חפש

מזונות משאר בני המשפחה

מזונות משאר בני המשפחה

לעיתים לא מעטות, וכחלק מאסטרטגיה בעימות שנתגלע בין בנה"ז, חדל הבעל/האב לשאת במזונות ילדיו הקטינים והאישה/האם נאלצת על כן להתמודד עם כלכלתם וכלכלת עצמה.
בנסיבות אלו לא נותרה הברירה בידי האם אלא לפנות להליך משפטי על מנת לקבל סעד מבית המשפט שייקבע את סכום המזונות בהם יחוב האב.

ואולם, ישנם מקרים בהם האם אינה מצליחה לגבות את מזונות הילדים מהאב, זאת למרות שיש בידה פסק דין למזונות שניתן על ידי ביהמ"ש. על כגון זה ניתן למנות, רק לצורך הדוגמא, מקרים בהם האב חסר יכולת השתכרות (אמיתית או מדומה), האב ברח לחו"ל, האב "נעלם", ניסיונות גבייה באמצעות לשכת ההוצל"פ אינם נושאות פרי וכד'.

במאמר מוסגר יש לציין כי על פי חוק הביטוח הלאומי רשאית האם, במקרים מסויימים, לקבל את המזונות מאת המוסד לביטוח הלאומי (להלן: "המל"ל") עד לתקרה הקבועה בחוק – גמלת מזונות - והמל"ל הוא זה אשר יפעל כנגד האב לגביית המזונות אותם שילם לאם.

ואולם, במקרים רבים האם אינה זכאית לגבות את תשלומי המזונות המגיעים לה על פי פסק דין באמצעות המל"ל (כאשר משכורתה עולה על התקרה הקבועה בחוק, כאשר האב נמצא בחו"ל, כאשר האם מקבלת קצבאות אחרות העולות על התקרה הקבועה בחוק וכד') ולעיתים לא כדאי לה לעשות כן.

במקרים כגון אלו נאלצת האם לחפש מקור חלופי אחר על מנת להתמודד עם החסרון שבכלכלת הילדים.
מצוקת האם במקרים כאמור לא נעלמה מעיניי המחוקק והא התגייס לעזרתה באמצעות חוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות). על פי הוראות החוק, אדם חייב במזונות שאר בני משפחתו, בין היתר, במזונות נכדיו.
זכות זו מותנית בשלושה – האחת, הילד אינו יכול לקבל את מזונותיו מהוריו, השניה, הילד אינו יכול לספק את צרכיו בעצמו, השלישית, לסב יש יכולת כלכלית לזון את עצמו ואת ילדיו הקטינים (מיותר לציין כי בד"כ עומד הקטין בשלוש התנאים דלעיל והוא זכאי על כן לקבל את מזונותיו מהורי האב – סבו וסבתו).

מהאמור ברשימה זו עולה כי כאשר האב מתחמק מתשלום מזונות ילדיו נתונה לאם, בד"כ, אפשרות נוספת – לפנות לבית המשפט, בשם ילדיה הקטינים, בתביעה כנגד הורי האב (חמה וחמותה) ולתבוע מהם את מזונות נכדיהם. יש להניח כי הגשת תביעה זו תיצור לחץ נוסף על האב למלא אחר חובותיו כלפי ילדיו ולשאת במזונותיהם.

נכתב על ידי עו"ד יאיר סלע
בעל תואר שני במנהל עסקים
שותף במשרד גבאי, ג'משיד, סלע, עזריה-תמיר – משרד עו"ד


המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
יאיר סלע, משרד עו"ד נוטריון ומגשר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס