חפש

איסור מכירת או השכרת "נרגילה" לקטינים

איסור מכירת או השכרת "נרגילה" לקטינים

שמו של החוק הינו: חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (תיקון מס' 4), התשס"ח-2008.
החוק קובע כי : "לא ישכיר ולא ישאיל אדם מוצר המשמש לעישון טבק לקטין".
קטין להזכיר, הוא אדם שגילו מתחת לגיל 18. העונש אשר יוטל על מי שיעבור על חוק זה הינו קנס בגובה של 10000 ₪.
על הצורך בחוק זה, לדעת יוזמיו, ניתן ללמוד מדברי ההסבר להצעת החוק אשר סיכומם הם כי לדעת המחוקק עישון הנרגילה הפך בשנים האחרונות להתנהגות שכיחה בקרב בני נוער בישראל, ובכלל זה עישון נרגילה.
המצב המשפטי טרם חקיקת החוק לא אסר מכירה או השכרת נרגילה לקטינים וכן לא הייתה כל חובה חוקית כי יצרן או יבואן של מוצרי טבק לנרגילה יפרסם אזהרה בדבר הסכנות הבריאותיות שבעישון נרגילה כפי שחובה עליו לעשות ביחס לחפיסות סיגריות. בהצעת החוק מובא תוצאותיו של מחקר אשר נערך בקרב תלמידי בתי הספר מכיתה ז' ואילך ונמצא כי כ-40% מהתלמידים מעשנים נרגילה, וכי עישון הנרגילה שכיח בקרבם פי שלושה מעישון סיגריה. ראיתי לנכון להציג בפניכם חלק שצוין במחקר זה: " הדעה, הבלתי מבוססת, כי עישון נרגילה בטוח יותר מעישון סיגריות נובעת ככל הנראה ממספר סיבות. אחת הסיבות נעוצה בהנחה כי המים במיכל הנרגילה מסננים את הכימיקלים שבעשן, ותורמת לכך התחושה מוליכת השולל של חריפות פחותה בעישון הנובעת הן מהלחות שמתווספת לעשן והן מהטעם המתוק שמתווסף לו כתוצאה מהדבש המעורב עם הטבק.

סיבה נוספת להנחה כי הנרגילה בטוחה יותר נעוצה בחוסר מידע. עד לאחרונה לא נעשו מחקרים מעמיקים על תכולת העשן המגיעה לפה ולריאות של מעשן הנרגילה, ומשום כך גם הגורמים המחנכים והאחראים על הבריאות לא היו משוכנעים מספיק בעמדה שיש לנקוט. למרבה הצער, גם הידע המועט שכבר קיים והמצביע על הסכנות האפשריות לא מגיע לידיעת הציבור. ממחקרים שהצטברו ידועות בכל זאת מספר עובדות. תכולת הניקוטין בטבק הנרגילה גדולה פי 2-3 מזו שבטבק הסיגריה ומשך העישון כאמור, ארוך יותר. העשן הנשאף דרך הנרגילה מכיל כמויות משמעותיות של ניקוטין ושל Tar ("זפת") המורכב מחלקיקים שונים ביניהם חומרים הידועים כמסרטנים. אף כי המים שבמיכל מפחיתים את כמות הניקוטין הנשאפת מהטבק, הרי שכמות ניקוטין לא מבוטלת נספגת בדמו של המעשן עם עלייה של פי 50 ברמתו בדם בתום הליך העישון לעומת לפני העישון.

על פי מחקרנו חלק נכבד ממעשני הנרגילה בשכבת כיתה יא' שנשאלו לגבי הליך העישון דיווחו על שאיפה עמוקה והשהיית העשן בריאות. נתונים אלו תומכים בפוטנציאל של התמכרות לניקוטין במעשני נרגילה ובסכנה של מעבר מעישון נרגילה לעישון סיגריות. העישון כרוך גם בשאיפה של חומרי בערה רעילים אחרים, כגון CO שמקורו לא רק בטבק אלא גם בגחל הפחם המונח מעל הטבק. ריכוז CO בריאותיהם של מעשני נרגילה עולה משמעותית בתום העישון. נמצא כי אחוז חד-תחמוצת הפחמן (CO) שבעשן נרגילה תלוי בגודל מיכל הנרגילה. בכלים קטנים הוא פי 3.5 גבוה מאשר בעשן סיגריה ובכלי גדול משתווה לזה שבעשן סיגריה. במחקרנו כ 40% מהמעשנים שנשאלו על כך משתמשים במיכלים קטנים. גם ריכוזי מתכות רעילות, כגון ארסן, כרומיום ועופרת, באוויר הנשאף מהנרגילה ומגיע לריאות הינו גבוה והמים שבמיכל לא משפיעים על כמות ה Tar שהמעשן שואף.
יש לזכור כי החומרים המסרטנים שבטבק השפעתם הריאתית גדולה הרבה יותר במעשנים המתחילים בעישון מתחת לגיל 15. לעישון נרגילה עלולות להיות השפעות מזיקות נוספות מעבר להשפעת עישון הטבק.

עישון נרגילה נעשה לרוב בצוותא כאשר פומית העישון מועברת מפה לפה, כמו שמצאנו גם במחקרנו. העברת הפייה מפה לפה, המתרחשת גם במועדונים ופאבים בהם הנרגילות הן בשימוש הכלל, עלולה לחשוף את המעשן למחלות זיהומיות העוברות במגע הפה עם רוק או בשאיפת רוק. בין המזהמים בעלי פוטנציאל הדבקה על ידי מגע או שאיפת חלקיקי רוק ידועים וירוס ההרפס, וירוס ע"ש אפשטיין-בר מחולל "מחלת הנשיקה", וירוסים המחוללים הצטננות ושפעת, חיידקי שחפת, וירוס הכשל החיסוני הנרכש (HIV), ויתכן שאף דלקת כבד נגיפית מסוגC . " החוק מוסיף ומחייב יצרן או יבואן של מוצרי טבק לנרגילה לפרסם על אריזות הטבק לעישון נרגילה אזהרה, בדומה לאזהרה המופיעה על חפיסות סיגריות.
ביחס לפרסום האזהרה ציינו יוזמי החוק כי החוק נועד לתרום להגנה על הציבור, ובכלל זה ציבור הילדים, מפני הנזקים הבריאותיים הכבדים שנגרמים כתוצאה מהשימוש במוצרי טבק. מתן המידע לציבור בדבר רכיבי מוצרי הטבק והשפעותיהם על הבריאות עשוי להרתיע ילדים מלהשתמש במוצרי טבק, ולהבטיח להם עתיד טוב יותר.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד יהונתן רבינוביץ
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס