חפש

שימוש בילדים ככלי לניגוח ונקמה בהורה השני

שימוש בילדים ככלי לניגוח ונקמה בהורה השני

הילדים הם הנפגעים העיקריים של גירושי הוריהם ,במיוחד במקרים בהם הליך הפירוד נעשה באווירת מלחמה ומלווה ברגשות של מרירות ונקמנות .לא אחת במצבים כאלו משתמשים ההורים בילדיהם לצרכי מאבקם הפרטי ותוך ניצול מצוקת הילדים. כך למשל יוגשו על ידי הורים אלו בקשות למשמורת הילדים במטרה להשיג הפחתה במזונות , הילדים יחוו מניפולציות רגשיות וסחטניות שמטרתן לגרום לילד להזדהות עם כאבו של צד אחד , הילדים עלולים להפוך למרגלים סמויים ויתבקשו לתת דיווח על חייו של ההורה האחר, עם מי הוא מדבר ,לאן הוא הולך וכיו"ב . כהמשך ישיר להתנהגות זו יהיו ניסיונות לחבל ולפגוע בקשר עם הורה השני על ידי פגיעה בהסדרי הראיה בתחבולות ותירוצים מגוונים ועד לכדי הסתה פרועה ,הכפשות ,השמצות והשמעה חוזרת ונשנית של שקרים המוטחים בפני הילד כלפי אביו או אמו .

הגירושין וההחלטה בדבר משמורת אינה מסירה אחריות מההורה שאינו משמורן שכן שני ההורים נשארים אפוטרופוסים טבעיים על ילדיהם עד הגיעם לגיל 18 קרי , שניהם אחראים לקבל החלטות הנוגעות לטובתו לרווחתו חינוכו ואושרו של ילדם וזכותם להמשיך ולהיות מעודכנים ומיודעים מול מוסדות החינוך והגורמים המטפלים והרפואיים הנוגעים לילדם.
ילדים אינם צריכים להיות בחזית מלחמת הגירושין ולחוות דרמות מעבר להתמודדות הקשה ממילא של פירוק ביתם ומשפחתם .לילדים חשוב הקשר הרציף עם שני הוריהם ללא קשר לשאלת המשמורת ,לילד אין כלים או יכולת לשאת ולהתמודד עם כאבכם או כעסכם כלפי ההורה השני ואין זה מתפקידו להעביר מסרים ולגשר על הפערים שבין הוריו .
הסתת הילד כלפי ההורה השני ושימוש בו ככלי נשק ונקם הינה בזויה, כואבת והרסנית ולעיתים אף עלולה לסכן את הילד.
גם ברגעי משבר וכעס חשבו פעמיים לפני שאתם עושים מעשה פזיז מתך נקמנות גרידא ,גם האנשים הנורמטיביים וההגונים ביותר אשר אוהבים ודואגים לילדם עלולים מתוך נקמנות ורצון לפגוע בצד השני להשתמש בילדם ככלי נשק במלחמתם.
מעבר לפגיעה הברורה בילדים עלולה התנהלות זו גם להוביל להרשעה פלילית ולעונשים שבצידה ,כפי שנקבע לאחרונה (ביום 7/12/2011 ) בבית משפט השלום בנתניה על ידי כבוד השופט חגי טרסי בעניינו של אב אשר הורשע בהפקרת בנותיו הקטינות ( בנות 2.5 ו- 5.5 ) והשארתן ללא השגחה במטרה לנקום באם .
ונאמר שם : ..." החזיר הנאשם את שתי בנותיו הקטינות ...לבית אמן ,עמה היה נתון בהליכי גירושין .על אף שידע כי המתלוננת שוהה בבית הוריה באשדוד ולא תוכל להגיע באופן מידי ולהשגיח על הבנות ,הכניס הנאשם את הילדות לבית המתלוננת ועזב את המקום בהותירו אותן לבדן וללא כל השגחה ."

נקבע בהכרעת הדין כי אותו אב במעשיו בחר להשתמש בבנותיו ככלי משחק במאבקו המר במתלוננת במסגרת הליכי הגירושין והציב את תסכוליו וכעסיו לפני טובת בנותיו .האב קבע עובדות בשטח ,הכניס את בנותיו לבית אמן ,בעת שהאם שהתה בעיר אחרת אצל הוריה ולא יכלה למעשה למנוע את הפקרת ילדותיה לבדן בדירה .
" אין מדובר במעשים שבוצעו מתוך היסח הדעת או מתוך רשלנות אלא מעשה הפקרה מודע ומכוון שבמסגרתו ביקש הנאשם לנקום במתלוננת כשהוא משתמש בבנות המשותפות ככלי משחק במאבקי הגירושין. מדובר במעשה מופלג בחומרתו ,כך שגם אם מדובר באירוע בודד אשר אינו מאפיין את התנהלות הנאשם ואף לא את הקשר התקין עם בנותיו לא ניתן להתייחס אליו בקלות ראש לעבור לסדר היום כאילו לא אירע דבר ..."
האב כאמור הורשע בדין ודינו נגזר ל- 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי או 50 ימי מאסר תמורתו .

המידע שלפניכם הינו כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלו נדרשים לקבל ייעוץ מקצועי משפטי לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
עו"ד ומגשרת מאיה אלפנדרי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס