חפש

נפגעתם מפרסום פוגעני באינטרנט?

נפגעתם מפרסום פוגעני באינטרנט?

האינטרנט הפך מזמן לכלי זמין ונפוץ לפרסום, בין היתר, באמצעות פורומים, בלוגים וטוקבקים ("תגוביות"), וככזה כאמצעי השפעה משמעותי, כאילו היה "כיכר העיר" החדשה.

האם ניתן לפרסם באינטרנט כל פרסום? מה הגבול בין פרסום פוגעני ברשת לבין חופש הביטוי והזכות לפרטיות? ומתי כתיבה ברשת חושפת את הגולש הפוגע לתביעה, אם בכלל?
  
בתי המשפט קבעו, כי יש לתת משקל גבוה לחופש הביטוי ולזכות לפרטיות ברשת, ורק במקרים חריגים תגבר הזכות לשם טוב. כך למשל, מקרה חריג שכזה הוא פרסום לשון הרע במטרה לבזות ולפגוע בכבודו, פרטיותו ובשמו של אדם. במילים אחרות – בתי המשפט קבעו, כי חוק איסור לשון הרע חל גם על פרסום פוגעני ברשת.

היה ונפגענו מפרסום פוגעני ברשת על ידי גולש אנונימי, איך נוכל, אם בכלל, לתבוע בגין הפגיעה בשמנו הטוב?
בתי המשפט נחלקו בשאלה מהו הגבול בין פרסום פוגעני ברשת לבין חופש הביטוי והזכות לפרטיות, אך כולם קבעו, כי במקרים מסוימים של פרסום פוגעני ברשת, תיחשף זהותו של גולש אנונימי. כלומר – במקרים מסוימים, עשויה הזכות לשם טוב לגבור על זכותו של הגולש האנונימי לפרטיות ולחופש הביטוי, וניתן יהא לחשוף את זהותו, לצורך הגשת תביעה נגדו, בשל הפגיעה.

כך היה עד שהנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון ב"פרשת רמי מור", בו נסתם הגולל על הגשת תובענות לחשיפת גולשים אנונימיים. בפסק דין ארוך ומנומק החליט בית המשפט העליון, ברוב דעות, שאין לו סמכות שיפוטית לקבוע מתי ייסוגו הזכות לחופש הביטוי והזכות לפרטיות, מעצם היותן זכויות יסוד חוקתיות, מפני הזכות לשם טוב, וכך התירו לכל אותם גולשים אנונימיים "לחגוג" ברשת על חשבון שמם הטוב של אנשים מבלי לדאוג כי ייענשו. בינתיים, נפסק על ידי בית המשפט העליון, נאלץ להסתפק בהגשת תלונה לרשויות האכיפה כאשר מתבצעת באינטרנט עוולה שהיא גם עבירה, ונמתין בתקווה להסדרה חקיקתית.

ואכן לאחרונה, הוצעה הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – חשיפת פרטי מעוול), התש"ע-2010 על ידי ח"כ זבולון אור לב, לפיה לבית המשפט תהא סמכות להורות לספקיות האינטרנט לחשוף את פרטיהם של מגיבים ברשת שמוציאים "לשון הרע" על אדם אחר לצורך הגשת תביעה נגדם.

בדצמבר 2010 אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק הנ"ל אשר מכונה "חוק הטוקבקיסטים", אך הצעת החוק טרם גובשה לכלל חוק מחייב. הצעת החוק איננה נקיה מספקות וייתכן כי יישומה עלול להיות בעייתי.

לאחר אישור החוק או אם תתהפך החלטת בית המשפט העליון על פיה, לפי המוקדם, ייתכן כי "המערב הפרוע" באינטרנט לא יוותר כפי שהוא היום וגולש שפוגע בשמו של אחר, יישלם את מחיר הפגיעה. עד אז, עלולים להמשיך גולשים עלומי שם לפגוע בשמם של אחרים, כדבר שבשגרה, ולא לשלם על כך.

התוכן דלעיל אינו משמש תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו מבלי להיוועץ בעו"ד. המידע הנו כללי וראשוני בלבד ואינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני.
ליאת פסטרנק-אלקיים, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס