חפש

פסק דין בנושא משרד הבטחון

פסק דין בנושא משרד הבטחון

חייל שחווה את מראות מלחמת לבנון הראשונה, כשמפקדו התאבד לנגד עיניו, וכשחבריו נורו מאש כוחותינו, מתדרדר נפשית. אך ורק בחלוף עשור הוא מאושפז ומאובחן כסכיזופרן. הוא מגיש תביעה לקצין התגמולים בטענה שמחלת הסכיזופרניה אצלו, כמו גם הלם הקרב, נגרמו כתוצאה משירותו הצבאי. קצין התגמולים גורס כי הוא אינו לוקה ב PTSD, וכי יש לזקוף אך ורק כ – 25% מסך מחלת הסכיזופרניה שלו, על חשבון השירות. מהו הדין? שאלה קשה זו נדונה בעא (ת"א) 2112/09  יהב אלון נ' קצין התגמולים מדינת ישראל, משרד הביטחון (ניתן ביום: 13.3.11).

באותה פרשה, כבר בראשית שנות התשעים הגיש התובע תביעה לקצין התגמולים, אולם היא נדחתה שכן נטען שהוא כבר בחר במסלול של נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי, וכי התביעה התיישנה. רק לאחר שערער, נקבע בסופו של יום כי מצבו הנפשי מנע ממנו יכולת בחירה, וכי בנסיבות שבהן מתקיימת בעניינו "חבלה רשומה", לא חלה התיישנות. אלא שאז כבר היה מאוחר מידי, ולא ניתן היה לברר את מצבו הנפשי מיד לאחר המלחמה, כי המסמכים אבדו עקב חלוף השנים. התובע טען כי בדחייתן של ועדות הערר את תביעתו מחמת טענת "בחירה בזכויות" ו"התיישנות" הובילו לערעורו ולהשבת הדיון חזרה לועדות, דבר שגרר התמשכות יתר של ההליכים באופן שנגרם נזק ראייתי.
 
טענת המערער נתקבלה לעניין זה ובית המשפט ביקש לברר את מצבו הנפשי לאחר המלחמה מתוך ראיות נסיבתיות. נפסק כי הגם שלקה בסכיזופרניה כעשור לאחר המלחמה, מחלה זו לא הייתה אלא התפתחות מאוחרת של הלם הקרב בו לקה במהלך המלחמה, מה שהוביל (עקב הצורך להשקיט מראות המלחמה) לשימוש בסמים, שהוביל בתורו לפרוץ מחלת הסכיזופרניה. חיזוק לממצאיו מצא בית המשפט בכך שטרם המלחמה היה התובע חייל מצטיין, ולאחריה, החלו בעיות משמעת ונפקדויות, שאינן אופייניות לו. חיזוק נוסף נמצא בכך שהלם קרב שכיח מאד לאחר קרב, וזו ההסתברות המתקבלת ביותר על הדעת. נפסק כי במצבו הנפשי , המערער לא היה כשיר לבחור במסלול נכות של המוסד לביטוח לאומי וכי אין לראות בבחירה זו שלו עדות לויתור על תביעת תגמולים מטעם משרד הבטחון.
 
בסופו של יום, פסק בית המשפט הוצאות משפט בסך 25,000 ₪, סכום חריג בהליכים מעין אלו, אשר מעיד על מידת התמיכה של בית המשפט בטענותיו.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
ד"ר דוד סער, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס