חפש

איחוד תיקים בהוצאה לפועל

איחוד תיקים בהוצאה לפועל

מבוא:
לעיתים אדם מוצא עצמו חייב כספים למספר נושים, כאשר רבים מהם פועלים נגדו באמצעות ההוצאה לפועל, פעמים רבות החייב מוצא עצמו במצוקה קשה ללא יכולת לפרוע את כל חובותיו בו זמנית. עבור אותו חייב אשר מעוניין באמת ובתמים להסדיר את כל חובותיו, הדבר כמעט בלתי אפשרי, שכן בכל רגע הוא נתון ללחצים נפרדים מצד כל אחד מנושיו. בכדי להקל על מצוקתו של החייב ובכדי לאפשר לו להסדיר את חובותיו באופן מסודר ותקין, קיים בהוצאה לפועל מנגנון של "איחוד תיקים", מנגנון זה מאפשר לחייב לשלם לכל נושיו במרוכז, בהתאם ליכולתו האמיתית ובהתאם לתוכנית תשלומים אשר תתפרס על פני פרק זמן סביר.
על חייב המעוניין לאחד את תיקי ההוצאה לפועל שנגדו, להגיש בקשה לאיחוד תיקים בלשכת ההוצאה לפועל בה נפתחו מרבית התיקים נגדו (יחד עם זאת, לבקשת מרבית הנושים, רשאי ראש ההוצאה לפועל לקבוע בכל שלב כי איחוד התיקים יתנהל בלשכת הוצאה לפועל אחרת).
חשוב להדגיש כי תיקי מזונות, משכון/ משכנתא, תיק בעניין שאינו כספי ועניין שהועבר לבית משפט וטרם הוכרע בו סופית, אינם ניתנים לאיחוד עם תיקים אחרים.

תוצאות הגשת הבקשה לאיחוד תיקים
לאחר הגשת הבקשה לאיחוד תיקים וכל עוד לא ניתן צו לאיחוד תיקים על-פי הבקשה, ההליכים בכל התיקים ימשכו כרגיל, לא יושהו ולא יפסקו, למעט במקרים מיוחדים. בנוסף, כל תיק הוצאה לפועל נוסף שיפתח כנגד אותו חייב לאחר שהוגשה הבקשה לאיחוד תיקים, יצורף לבקשת האיחוד.
כמו כן, מרגע הגשת הבקשה וכל עוד לא ניתן הצו לאיחוד תיקים, יורה רשם ההוצאה לפועל בצו על עיכוב יציאתו של החייב מן הארץ. למעט במקרים בהם מחליט רשם ההוצאה לפועל בהתאם לבקשת החייב כי קיימים טעמים מיוחדים שלא לתת לחייב צו עיכוב יציאה מן הארץ.

התנאים לדיון בבקשת האיחוד
החייב יצרף תצהיר לבקשה לאיחוד תיקים ויחד עם הגשת הבקשה ישלם החייב סכום של 3% מיתרת החובות התלויים ועומדים נגדו בלשכה בה הגיש את הבקשה, ולאחר מכן ימשיך החייב וישלם בכל חודש 3% מיתרת החובות עד להחלטה בבקשת האיחוד שהגיש.
 
חקירת יכולת כתנאי להחלטה בבקשת האיחוד ומבחן יכולת הפרעון
לפני שיחליט בבקשה, חייב רשם ההוצאה לפועל לחקור במצבו הכלכלי של החייב, נכסיו, גובה הכנסתו ומקורותיה, יציאותיו מישראל וכניסותיו לישראל, חובותיו והוצאותיו, כדי לברר את יכולתו האמיתית של החייב להשיב את חובותיו.
רשם ההוצאה לפועל ייתן לכל אדם הנוגע בדבר, הזדמנות לטעון טענותיו ולאחר מכן רשאי הרשם להיעתר לבקשת האיחוד או לדחותה.
לא יינתן צו איחוד אלא אם כן נוכח רשם ההוצאה לפועל, לאחר חקירת היכולת של החייב ובהתחשב בנכסיו העתידיים ובכושר השתכרותו, כי החייב יוכל לפרוע את חובותיו בכל התיקים התלויים ועומדים נגדו תוך פרקי הזמן הבאים:
א. שנתיים- אם סכום החוב אינו עולה על 20,000 ₪.
ב. 3 שנים- אם סכום החוב עולה על 20,000 ש"ח אך אינו עולה על 100,000 ₪.
ג. 4 שנים- אם סכום החוב עולה על 100,000 ₪.
במידה והחייב אינו מסוגל לפרוע את חובותיו במועדים הנ"ל, רשם ההוצאה לפועל עשוי להכריז על החייב כ"חייב מוגבל באמצעים" (להכרזה על חייב כמוגבל באמצעים קיימות משמעויות אופרטיביות רבות שהינם נושא למאמר נפרד). יחד עם זאת, רשאי רשם ההוצאה לפועל לקבל את בקשת האיחוד גם כאשר החייב מסוגל לפרוע את חובותיו בפרקי זמן ארוכים יותר מאלה הנזכרים לעיל, כאשר קיימים טעמים מיוחדים לכך או כאשר כל הזוכים (הנושים) מסכימים לכך.

דחיית הבקשה
רשם ההוצאה לפועל רשאי ביוזמתו או על פי בקשה, לדחות את בקשת האיחוד, בין היתר רשאי הוא לדחותה אם היה לו יסוד להניח כי נתקיים אחד מאלה:
החייב מסר מסמכים כוזבים או שהעלים פרטים, החייב לא מסר מידע מלא על נכסיו או על  חובותיו, לאחר שהגיש את הבקשה החייב קיבל על עצמו חיוב או הוצאה כספית שלא לצרכים חיוניים שלו או של משפחתו, נפתח כנגד החייב תיק הוצאה לפועל נוסף והחייב לא הודיע על כך לרשם ההוצאה לפועל מייד כשנודע לו.

תוצאות קבלת הבקשה ומתן צו האיחוד
במידה ורשם ההוצאה לפועל החליט לקבל את הבקשה, ולהורות בצו על איחוד התיקים התלויים ועומדים כנגד החייב, מכאן והלאה החייב ישלם כספים לזוכים (הנושים) אך ורק במסגרת תיק האיחוד באמצעות לשכת ההוצאה לפועל שבה מתנהל תיק האיחוד.
מרגע שניתן צו האיחוד רשם ההוצאה לפועל יכול להורות על הפסקת או השהיית הליכים מסויימים שננקטו בתיק מן התיקים עליהם חל צו האיחוד.
במידה ונפתח נגד החייב תיק נוסף לאחר שניתן צו איחוד, יצרף אותו רשם ההוצאה לפועל לצו האיחוד בתנאים שיקבע, ורשאי הוא לשנות את הצו ואת ההוראות והתנאים הכלולים בו, ובלבד שנתן הזדמנות לכל הצדדים לטעון טענותיהם; ואולם רשם ההוצאה לפועל יורה שהתיק הנוסף לא יצורף לתיק האיחוד, אם נוכח כי החייב לא יוכל לפרוע את כל חובותיו בתיקי האיחוד  ובתיק הנוסף תוך פרקי הזמן המנויים בחוק שצויינו.

כותב המאמר עו"ד אבירם גולדשטיין, בעל תואר שני במשפטים (LL.M) מאוניברסיטת בר אילן. עוסק בתחום האזרחי-מסחרי על גווניו השונים ומתמקד בליווי של חברות ועסקים לרבות התחומים: דיני תאגידים, סוגיות מיסוי, מקרקעין, הוצאה לפועל, דיני עבודה ותובענות כספיות, ירושות וצוואות

אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי  או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, ו/או ממצה. והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס