חפש

חזקת "הגיל הרך" אל מול חזקת "ההורה המטפל"

חזקת "הגיל הרך" אל מול חזקת "ההורה המטפל"

כאשר האב מעוניין בהסדר משמורת משותפת ואחד או יותר מילדי הזוג הינם מתחת לגיל 6, קמה ועומדת השאלה, האם חזקת הגיל הרך מונעת הסדר של משמורת משותפת?

בתי המשפט קבעו כי חזקת הגיל הרך, מהווה רק אחד השיקולים הנשקלים, ולא השיקול הבלעדי בכל הנוגע להסדרי המשמורת והיא אינה מונעת דיון ענייני בטובת הקטיים.
 (ע"א 493/85 פדידה נ' פדידה, פ"ד לט(3) 584  578).

בנוסף, בתי המשפט נוטים בפסקי דין אחרונים להטיל ספק, בקביעה שחזקת הגיל הרך נפגעת מקום שנקבעת משמורת משותפת שכן, הלכה למעשה, במשמורת משותפת ניתנת המשמורת גם לאם.
(תמ"ש (י-ם) 19660/07 פלונית נ' אלמוני 03/09/08).

לכל זאת מתווספת גם הביקורת כנגד חזקת הגיל הרך אשר מתעצמת לאחרונה וניתן לראות לעניין זה הערות שופטים במספר פסקי דין לדוגמא; בע"מ (ת"א) 1125/99 (לא פורסם) הביע כב' השופט חיים פורת דעה בדבר שינוי מעמדה של חזקת הגיל הרך, עקב חלוף השנים ועקב השינויים שחלו במציאות החברתית:
" חזקת הגיל הרך נקבעה בסעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לפני כמעט ארבעים שנה, עת המציאות החברתית היתה שונה. בעבר, היתה מקובלת מציאות בה מילאו נשים בפועל את תפקיד הטיפול בילדים בעוד האבות השקיעו בחיפוש אחר פרנסה. אולם, מגמה זו השתנתה. קיים שוויון בין הורים בכל הנוגע לזכות ולאחריות למילוי תפקיד המשמורנים. זאת בשל השינוי במציאות החיים, שבה חלפה חלוקת התפקידים המסורתית בין ההורים. יתר על כן, גם התרבו דעות המרבות בחשיבותו של האב בחיי הילד…"
מכל מקום נפסק, כי את השימוש בחזקה יש לעשות בעיקר באותן פרשות בהן קיים ספק של ממש אם תהא זו טובת הילדים להימסר למשמורת אמם או למשמורת אביהם. במקרים שכאלה יש להיעזר בחזקה, ולהעדיף את משמורת האם על פני משמורת האב. לעומת זאת כשהנסיבות מטות את הכף לכוון העדפת האב כמשמורן, לטובתם של הקטינים, לא יהיה זה ראוי להשתמש בחזקה אם לדעת היושב בדין עלולה החזקה דווקא לפגוע בעקרון העל של שמירת טובת הילדים ורווחתם. (תמ"ש (כ"ס) 9892/01 פלונית נ' פלוני 05/08/2004).
לצד חזקת "הגיל הרך" קיימת חזקה נוספת והיא חזקת "ההורה המטפל".

במקרים בהם האב הוא ההורה המטפל העיקרי בקטינים,  ראוי להתחשב בעובדה זו בבחינת "חזקת ההורה המטפל" ואף קיימות הצעות להחלפת חזקת הגיל הרך בחזקת ההורה המטפל (י. מייזלס  "על הדבש ועל העוקץ: דיון בהסדר המשמורת הקיים במשפט הישראלי" זכויות הילד והמשפט הישראלי בעריכת תמר מורג (2010), עמ' 519, 563-570).

 גם לפי סעיף 9(6) להצעת החוק על פי דו"ח הביניים של ועדת שניט, יש משקל רב למיהות הגורם המטפל בקטינים עובר לסכסוך בין ההורים בדרך לקביעת הסדר ההורות.

בתמ"ש 12148-04-10 אשר ניתן לאחרונה ראה לנכון כבוד השופט אסף זגורי להעדיף את חזקת "ההורה המטפל" על פני חזקת  הגיל הרך. בית המשפט ראה לנכון להעדיף הסדר של משמורת משותפת על פני משמורת בלעדית של האם, בין היתר, מכיוון שהאב היה המטפל העיקר בקטינים מאז לידתם שכן, האם עבדה במשמרות במקום עבודה רחוק גיאוגרפית ממקום מגוריהם.

בפסק דין זה קבע בית המשפט כי אחד השיקולים המרכזיים בקביעת טובתם של הקטינים הינה שימור הקשר המיטבי לו הם זוכים משני ההורים.

בית המשפט בחן  אלו חלופות מאלו שהוצעו על ידי ההורים ואנשי המקצוע אכן מביאות למימוש אופטימלי של טובת הקטינים ומצא כי הסדר המשמורת המשותפת הוא הראוי ביותר בנסיבות שהיו בפניו.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
ש. נוחומוביץ, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס