל הבעיות הרפואיות ולא על עצם קיום הבעיות הרפואיות לכשעצמן.

למי מיועדת הקצבה?
הקצבה מיועדת לאדם מגיל 18 ועד גיל פרישה, שהינו 67 לגברים ו-62 לנשים, אשר בפועל נפגע כושר עבודתו, קרי אין לו הכנסה בפועל מעבודה או שהכנסתו אינה עולה על 45% מהשכר הממוצע במשק (4,090 שח נכון לשנת 2014) או 60% מהשכר הממוצע במשק (5,453 ₪ נכון לשנת 2014) למי שמוגדר כ"נכה קשה" – מי שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 70% לפחות או בשיעור של 40% לפחות על פי סעיף 33 או 91 ברשימת הליקויים. 

מהם התנאים לקבלת הקצבה?
לצורך קבלת קצבת הנכות על המבוטח לעמוד בשני תנאים מצטברים. הראשון הוא שיעור נכות רפואית והשני הוא דרגת אי כושר. בשלב הרפואי על המבוטח לעבור סף רפואי של 60% נכות לפחות או 40% לפחות כאשר בגין אחד הליקויים נקבעה נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות. על מי שמוגדרת כעקרת בית יש לעבור סף רפואי של 50% לפחות. רק אם עמד המבוטח בתנאי הראשון של שיעור נכות רפואית מתאים, יעבור לבדיקת אי כושר. מבוטח אשר שיעור נכותו המשוקללת אינו מגיע לסף זה, אינו עובר את מבחן הנכות הרפואית ולכן תדחה תביעתו לנכות כללית כבר בשלב זה.
הנכות הרפואית הנה משוקללת ולא מצטברת והיא נקבעת על ידי רופא לפי חוק המוסד לביטוח לאומי ותקנותיו.

מהו חישוב משוקלל?
חישוב משוקלל משמעו שחישוב אחוזי נכות רפואית עקב מספר מחלות נעשה במצטבר ולא מדובר בסכימה מתמטית פשוטה, כלומר יש לראות את בריאותו של אדם כ-100% כך שבדרך חישוב זו מופחת שיעור הנכות הראשון מהשלם (מה-100%) ואחר כך שיעור ה"בריאות" שנותר הופך להיות לכאורה ה-100% ממנו מורידים את הנכות הבאה וכן הלאה.

מה נבדק בשלב אי הכושר?
בשלב אי הכושר נבדק אם עקב הליקויים הרפואיים המבוטח איבד את כושרו לעבוד לחלוטין או חלקית ולעקרת בית את כושרה לתפקד במשק הבית. ייתכן שמבוטח אשר עבר את הסף הרפואי, לא יזכה בגמלת נכות מאחר שלא איבד 50% מכושרו להשתכר ולכן לא עמד בתנאי המבחן השני.

מתי תיבדק אישה כעקרת בית?
אישה תיבדק כעקרת בית אם היא לא עומדת באחד מהתנאים הבאים: 24 חודשי עבודה פזורים או לחילופין שנת עבודה רצופה ב-4 השנים האחרונות מיום הגשת התביעה.

מהו גובה הקצבה?
נכון לשנת 2014 קצבה מלאה ליחיד הינה בשיערו של 2,342 ₪, לה מתווספת קצבה חודשית נוספת בהתאם לאחוזים הרפואיים שנעה בין 252 ₪ ל- 372 ₪.  קצבה חלקית נעה בין 1,405 ₪ ל-1,733 ₪ בהתאם לאחוזי אובדן הכושר.
על קצבת הנכות ניתן לקבל תוספת תלויים, במידה ואין למבוטח הכנסות נוספות שלא מעבודה, בשיעור של 50% עבור בת/בן זוג ו-40% עבור ילד עד גיל 18, כולל צבא, עד 2 ילדים.
בנוסף לקצבה עצמה, מי שזכאי לקצבה מלאה עשוי להיות זכאי להטבות נוספות מחברת "בזק", מנהל מקרקעי ישראל, רשות המים, קופות חולים, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד התחבורה, והרשויות המקומיות.

מתי ידון הביטוח הלאומי בתביעה?
המוסד לביטוח לאומי ידון בתביעה לקצבת נכות רק משחלפו 90 ימים מן היום בו איבד המבוטח את כושרו להשתכר והכנסתו צומצמה לסכומים המפורטים לעיל, אלא אם מדובר במבוטחים בעלי מוגבלויות קשות שייבדקו ב"מסלול הירוק". ואולם אם ביום ה-91 מקבל המבוטח דמי מחלה ממעסיקו או מקופת גמל, תתחיל זכותו לקצבת נכות רק בתום פרק הזמן שבעדו שולמו לו דמי מחלה. מועד תחילת אי הכושר המוקדם האפשרי הוא 15 חודשים לפני הגשת התביעה.
לא ניתן לקבל עבור אותה תקופה קצבת נכות כללית וקצבת נכות מעבודה ו/או שאירים אלא רק את הקצבה הגבוהה שבניהם.

© טל מור משרד עורכי דין
טל מור משרד עו"ד עוסק במימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה וחברות הביטוח. המשרד מתמחה בתביעות בתחומים נכות כללית, תאונות עבודה, מחלות מקצוע, פטור ממס מסיבות רפואיות, ניידות, ילד נכה ועוד.


המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות. 
עו"ד טל מור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס