חפש

מזונות אישה

מזונות אישה

מזונות אישה, להבדיל ממזונות קטינים, נפסקים על פי רמת החיים  בה חיה האישה להבדיל ממזונות קטינים הנפסקים על פי צוריכי הקטינים.
כך למשל, אישה שהורגלה לחיות ברמת חיים גבוהה, תהא זכאית למזונות גבוהים במיוחד ואישה שחיה ברמת חיים נמוכה תהא זכאית למזונות נמוכים.
מזונות אישה יכולים להגיע לסכומים גבוהים מאוד ולהסתכם במאות אלפי שקלים בחודש, אם יוכח כי האישה זכאית למזונות והיא חיה ברמת חיים גבוה. נטל מזונות האישה פעמים רבות מהווה נטל כספי כבד על כתפי הבעל הרבה יותר ממזונות קטינים.
טרם ידון בית המשפט או בית הדין בגובה המזונות אותו הוא יפסוק לאישה על האישה להוכיח ראשית לכול שהיא זכאית לקבל מזונות.

מי זכאית לקבל מזונות?
כל אישה זכאית לקבל מזונות מבעלה,ההתחייבות למזונות אישה נוצרה כבר במעמד הקידושין שם הבעל מתחייב בחתימה על הכתובה לזון ולפרנס את אשתו על פי הכלל של עולה עימו ואינה יורדת,והיא זכות הנובעת מהחיים המשותפים של הבעל  והאישה.
ניתן להגיש תביעה מזונות אישה כל אימת שהבעל חדל מלפרנס את אשתו ואין הדבר בהכרח קשור לסכסוך גירושין.
על פי ההלכה אישה אינה חייבת לצאת ולעבוד כדי לפרנס את עצמה והבעל אינו יכול להגיד לה צאי ופרנסי את עצמך במיוחד אם היא לא עבדה מעולם.
אולם אם האישה עובדת ומתפרנסת, יכול בעלה לומר לה צאי מעשי ידייך במזונותייך, היינו הכנסתה משמשת אותה למזונותיה והוא אינו צריך לשלם לה מזונות בנוסף,אולם אם אין די בהכנסת האישה  כדי לענות על כל צרכיה הרי שבעלה חייב להשלים את מזונותיה.
לדוגמא,אם אישה משתכרת כ 5000 ש"ח בחודש וחיה ברמת חיים של 10,000 ש"ח בחודש, הרי שבעלה יחויב בהשלמת מזונותיה, בתשלום נוסף של 5000 ש"ח לחודש,אולם אם היא משתכרת 10,000 ש"ח בחודש הרי שדי בהכנסה זו כדי שהבעל יהיה פטור מתשלום מזונות.

מתי אישה  מאבדת את זכותה למזונות ?
אישה מאבדת את זכותה למזונות אם בעלה מגיש כנגדה תביעת גירושין ומוכיח כי יש לו סיבה מוצדקת להתגרש ממנה ובשפה מקצועית אם הבעל הוכיח כי יש לו עילה לגירושין.הסיטואציה השכיחה ביותר היא מעשה בגידה.
אישה שבגדה בבעלה מאבדת את זכותה למזונות.
אישה החפצה להתגרש מבעלה ללא כל סיבה מוצדקת יכולה לאבד את זכותה למזונותיה בעצם הבעת רצונה להפרד מעל בעלה.
מזונות אישה נפסקים עד למועד מתן הגט!
מזונות מדין מעוכבת – אלו מזונות שבית המשפט או בית הדין יכול לפסוק לאישה כאשר בעלה מעכב את מתן הגט, מזונות אלו הם מזונות עונשים והם נפסקים בסכומים גבוהים.

לאן לפנות בתביעת למזונות אישה?
גם בית הדין הרבני וגם בתי המשפט לענייני משפחה יכולים לדון במזונות אישה, השיקול לאן לפנות תלוי בסיטואציה של התיק, כך למשל במקרה שבו בעל עזב את אשתו או בגד בה, כדאי לפנות לבית הדין הרבני, אשר ייחס למעשה העזיבה והבגידה משקל כבד יותר מבית המשפט האזרחי ורוב הסיכויים שבית הדין יביע את מורת רוחו מהמעשה בפסיקת מזונות אישה גבוהים.
מזונות אישה בהרבה מקרים מהווים  משקל מכריע בניהול התיק והם חלק מאסטרטגיה כוללת בתיק משפחה. מובהר כי אין קשר בין מזונות אישה למזונות קטינים הגם שניתן להגיש כתב תביעה אחד בגין שני רכיבים אלו.
מזונות קטינים, הוא הסכום הכספי שבית המשפט קובע שעל האב לשלם עבור ילדיו הקטינים מידי חודש בחודשו, כאשר האב והאם אינם חיים יחד  או פרץ בין האב לאם משבר והשיתוף בהוצאות וההכנסות נפסק ומתעורר הצורך לאמוד את צורכי הקטינים בסכום כספי קבוע שיועבר לידי האם לצורך כלכלת הקטינים מידי חודש בחודשו.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
יעל שמואלי, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס