חפש

התרשלות והצגת מצג שווא של חברת ביטוח בביטוח נסיעות לחו"ל

התרשלות והצגת מצג שווא של חברת ביטוח בביטוח נסיעות לחו"ל

בית המשפט העליון ברע"א 3122/09 הראל חברה לביטוח נגד שלום כהן ואחרים, דן במסגרת בקשת רשות ערעור, בשאלה האם חברת הביטוח צריכה לפצות את המבוטחים בגין רשלנות, הפרת חוזה ומצג שווא בשל אי מתן טיפול נאות למבוטח בביטוח נסיעות לחו"ל.
 
במקרה הנדון דובר בבחור צעיר, אשר יצא עם חברים לטיול שלאחר הצבא לדרום אמריקה, במהלכו חש ברע ונזקק לטיפול רפואי בשל דלקת ריאות בה לקה. חברי המבוטח פנו לנציגי חברת הביטוח, ממנה רכש המנוח פוליסת ביטוח הכוללת אפשרות של חילוץ במצב מצוקה ואולם עד להגעת האמבולנס אשר אמור היה להעביר את המבוטח מהעיירה בה שהה, לבית חולים אחר, הלך והדרדר מצבו והוא נפטר.
 
משפחת המנוח, הגישה תביעה כנגד חברת הביטוח לבית משפט השלום, אשר דחה את התביעה. על פסק דינו הוגש ערעור מטעמם לבית משפט המחוזי, אשר קיבל את התביעה. על פסק דינו של בית משפט המחוזי הוגשה בקשת רשות ערעור מטעם חברת הביטוח לבית משפט העליון. בית משפט העליון דחה את הערעור של חברת הביטוח וקיבל את פסק דינו של המחוזי על כל נימוקיו.
 
לגופו של עניין, נקבע כי חברת הביטוח התרשלה, שכן לא הייתה ערוכה בהתאם לאמות מידה סבירות לטיפול ופינוי של מבוטחים בדרום אמריקה ולא נקטה את כל האמצעים הבסיסיים המתבקשים ממנה בכדי לנסות ולהציל את חייו של המנוח. כך למשל, לא העמידה מערך חילוץ ראוי על מנת לעמוד בהתחייבויותיה בפוליסה, לא דאגה לקיים קשר עם צוות מקצועי יעיל, מוקד החירום המאויש על ידי עובדי חברת הביטוח לא יצר קשר עם רופא מוסמך בישראל באשר לטיפול ופינוי של המנוח, אלא פעלה באמצעות רופא מתנדב שהיה עליו לתת מענה למצב חירום בזמן מיידי, אשר המתין עד לאחר גמר משחק כדורגל בו נכח.
 
עוד נקבע, כי חברת הביטוח הציגה מצג שווא לפיו הפוליסה מקנה שירותי עזרה ומוקדי חירום 24 שעות ביממה באמצעות חברה בינלאומית ולא גילתה כי זו אינה פועלת כלל בדרום אמריקה והיא אף אינה קשורה עם חברת חילוץ מקומית אחרת.
 
בית המשפט דחה את הערעור וקבע כי חברת הביטוח אחראית בפיצוי משפחת המנוח וכן חייב אותה בהוצאות בסך 10,000 ש"ח לטובת אוצר המדינה.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
ד"ר דוד סער, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס