חפש

רצון האדם כבודו בחייו ובמותו

רצון האדם כבודו בחייו ובמותו

סיפור מן החיים
זוג נישא באהבה רבה. הורי האישה האמידים קנו לזוג לאחר נישואיהם דירת מגורים, בה קיוו בני הזוג לחלוק את חייהם המשותפים ולהוליד ילדים ולגדלם. לאחר 3 שנות נישואין נהרג הבעל בהיותו בן 30 שנה בתאונת אופנוע. עלתה השאלה מה עולה בגורל הדירה בה חיו בני הזוג?
עפ"י חוק הירושה כאשר אחד מבני הזוג נפטר ואין לו ילדים מחצית מעיזבונו תירש בת זוגו והמחצית השניה תעבור להוריו של הנפטר. כך קרה גם במקרה הנ"ל. עפ"י החוק, הרכוש שנקנה מכספי הורי האישה לטובת חיים של בני הזוג, יירשו מחצית מחלקו של הנפטר האישה ומחצית הוריו.
אין ספק שצוואה הערוכה עפ"י החוק ובמקצועיות יכלה למנוע את העברת חלק מהרכוש שהגיע מהורי האישה לידי הורי הבעל.

מהי צוואה?
הצוואה מהווה בקשה אחרונה של אדם המהרהר במותו והחושב על כבודו גם לאחר מותו.
שופט בית משפט העליון כבוד השופט י. טירקל, הגדיר צוואה כדלקמן:

"הצוואה היא מסמך מיוחד במינו. היא מסמך משפטי, אך מסמך זה אינו חסר נשמה. הוא כמו מכתב אישי אחרון, ביטוי של משאלות, אהבות, רגשות ואף חשבונות היוצאים ממעמקי ליבו של האדם המהרהר במותו ובמה שיקרה לאחר מותו... כאן הניסיון האחרון שלו לעצב את חייהם של הנשארים אחריו, ולמצער, להשפיע עליהם. כאן תקוותו האחרונה לחיות בזיכרונם באהבה ובהכרת תודה.... ואנו , שמצווה עלינו לקיים את דבר המת, עלינו לקיים את דבר המת, עלינו לשמוע את קולו, להבין את דבריו ולהטות אוזן, ולהטות אוזן לבנות הקול המשתמעות מתוך דבריו."

קיום רצונו של המצווה המת והגשמתו היא אבן היסוד בדיני הירושה. קיום רצונו של המצווה מהווה דגל לרגלי בית המשפט.הצוואה משקפת את כבודו של המצווה כפרט ואת האוטונומיה על קניינו.

מי רשאי לכתוב צוואה?
רשאים לערוך צוואה כל אדם מעל גיל 18 שנה, שאינו "פסול דין" (לא הוכרז ע"י בית המשפט כסובל ממחלת נפש או מליקוי שכלי ושאינו יכול לדאוג לצרכיו האישיים), בתנאי נוסף, שהמצווה ידע להבחין בטיבה של הצוואה, ונשלט ע"י רצונו החופשי ולא הושפע ע"י אחרים בעת כתיבת הצוואה או בקבלת החלטות לגבי הרשום בה.

היתרונות בעריכת צוואה:
1. רק באמצעות צוואה הנעשית כחוק ובמקצועיות יכול אדם להיות בטוח כי לאחר מותו יעשה ברכושו בדיוק בהתאם לרצונו.
2. רק באמצעות צוואה הנעשית כחוק ובמקצועיות יכול אדם למנוע העברת רכושו למי שאינו מעוניין שיעבור אליו. (כמו למשל: לבן זוג שעימו נמצא בהליכי גירושין, לידוע בציבור שלו, לאחד מיליו שהתנכל לו, לאחד מחתניו וכו`)
3. רק באמצעות צוואה הנעשית כחוק ובמקצועיות יכול אדם להתנות לגבי חלוקת רכושו ו/או הזמן והדרך בהם יקבלו יורשיו את רכושו.
4. באמצעות צוואה הנעשית כחוק ובמקצועיות יכול אדם להביע את רגשותיו, ולתת הסברים מדויקים על החלטתו לגבי חלוקת רכושו.
5. באמצעות צוואה הנעשית כחוק ובמקצועיות והסוגרת את כלל הנושאים בתוכה ניתן למנוע מצב של התנגדות לקיום הצוואה ו/או פרשנות שונה מצוואתו של בית המשפט.

ביטול צוואה או שינויי צוואה
כל אדם שערך צוואה יכול לבטל או לשנות צוואתו באחת משתי הדרכים:
א. ע"י עריכת צוואה חדשה מעודכנת בהתאם לחוק.
ב. השמדת הצוואה הקודמת.
ג. צוואה הדדית יש לבטל ע"י הודעה בכתב על הביטול למצווה ההדדי ומסירת ההודעה לידיו.

מקרה שבו נכתבה צוואה אך לא קוימה
אדם שלו אישה וילדים, כתב צוואה בכתב ידו ובהם הוריש את רכושו לשותפו לחנות. האישה והילדים הגישו לבית המשפט לענייני משפחה התנגדות לקיום הצוואה. ביהמ"ש החליט שלא לקיים את הצוואה מאחר והצוואה לא היתה חתומה על ידי הנפטר ולא היה בה תאריך. כמו כן, היה ספק האם האדם שכתב את הצוואה אכן כתב זאת והאם לא הוכרח לעשות כן ע"י שותפו לחנות, איתו היה בסכסוך ערב מותו.
במקרה כזה היה פגם צורני בכתיבת הצוואה והתנגדות של המשפחה לקיום הצוואה התקבלה ע"י בית המשפט ורכושו של הנפטר חולק עפ"י הדין.

שוש פרי, עו"ד ומגשרת

אין באמור במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ו/או ייצוג משפטי ע"י עורך הדין ואין לראות באמור בו יעוץ ו/או ייצוג משפטי מכל סוג.
פרי, משרד עורכי דין וגישור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס