חפש

עצות שימושיות

עצות שימושיות

התנהלות נכונה בטרם חקירה ובמהלכה יכולה להוביל לסגירת תיק פלילי או להפחתת אישומים. התנהגותו של החשוד בשלב החקירה והדברים שיאמר הינם קריטיים לניהול הגנתו המשפטית.

להלן מס' עצות בסיסיות שיסייעו ויקלו על החשוד:

♦ לכל חשוד יש זכות חוקית להיפגש עם עו"ד ולהיוועץ בו. החוקרים לא בהכרח מקפידים על זכות זו, ובפועל מאפשרים את המפגש עם עורך הדין רק לאחר החקירה הראשונית. היה והחוקר נחוש להמשיך בחקירתך בטרם נועצת בעורך דין התעקש והיה נחוש לעמוד על זכותך זו בטרם תחקר.
 
♦ כאשר הינך מוזהר כחשוד, אינך חייב לומר דבר בחקירתך וכל דבר שתאמר עשוי לשמש כראיה נגדך. לעיתים עדיף לשתוק ולהמתין לייעוץ משפטי מאשר לגרום לנזקים שאינם ברי תיקון.
 
♦ בעבירות מסוימות מסירת גרסה שלך היא כמעט חובה, במקרים מעין אלו היה ולא תמסור גרסה הדבר ישמוט את הקרקע לטיעוניך. לפיכך, ראוי לא לסרב להיחקר אלא לעמוד על הזכות לייצוג וייעוץ בטרם חקירה.
 
♦ במהלך חקירתך ניתן להשיב על שאלות בתשובות: "לא זוכר" / "אני צריך לבדוק" וכדומה, מאשר לומר תשובות שאינך בטוח בנכונותן.
 
♦ הימנע מלנדב מידע שאינך מתבקש למסור.
 
♦ במקרים רבים חקירתך מוקלטת ומצולמת גם בלא ידיעתך- היזהר בלשונך ובתנועותיך.
 
♦ אל תשוחח עם השוטר, החוקר (ויהא הנחמד ביותר) מחוץ לתחנה, במסדרון, בשירותים, בניידת, בדרך לבית משפט וכדומה. ישנה אפשרות כי כל שתאמר מוקלט ו/או יתועד בדרך של מזכר ו/או זכרון דברים שיכתוב השוטר ויהווה חלק מחומר הראיות נגדך. אל תתפתה ל'שיחת התייעצות' עם אחד החוקרים ביחידות הוא אינו מייצגך וכל שתאמר לו ייחשב כחלק מחומר הראיות נגדך- המתן להתייעצות עם עורך דין פלילי מטעמך.
 
♦ הבטחה של חוקר כי בתמורה לשיתוף פעולה מצדך בחקירה, תשוחרר, יוקלו תנאיך או העונש שייגזר עליך אינה בסמכותו כלל ואל תנדב מידע כנגד הבטחה מעין זו.
 
♦ היה והינך דובר אמת אל תחשוש לבקש מהחוקר עריכת עימות עם המתלונן, דבר שיעיד על אמינותך.
 
♦ בדיקת פוליגרף אינה קבילה בדין הפלילי ואינך חייב להסכים לעריכת בדיקת פוליגרף.
 
♦ החוקרים יעשו כל שביכולתם בכדי לחלץ ממך הודאה באשמה וזאת תוך שימוש בתחבולות שונות, לרבות מסירת מידע כוזב, איומי סרק, הבטחות שווא, שימוש ב'חוקר רע' ו'חוקר טוב' אמירות שקר כגון: "מצאנו טביעות אצבעות שלך בזירה"; "מצאנו חפץ הקושר אותך לזירה"; "יש סרט וידאו המתעד אותך"; "ישנם עדי ראיה שזיהו אותך"; "חברך הפליל אותך"; ועוד. אל תיפול בפח! יושבים מולך חוקרים המיומנים בשיטות חקירה שמטרתם לגרום לך להישבר ולהודות לעיתים גם במקרים שלא ביצעת כל עבירה.
 
♦ במהלך חקירתך, הקפד כי יתבצע רישום מדויק של כל דבריך. בסיום חקירתך קרא היטב את חקירתך וודא היטב כי כל שאמרת נרשם במדויק בטרם תחתום על עדותך. לא אחת החוקר הגובה את הודעתך מתעלם מעובדות רבות שיכולות לשמש להגנתך ודבריך כלל לא נרשמים, כשמאידך מידע שולי שציינת, והפועל לרעתך, מוצא מהקשרו.  מהלחץ הרב בו נמצאים נחקרים, שזו להם חקירתם הראשונה, הם חותמים על עדותם כמעט מבלי לעיין בה. האפשרות, לאחר מכן, לתקן דברים שנאמרו בחקירה הינה קלושה ביותר.
 
♦ אל תבטח ב'חבר' לתא המעצר, לניידת או לרכב הליווי. לא אחת מדובר במדובב המנסה להפלילך וכל שתאמר מתועד. לכן, הימנע מלדבר במקומות אלו. סביר להניח כי טלפון נייד ש'מוכנס בהחבא' לתא המעצר הינו תחת האזנה.
 
♦ 'טעויות' כגון הכנסת חשוד אחר המעורב באותו אירוע לתא המעצר / לניידת / לרכב הליווי או לחדר החקירה בדרך כלל אינן טעויות מקריות, אלא חלק מתרגילי חקירה המתועדים שנועדו לבחון את תגובותיך ותגובת החשוד האחר.
 
♦ כאשר הינך מובל למסדר זיהוי זכור כי בטרם עריכת מסדר הזיהוי לך או לעורך דינך יש את האפשרות לבחור את המקום בו תעמוד במסדר, להחליף את פרטי הלבוש של הניצבים, להביא ניצבים מטעמך ולפסול ניצבים. עמוד על זכותך זו!.
 
 
המידע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ וייצוג משפטי בשום אופן, ואין לראות בדברים המובאים לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או ייעוץ לעשות/להימנע מלעשות פעולה מסוימת. אין להסתמך על האמור לעיל מבלי להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום הפלילי.
עו"ד אילן מזרחי
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס