חפש

מכירת דירה שהתקבלה בירושה בפטור ממס

מכירת דירה שהתקבלה בירושה בפטור ממס

בישראל לא קיים מס עיזבון או מס על ירושה. גם לפי חוק מיסוי מקרקעין, קבלת דירה בירושה איננה נחשבת לעסקה במקרקעין, וככזו איננה חייבת במס. יחד עם זאת, מכירת הדירה על ידי היורש לצד שלישי היא עסקה במקרקעין לכל דבר ועניין, ולכן חייבת במס שבח.

מכירת דירה שהתקבלה בירושה היא כמעט הכרח, בעיקר במצב בו מספר יורשים מתחלקים בבעלות על הדירה. לרוב, מדובר בשאלה של העיתוי הנכון למכירה ולא עצם המכירה. כמו במקרים אחרים של מכירת דירה, גם במכירת דירה שהתקבלה בירושה, השאיפה היא לקבל פטור ממס שבח, ששיעורו בין 20% ל- 45% מהשבח שנצבר מיום רכישת הנכס על ידי המוריש (בהנחה שהמוריש נפטר לאחר 1.4.1981. אם המוריש נפטר לפני כן, השבח מחושב מיום פטירת המוריש).

שימוש בפטור כללי ממס שבח
ניתן למכור את דירת הירושה תוך שימוש בפטורים הכלליים ממס שבח, שהם פטורים אישיים. לדוג', מי שאיננו בעל דירה, למעט דירת הירושה, יכול להשתמש בפטור של דירה יחידה. מי שלא מכר דירה בפטור ממס ב-4 השנים שקדמו למכירת דירת הירושה, גם יוכל לקבל פטור. אולם, שימוש בפטורים הכלליים אינו רצוי מ-2 סיבות: ראשית, לא לכל אחד עומד פטור כללי בכל רגע נתון. הזכאות לפטור תלויה בהיסטוריית המכירות והבעלויות על דירות של המוכר ושל בן זוגו וילדיו הקטינים. שנית, שימוש בפטורים הכלליים ימנע קבלת פטור בעתיד לתקופה שבין שנה וחצי ל-8 שנים.

פטור מיוחד ממס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה
הדרך הרצויה היא שימוש בפטור המיוחד למקרה זה. מי שזכאי לפטור זה נהנה גם מעצם הפטור וגם מכך ששימוש בפטור זה לא מונע ממנו להשתמש מיד לאחר מכן בפטור במכירה הנעשית אחת ל-4 שנים (מ- 2013, אחת ל-8 שנים).
כדי לזכות בפטור יש לעמוד במספר תנאים:
• המוכר הוא בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש;
• לפני פטירתו היה המוריש בעלה של דירת מגורים אחת בלבד;
• אילו היה המוריש עדיין בחיים ומוכר את דירת המגורים, היה פטור ממס בשל המכירה;

בנוסף, כדי לזכות בפטור יש לעמוד בתנאים הנדרשים בכלל הפטורים לדירת מגורים – המוכר מכר את מלוא זכויותיו בדירה, ומדובר בדירה ששימשה למגורים ב-4 השנים שקדמו למכירתה או ב- 80% מהזמן בו מחושב השבח (מאז שנרכשה או מיום פטירת המוריש).

לסיכום
בדיקת הזכאות לפטור איננה פשוטה, וכדאי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום, גם כדי שיציע פתרון אופטימלי למקרה שאין זכאות לפטור המיוחד. כדאי גם להביא בחשבון את תנאי הפטור בין יתר השיקולים של המוריש בעת הערכות להעברת הנכסים לדור הבא.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד ונוטריון דותן לוי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס