חפש

רשלנות מעביד

רשלנות מעביד

לפניכם לקט שליקטתי משבוע אחד בלבד:
♦ בן 64 נפל למותו מסולם בו עבד באיזור התעשייה של קיבוץ נצר סירני, לאחר שנפל מגובה חמישה מטרים ונפצע באורח אנוש
♦ פועל בשנות ה-60 לחייו נדרס למוות לאחר שנפגע על ידי משאית לפינוי פסולת בחירייה שנסעה לאחור ולא הבחינה בו
♦ פועל זר כבן 30, נפל מהקומה השלישית בבניין בראשון לציון בו עבד. צוות מד"א קבע את מותו
♦ טכנאי נהרג במהלך עבודות תחזוקה שגרתיות באנטנת קשר על גג משטרת כפר סבא. האנטנה קרסה כאשר טיפס עליה ומחצה אותו למוות ייתכן ובחלק מהמקרים התאונה הייתה יכולה להימנע אם המעביד היה שומר על כללי בטיחות נאותים ומקפיד בחומרה על נוהלי עבודה וזהירות. במידה ולא עשה זאת – אפשר לטעון כי פעולותיו (או חוסר פעולותיו) הם בגדר רשלנות מעביד ולפיכך ניתן לתבוע אותו תביעת נזיקין.

נפגעת בתאונת עבודה – מה עושים?
♦ לפנות למשרד העבודה – מפקח עבודה איזורי;
♦ המוסד לביטוח לאומי – תביעה תשלום דמי פגיעה (ביטוח נפגעי תאונות עבודה), בצירוף תעודה רפואית ראשונה לנפגע בתאונה עם חתימת רופא. עובד המבוטח בביטוח לאומי שאירעה לו פגיעה בעבודה, פגיעה גופנית או נפשית, שניתן להגדירה כפגיעה בעבודה או מחלת מקצוע, זכאי לדמי פגיעה עד 91 ימים בעבור אי כושרו לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת. על כן, הפעולה הטבעית והראשונה היא לפנות לביטוח הלאומי ולטעון כי כי נזקי הגוף שנגרמו הם תוצאה של תאונת עבודה.
♦ קופת חולים – באמצעות טופס למתן טיפול רפואי לנפגע עבודה (בל 250) עבור מוסדות רפואיים, וקבלת טופס 17 (התחייבות קופת חולים על תשלום שירות רפואי במקרה של עזרה ראשונה);
♦ משטרת ישראל - דיווח במקרים של תאונת עבודה קשה, תאונות עבודה שהסתיימו במקרי מוות, או תאונות דרכים בדרך לעבודה וממנה.

איך מוכיחים רשלנות מעביד?
אולם, כאמור, יש מקרים בהם התאונה קרתה בשל התרשלות המעביד, שלא נקט באמצי בטיחות ראויים וסבירים להגנת סביבתו הבטיחותית ועל כן נגרמו נזקי הגוף. על מנת להוכיח טענה זו, יש צורך בראש וראשונה לבוא ולקבוע כי אכן קיים בסיס משפטי ועובדתי לכך שהייתה פה עילת רשלנות.

עילת רשלנות מחייבת את העובד הנפגע להוכיח כי המעביד המזיק נהג באופן שאינו מצופה ממנו, וכי מעביד סביר אחר לא היה פועל באותה צורה בתנאים ובסביבת עבודה דומה. כמו כן יש להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין נזקי הגוף של העובד שנפגע בתאונת העבודה לבין ההתרשלות של מעבידו.

מהם חובותיו של המעביד בשמירה על בטיחות?
משרד העבודה משחרר מדי תקופה ספרי הדרכה לבטיחות בהם מופיעים חובותיו הכלליות של מעביד בנוגע לנוהלי בטיחות. המוסד לגיהות ובטיחות מעביר קורסים וסדנאות בהן נלמדות דרכי הפעולה הבטיחותיים במהלך העבודה. על מנת שעובד יוכל להוכיח את טענותיו, עליו להסתמך על החומר שמועבר במסגרות אליו.

במסגרת חובותיו של המעביד כלפי עובדיו, יש עליו למנות ממונה בטיחות כשיר במקום העבודה לפי שנדרש, שיהיה כפוף הן למעביד והן למשרד העבודה והרווחה.במידה והייתה חובה למנות ממונה בטיחות בעבודה במקום בו התרחשה תאונת העבודה, אזי יש משמעות רחבה להפרת חובה זו. בנוסף נדרש המעביד לבצע בדיקות רפואיות תקופתיות לעובדיו שחשופים לגורמים מזיקים ולמסור מידע ולהדריך את עובדיו בנושאי הבטיחות.

כפל פיצוי ברשלנות מעביד
במידה והצליח העובד הניזוק בנזקי גוף להוכיח את תביעתו, ובית המשפט פסק כי היתה רשלנות מעביד כלפי עובדו, אזי מסכום פיצויים שיפסקו לטובת העובד, התובע יקזז את סך היוון הגמלאות המגיעות לעובד מביטוח לאומי. בצורה זו מונע בית המשפט כפל פצוי.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
ליאור לויט, חברת עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס