חפש

מהן זכויותיי כידוע/ה בציבור ?

מהן זכויותיי כידוע/ה בציבור ?

על מנת לזכות בזכויות שמגיע לך כיודע/ה בציבור יהיה עלייך להוכיח בבית המשפט כי את/ה עומדים בקריטריונים שקבעה הפסיקה להגדרת מיהו ידוע/ה בציבור.

חשוב מאוד לדעת כי עצם העובדה שחייתם עם בן זוגכם, אינה מקנה לך באופן אוטומטי מעמד של ידוע/ה בציבור.
רק לאחר שתעמדו בנטל ההוכחה הנדרש לצורך הגדרתכם כידועים בציבור תוכלו לפנות לבית משפט שידון בזכויותיכם הרכושיות.

מיהם הידועים בציבור?
הפסיקה קבעה, כי המבחן מיהם הידועים בציבור ,הוא מבחן מערכת היחסים הסובייקטיבית שבין הצדדים,ככול שמערכת היחסים בין הצדדים תהא זהה למערכת היחסים הקיימת בין זוגות נשואים, כך יטה בית המשפט לפסוק כי מדובר בידועים בציבור.
אכן ההגדרה קצת מעורפלת וקשה להבין באופן מדיוק, באיזה מבחנים צריך לעמוד, קיימים מספר קריטריונים אותם יבחן בית המשפט אולם חשוב עם זאת לדעת שהמבחנים אינם מוחלטים וכל מקרה יבחן לגופו.
מבחן כוונת הצדדים:
זהו המבחן המכריע, בית המשפט יבדוק האם הצדדים במערכת היחסים שניהלו בניהם, התכוונו ליצור מערכת יחסים משפחתית, כזו הדומה למערכת יחסים של זוג נשוי, או שמא כוונתם הייתה ליצור מערכת יחסים שאינה מחייבת.
כיצד הם ראו אחד את השני? האם נסעו לטיולים יחד? האם הכירו זה לזו את בני משפחתם? האם חגגו חגים יחד? האם היה להם על דלת הבית שלט שהודיע "כאן גרים בכייף…"?האם יש להם ילדים משותפים?האם הם התגוררו יחד?האם קיימו יחסים?
מבחן המגורים המשותפים:
רבים נוטים לחשוב שמבחן המגורים יחד, די בו כדי לקבוע כי הצדדים הינם ידועים בציבור,דעו לכם כי הדבר אינו מדויק,נכון שזהו אחד הקרטריונים החשובים אולם מה שבית המשפט יבדוק הוא את אופי החיים המשותפים שלכם יחד , כיצד הצדדים חיו יחד, האם ניהלו חיי משפחה יחד או שמא התגוררו יחד תקופה מסויימת במערכת יחסים שלא הייתה בה כוונה ליצור מחוייבות של זוג נשוי.
הרבה זוגות חיים יחד לא ברצף,לנים מספר לילות בשבוע יחד ואת יתר ימי השבוע מבלים בביתם הפרטי,בתי משפט קבע כי אופי חיים שכזה מטיל ספק כבד בהיותם של הצדדים ידועים בציבור.
בית המשפט מיחס חשיבות גדולה לעניין, האם בתקופת המגורים יחד החזקתם בית מגורים נוסף שהיה זמין למגוריכם //או התגוררתם בו לסירוגין, במצב כזה בית המשפט יכול לשלול את מעמדכם כידועים בציבור.
מסקנה: אין די בחיים תחת קורת גג אחת, כדי לקבוע כי בני הזוג ידועים בציבור עליכם להוכיח כי חייתם יחד תחת קורת גג אחת כפי שזוגות נשואים חיים יחד.
היו מקרים בהם בית המשפט פסק כי מערכת היחסים בין הצדדים מעידה כי בני הזוג היו ידועים בציבור על אף שלא התגוררו יחד.
מבחן החשבון המשותף:
אינכם חייבים להיות בעלי חשבון משותף על מנת שתוגדרו ידועים בציבור, אבל אם יש לכם חשבון משותף זה בהחלט עוזר לכם להתקרב להגדת הידועים בציבור.
מבחן הילדים המשותפים:
יש הסוברים כי הבאת ילד משותף לעולם הוא ראיה מכריעה לכך כי הנכם ידועים בציבור,אם כן דעו לכם שלא כך הדבר,אם הבאתם ילד משותף ולא גידלתם אותו במסגרת משפחתית הזהה לזו של זוג נשוי אז לא יהיה בכך כדי להגדירכם כידועים בציבור.
מימון כספי:
העובדה שצד אחד מממן כלכלית צד אחר, אינה בהכרח מעידה על מערכת של ידועים בציבור,להפך, העברת כספים ,בעיקר מזומנים, באופן שלא ניתן לעקוב אחרי העברתם מעידה בדרך כלל על העדר מערכת יחסים של ידועים בציבור.
שימו לב : קשה מאוד להתחקות אחר העברות כסף במזומן ומשום כך קשה להוכיח במקרים כאלו העברות קבועות או המשכיות כלשהי במערכת יחסים.
מבחן האיך הציבור רואה אותנו?
אין משקל למה שאנשים אחרים חשבו על מערכת היחסים בניכם,יש לעניין זה משקל ראייתי קל בלבד.
שאלת השאלות היא כמה זמן צריך לחיות יחד כדי להיות מוגדרים כידועים בציבור?
דעו לכם כי אין מבחן שכזה, קיים פסק דין שבו בית המשפט בחן את מערכת היחסים שבין הצדדים ולאחר תקופה של חודשיים וחצי בלבד של חיים משותפים הגדיר את בני הזוג כידועים בציבור.
על פסק דין זה הייתה ביקורת רבה אולם הוא נותר שריר וקיים ולא הוגש בגינו ערעור.
מאידך גיסא, קיים פסק דין שבו ניהלו בני זוג מערכת יחסים במשך 10 שנים אולם הגבר הצליח להוכיח כי, באותה עת, היו לו מספר מערכות יחסים מקבילות וזהות באופיין למערכת היחסים אותה ניהל עם אותה גברת שטענה כי היא זכאית לזכויות רכושיות,בית המשפט קבע כי אופי מערכת היחסים שהייתה בין הצדדים אינה מערכת יחסים של ידועים בצבור והאישה אינה זכאית לדבר.
בדרך כלל ,ככול שיעבור יותר זמן, כך יהיה קל יותר להוכיח כי עסקינן בידועים בציבור ,אולם לא די בכך, על מבחן הזמן להשתלב יד ביד עם מבחן אופי מערכת היחסים
ההבדל בין פילגש לידועה בציבור.
פילגש היא אינה ידועה בציבור,אלא היא אישה איתה מקיימים יחסי מין מזדמנים,מערכרת יחסים שכזו אינה מקימה זכויות,בעוד שידועה בציבור זכאית לכל הזכויות שאישה נשואה זכאית להם ואף מעבר.
בדרך כלל כאשר מגיעים לבית המשפט, טוענת האישה כי היא ידועה בציבור והגבר טוען כי היא הייתה רק פילגש.

מה הזכויות של ידוע/ה בציבור?
הזכויות הרכושיות של ידועים בציבור, נקבעות על פי הלכת השיתוף,היינו במקרה של פרידה יש לחלק את הנכסים שווה בשווה בין הצדדים .
מזונות ידוע/ה בציבור.
ידוע/ה בציבור זכאים למזונות מכוח דיני החוזים ועל פי חובת תום הלב. המזונות הם סוג של פיצוי כספי,מזונות שיקומיים, שמטרתם לסייע לצד החלש יותר להתאושש כלכלית לאחר תקופת הפרידה.
נוצר מצב, בו פעמים מצבה של הידועה בציבור טוב, מזו של האישה הנשואה שכן בעוד שזכויות האישה הנשואה למזונות נפסקים,במועד מתן הגט, ממשיכה הידועה בציבור לקבל את מזונותיה גם לאחר הפרידה,פעמים מדובר בתקופה ארוכה מאוד של שנים על גבי שנים.

הסכם לחיים משותפים
ידועים בציבור אינם עורכים הסכם ממון, הם עורכים הסכם לחיים משותפים,גם הסכם זה אפשר ורצוי לאשר בית המשפט על אף שאין כל חובה חוקית לאשר הסכם כזה על מנת שההסכם יהיה בר תוקף.
האם גבר/אישה נשוי/אה יכולים להחשב כידועים בציבור? התשובה היא כן.
בטרם תפנו לבית המשפט בתביעות רכושיות לקבלת זכויותיכם כידועים בציבור חשוב שתנהלו קודם לכן את תביעתכם המגדירה אתכם כידועים בציבור באופן נכון שאם לא כן תיפול תביעתכם הרכושית.
אם בן זוגכם יכחיש את היותכם ידועים בציבור, יהיה עלכם לעבוד קשה מאוד על מנת לזכות לברור תביעתכם הרכושית, אם הוא יאשר את היותכם ידועים בציבור תוכלו לעבור מיד לברור התביעה הרכושית.
כאשר אתם חיים עם בן זוגכם ללא נשואים ואתם הצד החלש כלכלית, היו ערים לאופן התנהלותכם המשותפת,כך שבבוא יום הדין תהיו ערוכים לעמוד על זכויותכם ותקבלו אותם ולא תישארו חסרי כל.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
יעל שמואלי, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס