חפש

עצות פרקטיות לפני עריכת צוואה

עצות פרקטיות לפני עריכת צוואה

הדין מכיר בזכותו של אדם לשלוט על חלוקת נכסיו לאחר מותו. זכותו של המנוח לעשות בנכסיו לאחר פטירתו הפכה כיום גם לזכות  קניין חוקתית מכוח סעיף 3 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, ואין לפגוע בה אלא בגבולות פיסקת ההגבלה . צוואה נכנסת לתוקפה רק  כשאדם מת.
החופש לצוות איננו חופש מוחלט, בחופש הציווי אנו מאזנים בין כבוד המת לכבוד החיים.  על כן, על פי הדין,  הוראות מצווה שאינן חוקיות או אינן מוסריות לא תכובדנה .
 
ישנה חשיבות מירבית לניסוח צוואה בצורה בהירה ופשוטה וזאת כדי למנוע מחלוקות לגבי פרשנות צוואה אשר עשויים להיות מוכרעים באמצעות שקול דעת שיפוטי ולהביא להכרעה לגבי הירושה, שאינה בהכרח עומדת בקנה אחד עם הרצון האמיתי והאוטנטי של עורך צוואה. חשוב לכתוב צוואה בלשון ציווי ולא בלשון בקשה, על מנת שלא יווצר כל ספק שמא מדובר ב"הירהורים".
 
ישנה חשיבות מירבית   נוספת למקום מושבו של אדם בשעת מותו בקביעה איזה דין יוחל על צוואה. על פי סעיף 135 לחוק הירושה, תשכ"ה – 1965, (להלן: "חוק הירושה"), "מושב" של אדם הינו  המקום בו נמצא מרכז חייו, כאשר  על פי סעיף 137 לחוק הירושה, על הירושה יחול דין מושבו של המוריש בשעת מותו. על כן, יש לברר מהו מקום מושבו של האדם בשעת מותו ואף לקבל תעודת פטירה של מקום מושבו, לאחר מכן יש לבדוק מהו הדין החל על  צוואה ועל פי דין זה לפעול.  כך לדוגמא: בחור צרפתי ביקש להוריש לבחורה בארץ את כל נכסיו, למרות שיש לו משפחה בחו"ל. לצורך כך הוא עורך צוואה. לאחר עריכת צוואה, מגיע לצרפת ונפטר. עורך הדין מגיש בקשה לקיום צוואה לרשם הירושה. כאמור, על פי סעיף 137 לחוק הירושה הדין עליו חלה הירושה במקום מושבו של הצעיר בשעת מותו הינו הדין הצרפתי.  על פי הדין הצרפתי יש  שיריון של הנכסים, היינו אחוז מסויים מהירושה  מיועד לאשת הצעיר ולילדיו בצרפת, כאשר אין אפשרות לצוות חלק זה מן הירושה לאחר, ובמקרה זה – לבחורה בארץ. על כן, על מנת שלא יווצר מצב בו יסוכל רצון המצווה, יש לבדוק היטב מהו הדין החל על הירושה במקום מושבו של האדם מותו ולפי דין זה לערוך צוואה.
 
לפני עריכת צוואה יש לקבל את כל הנתונים הרלוונטים:
• מי הם היורשים על פי צוואה.
• מהו הרכוש המצווה .
• האם הרכוש מחולק למנות או באחוזים.
• מיהם היורשים הפוטנציאלים לאחר פטירת אחד היורשים הנהנים על פי צוואה.
• מהו הדין החל על צוואה.
 
התנהלות פרקטית ונכונה לפי עריכת צוואה, על מנת להפחית כאמור התנגדויות לקיום צוואה הינה: תחילה יש לבקש מהמצווה לכתוב על גבי פיסת נייר למי הוא מצווה את רכושו ומה הוא מצווה לכל אחד מן הנהנים על פי צוואה. לאחר עריכת צוואה על ידי עורך הדין, יש לקבל מן המצווה את כל תגובותיו והערותיו. כל המסמכים האוטנטיים ישמרו בתיק של עורך הדין למקרה שתבוא התנגדות לקיום צוואה.
עוד מומלץ כי מצווה יכנס בגפו לחדר בו הוא חותם על צוואה, זאת על מנת להקטין את הסיכוי לטענות בדבר השפעה בלתי הוגנת על המצווה.
במקרה בו  המצווה הוא אדם חולה, מומלץ לקבל חוות דעת רפואית בדבר מצבו הרפואי של המצווה וניתן לצלם את הליך הצוואה בוידאו.
עוד  אדגיש כי אין להחתים על צוואה מצווה שאינו פועל מרצונו החופשי או נמצא במצב של העדר כשרות.
 
סיכומם של דברים, עריכת צוואה בצורה נכונה על פי הדין הנוהג, הינה  מומלצת ועדיפה על פי ירושה על פי דין שכן בדרך זו אדם יכול להבטיח באופן מוחלט כי הוא אשר יקבע את חלוקת רכושו לאחר מותו ולמנוע "הפתעות" בנוגע לזהות היורשים.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
בורקובסקי-כץ, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס