חפש

משפחה וגירושין

משפחה וגירושין

נישואים בין בעל ואישה יהודים בישראל מגיעים לסופם עם מתן הגט לאישה על ידי הבעל בנוכחות עדים. על פי רוב, בני הזוג מעוניינים להיפרד ועניין הגט נותר סמלי בלבד. עם זאת, ישנם מקרים בהם אחד הצדדים מסרב להביא לפקיעת הנישואין ואין הוא מוכן לתתלקבל את הגט.
במקום בו אחד מבני הזוג אינו מוכן להתגרש, רשאי בית הדין הרבני רק להמליץ על גירושיהם של השניים אך לא להעניק להם תוקף משפטי. המקרים השכיחים ביותר של סרבנות גט באים בד”כ מצידם של הבעלים. דין התורה קובע כי לא ניתן להכריח גבר להעניק גט לאישה. אי לכך, פעמים רבות נשים מוצאות עצמן עגונות ומסורבות גט.

כאמור, הדין קובע כי לא דרושה הסכמתה של האישה לגירושין. הסכמתו של הבעל, לעומת זאת, הינה הכרחית ולא ניתן לחייב אדם לתת לאשתו גט שלא מרצונו. עם זאת, יש מקרים בהם ניתן לכפות על הבעל את גירוש אשתו. במידה והבעל מסרב לתת את הגט, למרות החלטתו של בית הדין הרבני לכפות זאת, ייתכן ויינקטו סנקציות שונות כנגדו.

עילות גירושין, מהן?

בית הדין הרבני יחייב בעל לתת גט לאשתו במידה והאישה טוענת ומוכיחה כי קיימת עילת גירושין אובייקטיבית אשר נובעת מהתנהגות או מצב הבעל. טענות האישה יכולות להיות תלויות בבעל או לאו. לדוגמא, טענות בנוגע למומים (מחלות מסוכנות או מומים המעוררים גועל שאינו מאפשר יחסי אישות), טענות בנוגע למסוגלות הבעל לקיים יחסי אישות, בעל עקר שאינו מסוגל להוליד, בעל שמתנהג באלימות, בעל אשר מסרב לקיים יחסי אישות ועוד. דוגמא לכך ניתן לראות בפסק הדין להלן.

בבית הדין הרבני האזורי בחיפה נדונה תביעת גירושין שהוגשה על ידי אישה כנגד בעלה. האישה טענה כי יש לכפות את הגט על הבעל וזאת מחמת התקיימותן של שתי עילות גירושין – מפגשים של הבעל עם נערות ליווי, ואלימות.

הבעל, אדם בן 71, טען כי אשתו והוא גרים בנפרד מזה 18 חודשים והוא נפגש עם נערות הליווי בשל הצורך “להתפרק” מדי פעם. הדיינים קבעו כי לא ניתן לדרוש מאישה לקיים שלום בית עם בעל כגון זה, אשר התנהגותו הינה קבועה ושגרתית. בכך היה די בכדי לקבל את תביעת הגירושין.

למעלה מכך, הדיינים ציינו כי הבעל במקרה דנן הואשם באלימות ואף הורשע בגין מעשיו. למעשה, רק בשל העובדה שרחמי אשתו נכמרו עליו, לא ריצה הבעל מאסר בפועל ובית המשפט המתיק את גזר דינו למאסר על תנאי בלבד. לזה ניתן היה להוסיף את העובדה שמזה שנה וחצי בני הזוג פרודים, הלכה למעשה.

הדיינים אף מתחו ביקורת על התנהגותו של הבעל בדיון בעניין תביעת הגירושין. יצוין כאן כי המקרים בהם בית הדין מכריע הכרעה כה ברורה לאחר דיון אחד בלבד הינם חריגים. עם זאת, בדומה לאבחנה רפואית אשר יכולה להתקבל לעיתים כבר לאחר המפגש הראשון, כך גם בית הדין יכול להגיע למסקנה ברורה כאשר הדברים נהירים בפניו. לסיכום, בית הדין הרבני קבע כי על הבעל לתת גט לאשתו ועל האישה לפתוח תיק לסידור גטה

קיבלת תביעת גירושין – מה לעשות ?

אם התביעה שהוגשה כנגדך אינה איכותית, סביר להניח שהיא לא יותר מאשר “גול עצמי”. כך או כך, עליך לבנות, בעזרת עורך דין מומחה-רציני אשר מנוסה אסטרטגית שיוכל להתמודד עם המצב ויאפשר לך לנצח וזאת למרות שהוקדמת. חשוב לזכור כי מירוץ הסמכויות מאפשר לצד הראשון שהגיש את התביעה לקבל סמכות יחודית לנהל את כל התביעות במקום אחד-קרי: באם הגבר הגיש לבית הדין הרבני תביעת גירושין עליו לבצע כריכה. מהי כריכה? כריכה הינה קיבוץ כל התביעות במקום אחד למשל: תביעת הגירושין בתוספת מדור לילדים ואחזקתם, כמו-כן פירוק שיתוף נכסים באם לזוג המתגרש יש נכסים כאלו ואח’.

יש לזכור כי האישה תמיד יכולה לטעון כי כריכת הבעל אינה כנה ואזי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש את בקשותיה שם וכך תהא סמכות יחודית לבית המשפט לענייני משפחה. יש לדעת כי בית הדין הרבני פוסק את פסיקותיו ע”פ ההלכה וההליכה לקראת האם אינה תמיד הוגנת.

דבר נוסף שיש להזכיר הינו כי זוג שהתחתן לאחר שנת 74 חל עליו “חוק איזון המשאבים” שפירושו חלוקה של כל הנכסים והמיטלטלין חצי בחצי. יודגש כי באם נרכשו נכסים ו/או כל מיטלטלין אחרים לפני מועד הנישואין -אזי כל צד זוכה להשאיר בחזקתו את מלוא הנכסים ו/או הפריטים שהוזכרו דליעל.

הכי חשוב -יש לזכור כי טובת הילד היא מעל הכול ובית המשפט לענייני משפחה למשל מסתכל בראייתו על הילד ועל טובתו הייחודית ולאו דווקא על טובתו של צד כלשהוא מבני הזוג המתגרשים.

הוצאה לפועל:

מטרת חוק ההוצאה לפועל הינה מחד- היא להגן על זכויות הזוכים שחייבים להם כסף ומאידך גיסא- להגן על החייב כאשר הוא אינו יכול לעמוד בעומס הכלכלי של תשלום החובות. חוק ההוצאה לפועל אמור למנוע ממנו להגיע לפת לחם-דבר אשר יהפכו לנטל על החברה.

המבחן הינו להבדיל בין צו ההוצאה לפועל לבין חוק כבוד האדם וחירותו,יאמר כי בעבר ניתנו צווי עיכוב יציאה מהארץ באופן מהיר ביותר על סכומים שחייבים היו חייבים ע”ס של 10,000 ₪ בלבד,כיום ההסתכלות והמבחן ליתן החלטות מהירות מאין אילו נשקלים לאחר עיון רב ומכביר בבקשות.

טיפ גדול לזוכים הינו לבקש עיקולי כספים אשר יבוצעו בחשבונותיו של החייב וזאת לפני שנשלחה כלל האזהרה-כך שהחייב לא יודע כי נפתחו תיקי הוצאה לפועל כנגדו ובכך לפני שיוכל לפעול בביצוע פעולה כלשהיא לטובתו- כל חשבונותיו יהיו כבר מעוקלים-כך שפנייתו תהא כבר שונה בהחלט לאור האמור לעיל.

דבר נוסף ואחרון : בניגוד לכתב תביעה, אשר חייב להיות מוגש בבית המשפט הקרוב למגוריו של הנתבע, במקרה של הגשת בקשה להוצאה לפועל,יכול הזוכה להגישה בכל אחת מהלשכות ברחבי הארץ. לחייב אשר גר בנהריה ותיק ההוצל”פ נפתח באילת למשל, תהיה בעיה קשה מאד,כך יהיה מדורבן לסיים את המחלוקות הכספיות בהקדם האפשרי וכל זאת על מנת למנוע ממנו התרוצצויות אין ספור למרחקים ארוכים במיוחד.

לסיום:

כל פעולה משפטית אשר מתבקשת ע”י האזרח במדינתנו אנו דורשת התייעצות מיידית עם גורם מקצועי שהוא עורך הדין המתמחה בכך,כל ניסיון לבצע את הדברים לבד על מנת לחסוך בכסף תעלה בהמשך ביוקר רב לעושה כן. כדברי “המשורר” דבר אשר נקנה בזול משולם לבסוף ביוקר רב-כמו שנרכוש ספה חדשה אך לא איכותית במיוחד, כך לאחר זמן קצר מאד נצטרך לרכוש ספה חדשה נוספת.

עורך הכתבה הינו עורך דין ווקסלר אייל מנהריה אשר מתמחה ברוב התחום האזרחי על גווניו ופועל למעלה מ-14 שנה בכל רחבי בתי המשפט בארץ.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד אייל ווקסלר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס