חפש

צוואה

צוואה

רבים מאיתנו חושבים על הכנת צוואה בשלב זה או אחר במהלך חייהם אך דוחים את הכנתה מטעמים של "מזל רע",  גיל צעיר, עלויות , מניעת סכסוכים במשפחה ועוד.  ברם, לא פעם, אדם עוזב את העולם בטרם עת מבלי שהספיק להכתיב את בקשתו האחרונה.
 
אדם יכול לקבוע בחייו מה בדיוק יעשה ברכושו לאחר פטירתו רק באמצעות צוואה.  אדם אשר לא משאיר אחריו צוואה, רכושו יחולק בכל מקרה בין קרובי משפחתו של המנוח. אולם, חוק הירושה קובע אך ורק איזה חלק יירש כל אחד מן הקרובים ולא מגדיר אילו נכסים ספציפיים יירש מי מן היורשים.  

למעשה, חוק הירושה הינו ניסיון של המחוקק לקבוע "נוסח צוואה כללי" שלא מתאים לכל אחד.
 צוואה - לא זו בלבד שמאפשרת למוריש להמשיך ולדאוג לאינטרסים שלו לאחר מותו, אלא שעריכת צוואה באופן הנכון, ע"י עו"ד הבקיא בתחום, תמנע "מלחמות ירושה", תגרום לניצול מרבי של משאבי המנוח ותמנע הפסדים כספיים שיכולים לנבוע מתכנון לא נכון של הירושה.
 
למי מומלץ לערוך צוואה? 

למי שבבעלותו רכוש כלשהו, ואינו מעוניין שרכושו יחולק לאחר מותו עפ"י חוק הירושה, מומלץ מאד לערוך צוואה, שכן לעולם אין לדעת מה ילד יום, ורצוי שיבטיח את כוונותיו ורצונותיו בדבר העברת זכויותיו ורכושו ליקיריו.
ישנם מקרים רבים בהם רצוי לערוך צוואה. המקרים הפופולאריים ביותר בהם מומלץ לערוך צוואה הינם:
 • כאשר בני זוג נשואים, אבל חיים בנפרד משום שטרם ניתן גט.
 • כאשר בני זוג חיים יחד מבלי להיות נשואים (ידועים בציבור).
 • כאשר אדם מעוניין לסלק את ילדיו או בן זוגו מחלקם בירושתו.
 • כאשר אדם מעוניין להוריש את רכושו למוסדות או לאנשים אשר אינם נמנים עם בני משפחתו.
 
 גם אם יש לכם משפחה מגובשת, תומכת, אוהבת ונדיבה אין זה מתכון בטוח לחלוקה שקטה של העיזבון בהעדר צוואה אמינה.

לפני שפונים לעו"ד לצורך עריכת צוואה, חשוב מאד להכין מראש רשימה של כל הנכסים הקיימים בבעלותו של המוריש, לרבות נכסי נדל"ן, מכוניות, כספים המצויים בבנקים ובמקומות אחרים, אוספי אומנות וכל דבר אחר שהינו בעל ערך כלשהו.
 רצוי גם לחשוב מראש מי מן היורשים יירש מה, ולהגיע מוכן עם הרשימה לעורך הדין על מנת שיוכל ביתר קלות לערוך את הצוואה בהתאם לרצונו של המצווה, ולהדגיש את הבעיות בחלוקה הרצויה במידה וישנן כאלה.
 בהרבה מקרים בהם החליט המוריש לנשל מצוואתו חלק מקרוביו, מנסים הקרובים המנושלים לתקוף את צוואתו בטענה שבעת עריכת הצוואה, היה המוריש במצב נפשי אשר לא אפשר לו לערוך צוואה חוקית. לכן, על מנת למנוע טענות כאלו בעתיד, בדבר מצבו הנפשי של המצווה בעת עריכת הצוואה, מומלץ במקרים מסוימים לקבל אישור מרופא המעיד על כך שבעת עריכת הצוואה, מצבו הנפשי של המצווה היה תקין. כך כאשר אישור שכזה קיים כנספח לצוואה, יהיה קשה מאד להוכיח טענות שכאלו.
 
אין באמור לעיל  להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.
עו"ד ומגשרת דנה נוף
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס