חפש

מזונות לידועה בציבור

מזונות לידועה בציבור

על פי הדין האישי החל על יהודים במדינת ישראל, לאישה יש זכות למזונות במהלך נישואיה, אולם היא אינה זכאית למזונות לאחר הגירושין. לעומתה – לידועה בציבור, על פי הדין האישי, אין זכאות למזונות גם במהלך החיים המשותפים עם בן זוגה.
 
התרת הקשר בין 'ידועים בציבור' נעשית מהיום להיום ללא כל צורך בהליך ממוסד על פי דין, משכך אין הידועה בציבור יכולה להתנות את הפירוד בהבטחת עתידה אלא אם הובטח עתיד זה בהסכם.
 
וזאת להבדיל ממשבר בחיי הנישואין ,שם עד לגירושין יכול לחלוף פרק זמן לעיתים קצר ולעיתים ארוך של שנים כאשר בכל תקופת הביניים הזו מחויב הגבר במזונות האישה מה שמאפשר לה להתארגן לימים שאחרי ולעבור בכבוד את תקופת המשבר.
 
הפירוד בין ידועים בציבור יכול להיות מיידי והידועה בציבור יכולה למצוא עצמה בנסיבות מסוימות, ללא כל אפשרות קיום, שלא לדבר על קורת גג מעל לראשה.
 
משכך, אין זה ראוי לקבוע, כי עם הפירוד מנותקת המחויבות הכלכלית שבין בני הזוג, בפרט באותם מקרים של תלות כלכלית ברורה של הידועה בציבור בבן זוגה.
 
אי לכך הטלת חובת מזונות לתקופת מה, שאורכה והיקפה תלויים בנסיבותיו המיוחדות של כל מקרה ומקרה, היא מחויבת המציאות ואין בה כדי להקנות ל'ידועה בציבור' זכויות עודפות על פני האישה הנשואה שכן אין מדובר בהטלת חובה לתשלום מזונות קבועים למשך כל ימי חייה של 'הידועה בציבור'. (ר' גם ליפשיץ שם עמ' 834-835).
 
הטלת החובה האמורה, יכול ותנבע מקיומו של הסכם מפורש בין הצדדים וניתן ללמוד עליה גם מהסכם מכללא (התנהגות ונוהג). ביסוס חובה זו על דפוס חשיבה חוזי מחייבת את ביהמ"ש לבחון את כוונת הצדדים במקרה נתון ולהחליט אם נוצרה הסכמה לתשלום מזונות לאחר פירוד, אם לאו.
 
אישה הרוצה לבסס לעצמה זכות למזונות ידועה בציבור צריכה להוכיח קיומו של הסכם בין במפורש ובין מכללא שעל פיו התחייב בן זוגה לזון ולפרנס אותה – ביהמ"ש יתמקד ביחסים החוזיים שנוצרו הלכה למעשה בין בני הזוג ויבחן את אומד דעתם של הצדדים, כוונתם הסובייקטיבית והציפיות הסבירות שהם פיתחו זה כלפי זה.
 
גם עקרון תום הלב מאפשר לבסס את חובת תשלום המזונות בין ידועים בציבור , שכן כאשר מדובר בידועים בציבור שהתקיים ביניהם דפוס של תלות כלכלית, משמעותה של הפסקה מיידית של המחויבות הכלכלית ,עם התערערות היחסים, תהיה בפגיעה קשה בבן-הזוג התלוי כלכלית. במיוחד כשמדובר בבן זוג אשר התגורר בדירה השייכת לבן הזוג האחר והניתוק עלול להוביל לסילוקו המיידי מהדירה

המידע שלפניכם הינו כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלו נדרשים לקבל ייעוץ מקצועי משפטי לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
עו"ד ומגשרת מאיה אלפנדרי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס