חפש

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים

דנה ויואב, הנם בני זוג מזה כשלוש שנים, מדובר בפרק ב' בחייהם וכל אחד צבר רכוש מנישואיו הקודמים לרבות דירת מגורים, חסכונות, זכויות סוציאליות וכיוצ"ב. לאחרונה הם החליטו לעלות שלב במערכת היחסים ולעבור לגור יחד בדירתו של יואב, הם פנו אלי, על מנת לדעת כיצד יוכלו להבטיח הפרדה רכושית מלאה ביניהם ולמנוע מצב, שלדנה יהיו זכויות כלשהן בדירתו של יואב בשל מגוריהם תחת קורת גג אחת.

ראשית יש לציין, על מנת שבני זוג יחשבו כידועים בציבור עליהם לעבור שני מבחני סף- האחד ניהול משק בית משותף וניהול חיי משפחה –  כאשר  כל מקרה נבחן לגופו.  בסיטואציה שלפנינו דנה ויואב  מתעתדים לפתוח חשבון בנק משותף וכן להתגורר תחת קורת גג אחת, דבר שעשוי להצביע על היותם ידועים בציבור.

ברגע שבני הזוג הוכרו כידועים בציבור חלה עליהם חזקת השיתוף והם צוברים זכויות ברכוש שצברו יחד במהלך חייהם המשותפים. על מנת לתבוע חלק ברכוש שצברו על הצד שטוען לחלק מרכוש בן הזוג להוכיח כוונת שיתוף, יתירה מזאת עלול להיווצר מצב לפיו אף רכוש שצבר אחד הצדדים בעבר ( כגון, רכוש שהביא עימו מנישואיו הקודמים) יכנס לגדר רכוש משותף, הכול תלוי כאמור האם ניתן להוכיח כוונה לשיתוף בנכסים.

דנה ויואב פנו אלי במטרה ברורה למנוע סיטואציה שכזו, הם הביעו את רצונם לקיים הפרדה רכושית מלאה וכן להגדיר באופן מפורש באיזה מקרים ייחשב הרכוש שיצברו יחד כמשותף.

לשם כך נועד הסכם חיים משותפים- מדובר בהסכם שמונע בעיות רבות בעתיד ומגן על הצדדים בעת פרידה תוך שבאפשרותם ליצור הפרדה רכושית מלאה או לחילופין שיתוף בנכס ספציפי וכן ליצור מנגנונים שיגדירו את התנהלותם הכלכלית.

כך למשל -  ניתן לקבוע מנגנון לפיו רכוש ייחשב כמשותף אם התקיימו אחד מהתנאים הבאים- תנאי ראשון : הרכוש יירשם על שני הצדדים ( במידה ומדובר לדוגמא בדירה וברכב),  תנאי שני- רכוש שנקנה באמצעות כספים שיצאו מחשבונם המשותף, תנאי שלישי – הסכם בכתב בין הצדדים לפיו יוגדר כי רכוש מסוים הינו משותף.

כל רכוש אחר שאיננו נכנס לגדר התנאים הנ"ל יישאר בבעלותו הפרטית של כל צד.

במקרה שלפנינו ערכתי הסכם לפיו, כל רכוש שצברו דנה ויואב עד מועד חתימת ההסכם הינו בבעלותו הבלעדית של כל צד בעוד רכוש שנצבר לאחר מועד חתימת ההסכם ועד פרידתם ייחשב כמשותף אך ורק במידה ונכנס לאחד מהתנאים שהוגדרו לעיל.

כמו- כן ניתן בהסכם חיים משותפים להסדיר סוגיות נוספות, כגון מזונות למי מהצדדים, כיצד יתנהל החשבון המשותף ( כמה כסף יפקיד כל אחד מהם לחשבון ) , אופן הפירוד בין הצדדים, מועד עזיבת אחד הצדדים את בית המגורים במידה ומדובר בדירה ששייכת למי מבני הזוג ועוד כהנה וכהנה סוגיות.

במקרה שלפנינו דנה עוברת לגור בדירתו של יואב שהעלה בפניי חשש אמיתי שמא ייחשב הדבר ככוונה להקנות לה זכויות כלשהן בדירתו, לפיכך, יהיה צורך להתייחס לכך בהסכם ולהבהיר  מפורשות כי אין בצעד זה להקנות  לה זכויות כלשהן, וכי אין בכוונתו של יואב לשתף אותה בנכס ודנה הנה במעמד ברת רשות בלבד, כך שלאחר הודעה מוקדמת מצד יואב יהא על דנה לעזוב את הדירה.

חשוב מאוד להיוועץ בעו"ד שעוסק בתחום דיני משפחה שכן מדובר בסוגיות הרות גורל שיש להן השלכות על עתידכם, מומלץ בנוסף להסכם לערוך צוואה שתבטיח כיצד הרכוש יחולק במידה ואחד מבני הזוג הלך לעולמו.
הסכם חיים משותפים, איננו דורש אישור של ערכאה כלשהי והוא תקף מכוח דיני החוזים ואולם מומלץ שבית המשפט לענייני משפחה יאשר את ההסכם וייתן לו תוקף של פסק דין.
 
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עמית חיימוביץ, משרד עורכי דין
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס