חפש

רשלנות רפואית במהלך לידה והיריון

רשלנות רפואית במהלך לידה והיריון

רשלנות רפואית בעת היריון היא ניתוח לא נכון של תוצאות בדיקות הנעשות במהלך תקופת ההיריון דוגמת אולטראסאונד, בדיקות גנטיות, אי הפניית אם בסיכון לבדיקות מתאימות או בכלל מעקב היריון שגוי כך שמתברר כי האישה נמצאת בקבוצת סיכון וקיים חשש להיוולדות עובר עם מומים ,לפגיעה במצב הבריאותי של האם או למוות בעת הלידה.
להלן פירוט של כמה מהמומים השונים:

תסמונת דאון
מעטים הסובלים ממחלה זו יעברו את גיל 49, רבים עשויים לחלות באלצהיימר בשנות השלושים לחייהם וכ-40% מתוכם לא יגיעו לגיל חמש. מחלה זו אפשר לזהות בעזרת בדיקת מי שפיר באחוזי הצלחה משוערים של כ – 99%.
ניתוח לא נכון של בדיקה זו או אי הפנייה של אישה המצויה בקבוצת סיכון ללדת עובר בעל תסמונת דאון מהווים עילה לרשלנות רפואית כאשר נולד תינוק הסובל מתסמונת דאון.

פיגור שכלי
אדם הסובל ממום זה יגיע להתפתחות שכלית מקסימאלית עד גיל 12, יסבול מאיניטיליגנציה נמוכה ויהיה פגיע מבחינה מוטורית וחברתית. ניתן לזהות פיגור שכלי בעזרת בדיקות גנטיות,אולטראסאונד והתחקות אחר העבר המשפחתי.
לעיתים אף אי חיסון האם נגד אדמת ודלקת קרום המוח או אי מתן טיפול למחלות מסוג זה בתחילת היריונה עשויים להיות גורם להתפתחות פיגור שכלי בעובר.

שיתוק מוחין
ילדים הסובלים משיתוק מוחין חווים בעיות בראייה, בשמיעה, מתקשים בדיבור ותנועה, בעלי כשלים במערכת העצבית והתפתחותם המינית מוקדמת מהרגיל. קיים בקרבם אף סיכון של התפתחות אפילפסיה ובעיות פסיכולוגיות.כ – 10% ממקרי שיתוק המוחין נובעים מרשלנות רפואית בזמן הלידה ולפיכך הפיצויים הגבוהים ביותר בתחום הרשלנות הרפואית בעת לידה נפסקים לטובת אילו שילדם סובל מכך.
על רופא להיות ער במהלך תקופת היריונה של אישה לתסמינים ולו הקטנים ביותר לחשש כי לעובר מום ולהפנותה לבדיקות המתאימות להערכת סיכויי ההצלחה בטיפול בעובר.

הולדה בעוולה
תביעה המוגשת כאשר נולד תינוק הסובל ממומים או פיגור קשה שלא נתגלו במהלך תקופת ההיריון מכונה "הולדה בעוולה". התובע אשר מגיש תביעה זו, טוען כי מעצם הולדתו נעשה לו עוול שכן הוא סובל מנכות קשה וחייו אינם חיים , זאת בשל ניתוח לא נכון של הבדיקות השונות והמעקב השוטף הלקוי בטרם לידתו.

את קיומם של שלושה תנאים שהתקיימו במהלך ההיריון והלידה על התובע או באי כוחו להוכיח:
♦ הצוות הרפואי והמוסד הרפואי שטיפלו בהיריון עקבו אחריו באופן רשלני.
♦ הוכחת קיום קשר סיבתי – במידה והיה מתגלה המום ממנו הוא סובל, הוריו היו מפסיקים את ההיריון.
♦ יש לאמוד את הנזק לפי תקדימים של "הולדה בעוולה".

פיצויים בגין רשלנות רפואית בהיריון ופרק תקופת התיישנותם
הפיצויים בגין רשלנות רפואית גבוהים לרוב , שכן מדובר בנזק בלתי הפיך לתינוק הנולד, ואף לבריאותה של האם. תביעות אילו שכיחות בשל תקופת ההתיישנות הארוכה שלהן – תוקפה האפשרי של תביעה בגין רשלנות רפואית הינו לשבע שנים מיום בו אדם הפך לבגיר, לפיכך אדם יכול לתבוע את הצוות הרפואי שפיקח על היריון אימו עד הגיעו לגיל 25.

פרק תקופת ההתיישנות ארוך במיוחד מאחר ובית המשפט רואה ברשלנות רפואית מסוג זה פגיעה באחד האירועים המשמעותיים בחייו של אדם.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
ליאור לויט, חברת עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס