חפש

עדכון מדרגות מס רכישה

עדכון מדרגות מס רכישה

מכירה או רכישה של נדל"ן בישראל כרוכה בתשלום מיסים. בין יתר הבדיקות הנעשות לקראת ביצוע העסקה (בדיקות כלכליות, הנדסיות, משפטיות וכד'), חשוב לבצע גם בדיקה של המס העתיד לחול על העסקה. הבדיקה יכולה להשפיע על הכדאיות הכלכלית של העסקה, או לפחות על קביעת המחיר של הנכס במהלך המשא ומתן. מאידך, תכנון מס מקצועי, יכול להסיר חסמים מדומים שבעטיים נמנעים בעלי נכסים מביצוע עסקה ספציפית בשל תוצאות המס.

במאמר זה נתמקד במס הרכישה, בעקבות עדכון מדרגות המס, החל מיום 16.1.12. העדכון מבוצע מידי שנה, כתוצאה מהצמדת מדרגות המס לממד. עליית המדד מרווחת את מדרגות המס, והתוצאה הסופית היא ירידה בגובה מס הרכישה (ביחס לשנה שעברה).

דירה יחידה

המס על רכישת דירת מגורים בישראל הינו מס פרוגרסיבי, ונטל מס זה אף הוקל מאוד בשנים האחרונות ביחס לרוכש שאיננו בעל דירה נוספת. החל מיום 16.1.12, ברכישת דירת מגורים אשר היא דירתו היחידה של הקונה, חל פטור ממס רכישה עד לסכום של 1,421,760 ₪. על יתרת הסכום עד לסך של 1,686,395 ₪ חל מס של 3.5% ועל היתרה חל מס של 5%.
כדי לסבר את האוזן, רוכש דירה יחידה בשווי 1,900,000 ₪, ישלם מס בגובה 19,942 ₪. מדובר בחיסכון של כ- 4,000 ₪ ביחס למס הרכישה ששילם רוכש לפני עדכון מדרגות המס.

דירה שאיננה יחידה

רכישת דירה שאיננה דירתו היחידה של הרוכש, כרוכה בתשלום מס גבוה יותר. עד לסוף 2012 יחול מס גבוה במיוחד, במטרה לצמצם את הכדאיות של רכישת דירות להשקעה. כתוצאה מעדכון מדרגות המס חלה הקלה כלשהי בנטל המס גם עבור רוכשים אלו, החל מיום 16.1.12: עד לסכום של 1,053,200 יחול מס של 5%. על יתרת הסכום עד לסך של 3,159,600 ₪ יחול מס של 6%, ועל יתרת הסכום יחול מס של 7%.
לצורך המחשה, ברכישת דירה בסך 3.15 מליון ₪ יחול מס בסך 178,468 ₪, אולם אם מדובר בדירה יחידה, יחול מס בסך 82,442 ₪.

מס הרכישה החל על רכישת זכות אחרת במקרקעין (כגון: מגרש לבניה) הוא בשיעור של 5%.
כיום, שלא כבעבר, זכאי גם תושב חוץ למדרגות המס המופחתות ברכישת דירה יחידה בישראל. גם מי שבבעלותו חלק מדירה בשיעור של 25% או יותר (למשל, בעקבות ירושה), נחשב לעניין זה לבעל דירה. עם זאת, ישנן דרכים חוקיות המאפשרות גם למי שבבעלותו דירה, לזכות במדרגות המס המופחת, אם ימכור את דירתו הישנה בתוך שנתיים ממועד הרכישה של הדירה החדשה.
במקרים מסוימים, העברת זכויות בדירת המגורים לקרוב משפחה, עשויה להיות פטורה ממס או ליהנות ממס בשיעור של 1/3 מהמס הרגיל.

חשוב לקבל עצה מקצועית מעורך-דין המתמחה במיסוי מקרקעין, כדי שיתכנן כל מהלך מסוג זה באופן מושכל וחסכוני. בכוחה של עצה מקצועית נכונה להסיר את החסמים המדומים המונעים ביצוע עסקאות, ולהביא למזעור של תוצאות המס הנלוות לעסקאות אלו.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד ונוטריון דותן לוי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס