חפש

הולדה בעוולה

הולדה בעוולה

תביעת נזיקין על עצם בוא העובר לעולם

תביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית שגרמה להולדת ולד פגום, הן תביעות נפוצות, ובדרך כלל עומדות על סכומים גבוהים ביותר, כי מדובר בנכויות קשות אשר תגרומנה נזקים מתמשכים לאורך מכסימום תקופת חייו של הניזוק, שהרי הנזקים מתחילים מרגע לידתו ממש.

חלק גדול מן התביעות מתבססות על רשלנות שהתרחשה לפני מועד הלידה ממש. לכאן שייכים המקרים בהם לא זוהה מצג העובר, או היתה טעות בקביעת משקלו, או לא זוהתה מצוקה שבה הוא נתון. בכל המקרים האלה, הטענה היא, שאלמלא הרשלנות, ניתן היה לנהל אחרת את הלידה, למשל לבצע ניתוח קיסרי, ואז הנזק היה נמנע.
ואולם מה אם היתה רשלנות בזיהוי בעיה כלשהי, אבל גם אילו זוהתה הבעיה, לא ניתן היה לעשות מאומה? כוונתנו לכך, שהרופאים לא זיהו מום קשה שהעובר סובל ממנו, והוא נולד עם המום, אבל המצב הוא כזה, שגם אילו היו מזהים, לא היה ניתן לעשות מאומה לתיקון המצב.

במקרים כאלה, האפשרות היחידה היא לתבוע בגין "הולדה בעוולה". התובע הוא הילוד עצמו, הטוען כי על הרופאים היה להפסיק את ההיריון, למנוע את לידתו, ובכך למנוע ממנו חיים של סבל מתמשך.
עילה זו מעוררות בעיות פילוסופיות ומוסריות קשות ביותר, כי היא מניחה שיכולים להיות מצבים, בהם טוב לאדם שלא היה נולד כלל מאשר נולד עם מום קשה.

פסד הדין המנחה בשאלה זו במשפט הישראלי הוא בעניין זייצוב נ' כץ, וחמשת השופטים התלבטו בשאלה זו. בסופו של יום, ההכרעה היתה שאכן ניתן לתבוע, אך הזכות לפיצוי מוגבלת למקרים של מומים קשים ביותר.
מאז ועד היום נעשו מספר ניסיונות להגיש תביעות מסוג זה גם במקרים של מום קל יותר, אך בתי המשפט לא נטו להיעתר לתביעות אלה.

המחסום העיקרי הוא, כמובן, הקושי לקבל את הטענה, שמום שאינו מן הסוג החמור ביותר, יכול להוביל למסקנה, שטוב היה לתובע שלא נולד כלל מאשר נולד עם המום הזה.
יחד עם זה, נראה שהמצב עשוי להיות שונה, כאשר תוגש תביעת ההורים. הנזקים שלהם אמנם קטנים יותר מנזקי הילד שנולד נכה, אבל ברור שגם חייהם נהרסו.

לגבי ההורים, הקושי העקרוני שבפניו ניצב התובע הנכה עצמו, יכול להיפתר בקלות. יכולים ההורים לבוא ולומר: יש לנו כבר 4 ילדים, למשל, לו ידענו שהילד הזה ייוולד עיוור, או משותק חלקית, או סובל ממחלה אחרת, היינו מבקשים להפסיק את ההיריון. כאן לא עומדת השאלה של חיים בסבל מול העדר חיים בכלל, ולכן נראה לכאורה שתביעות כאלה יכולות להתקבל גם במקרים של נכות קלה יחסית.

* גילוי נאות: משרד עו"ד דן אשכנזי מייצג תובעים בנזיקין.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס