חפש

אמירות מיניות בשיחה חד פעמית ייחשבו להטרדה מינית המחייבת פיצוי

אמירות מיניות בשיחה חד פעמית ייחשבו להטרדה מינית המחייבת פיצוי

א' הוא ממונה במקום העבודה על ב'. ערב אחד הפנה א' הצעה בעלת אופי מיני כלפי ב'. ב' לא הגיבה והתעלמה, א' הפנה כלפיה את ההצעה פעם נוספת, ב' המשיכה להתעלם. לאחר מכן חדל א' מכך ולא פנה אליה יותר בנושא. האם ב' יכולה לתבוע את א' בגין הטרדה מינית?

לאחרונה הובא ענין דומה בפני בית הדין האזורי לעבודה, אשר קבע כי לא התקיימה הטרדה מינית, אך בערעור ההחלטה התהפכה, ובית הדין הארצי לעבודה פסק לנפגעת פיצוי והוצאות בסך כולל של 50,000 ש"ח.
 
עובדת רשות המסים תבעה את הממונה עליה במקום העבודה לפי החוק למניעת הטרדה מינית, בעילות של הטרדה מינית במקום העבודה והתנכלות כלפיה. לטענתה, בעקבות תלונה במשטרה שהגישה נגד הממונה עליה, בגין הטרדה מינית, התנכל לה הממונה וגרם לה לנזקים נפשיים ומקצועיים.

בשולי הדברים אציין, כי העובדת הגישה את התביעה גם נגד המדינה, כמעסיקתה, במסגרתה קיבלה בהסכם פשרה סך של 30,000 ש"ח מהמדינה, מבלי שהמדינה הודתה באחריות כלשהי.

בית הדין האזורי לעבודה חייב את הממונה לפצות אותה בסך של 15,000 ש"ח בעילה של התנכלות בלבד, וקבע כי לא התקיימה הטרדה מינית מאחר והתרחש אירוע "חד פעמי" שבו הממונה הציע לעובדת לקיים איתו יחסי מין והעיר הערות הנושאות אופי מיני, ומכאן שאין מדובר בהצעות חוזרות, העולות כדי "הטרדה מינית" כהגדרתה בחוק. הממונה והעובדת ערערו על פסק הדין.

בערעור נקבע על ידי בית הדין הארצי לעבודה, כי אמירה חד-פעמית בעלת אופי מיני נחשבת בעיני החוק כאירוע מקרי שיש ממנו חזרה, ואינה מהווה הטרדה מינית. ואולם, בית המשפט קבע, ברוב דעות, כי אמירה חוזרת בעלת אופי מיני גם אם התקיימה באירוע אחד היא הטרדה מינית.

בית הדין הארצי לעבודה קבע, כי מדובר במקרה מובהק של הטרדה מינית ופסק בגינה פיצוי בסך של 15,000 ש"ח, תוך התחשבות בכך שההטרדה המינית היא מילולית ולא פיסית אשר נמשכה על פני אירוע אחד. עוד נפסק, כי הממונה פגע בקידום של העובדת והתנכל לה במקום העבודה בשל הגשת התלונה במשטרה נגדו, ופסק לטובתה פיצוי נוסף בסך של 30,000 ש"ח. כמו כן, נפסקו הוצאות בסך 5,000 ש"ח.

אם כן, מה חידש פסק הדין בנושא הטרדה מינית? אם אדם מפנה אמירה בעלת אופי מיני פעם אחת בשיחה אחת, הדבר לא ייחשב להטרדה מינית, כלשון החוק. אולם, אם האמירה המינית נאמרה יותר מפעם אחת בשיחה חד פעמית, האמירה תחשב הטרדה מינית. כלומר – אין צורך שהאמירה תהא חוזרת ונשנית על פני כמה וכמה אירועים, מספיק אירוע אחד שכזה, המזכה בפיצוי מחמת הטרדה מינית.

אגב, מה אם לא היו קשרי עבודה בין א' לבין ב', האם גם אז יכלה ב' לתבוע אותו בגין הטרדה מינית? התשובה תהא חיובית במקרה זה רק אם ב' תראה ל- א' כי אינה מעונינת בהצעה. כלומר, על פי החוק, התעלמות תמנע מההצעה בעלת האופי המיני להתגבש לכדי מעשה הטרדה מינית.

התוכן דלעיל אינו משמש תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו מבלי להיוועץ בעו"ד. המידע הנו כללי וראשוני בלבד ואינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני.
ליאת פסטרנק-אלקיים, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס