חפש

תאונות דרכים עם נפגעים

תאונות דרכים עם נפגעים

הנחיית המחוקק והפסיקה היא שלאור חומרת תופעת תאונות הדרכים ותוצאותיהן הקשות, על בתי המשפט לנקוט במידת ענישה מחמירה. בית המשפט העליון קבע לא אחת כי במציאות המצערת שלנו יש להטיל עונשים חמורים ומרתיעים על אלה הפוגעים בבטיחות התנועה בדרכים כאשר מידת הרחמים עלולה להוות פגיעה במשתמשים האחרים בדרך.
ככל שהעבירה חמורה יותר כך קטן המשקל היחסי שניתן לייחס לנסיבות האישיות בעת ששוקלים את גזירת העונש.

יפים נכונים וראויים גם דברי כב' הש' טירקל ברע"פ כחלון נ מ"י
 
"הקטל הנורא בכבישי הארץ מחייב אותנו להקשות את לבנו ולנהוג עם עבריינים כאלה במידת הדין ולא במידת הרחמים.
 
משמעות הדברים היא שיש להעלות את רמת הענישה בכיוון העונשים המירביים הקבועים בחוק, תוך הפחתת המשקל היחסי של הנסיבות האישיות. צר לי על כך, אולם דומני שאיש לא יחלוק שהשעה צריכה לכך".
 
כן ראויים לצטוט דברי כב' הש' ד. לוין בע"פ פלוני נ מ"י
 
"על ביהמ"ש בגוזרו דינו של נאשם לתת את הדעת למכלול, גם למצבו האישי של הנאשם, שהרי הענישה היא אינדבידואלית, אך גם, ובמידה לא פחותה ולפעמים אף במידה יתירה, לצורך להרתיע מפני מעשים כאלה עבריינים בכוח ולקבוע נורמות ענישה שתהיינה ידועות לכל, למען ישמעון אחרים ויראו".
 
"ככל שמעשה העבירה שכיח יותר, ועל אחת כמה וכמה כשהפך ל'מכת מדינה', וככל השלכותיו על החברה קשות יותר, כן יועדף ההיבט השני שבענישה, דהיינו, ההרתעה על דרך ענישה מחמירה"
 
"כך גם מבחינת התוצאות ממעשה העבירה. ככל שהפגיעה בקורבן העבירה חריפה יותר, תגבר הנטיה להחמיר בדין..." (סעיף 11).
 
"מול הנסיבות המקלות, והן רבות... ניצבת לנגד עיננו תופעה מסוכנת ובלתי נסבלת שלמרבה הצער שכיחה היא מאוד בקרב נהגים צעירים - זלזול מחפיר בחיי אדם, נהיגה מופקרת בכלי רכב, התעמרות בחיים ואי התחשבות בזולת.
 
המציאות העגומה מלמדת שרבים וטובים ניספו בתאונות דרכים בשל התנהגות שכזו מצד נהגים. את התופעה החמורה הזו שנקראת תאונות דרכים יש להדביר למען שלום החברה ובטחון הציבור; למען שיפור איכות החיים בחברתנו ומניעת שכול ומכאוב חסרי טעם ותוחלת.
 
תרומתו של ביהמ"ש לעקירת תופעות אלה ומכל מקום לצמצומן היא בענישה מרתיעה והולמת. במקרה חמור כגון - בפסילת רשיון הנהיגה לאורך זמן אך גם בעונש מאסר ממש שעוצמתו המרתיעה רבה.
   
משמעורבים במעשים אלה, במידה רבה, נהגים צעירים דוקא, הרי מדיניות ההרתעה מחייבת שיושת עונש מוחשי ומכאיב גם על נאשמים שהם קטינים, שהרי לכך התכוון השופט המלומד באומרו כי משעה שנמצא נער קטין כשיר וראוי להחזיק ברשיון נהיגה ולנהוג ברכב, מצפים ממנו אף יותר מאשר מנהגים ותיקים ובוגרים, לריסון ומשמעת עצמית בעת נהיגתו. משהכזיב, לא זו בלבד שראוי ליטול ממנו את הזכות שניתנה לו לנהוג בדרכים ולתקופה משמעותית, אלא
ראוי, על פי העונש שיושת על המערער, לקבוע נורמה עונשית שתרתיע מפני מעשים נמהרים ונלוזים כאלה גם אחרים.
   
פסה"ד עוסק בנאשם צעיר אשר הורשע, עפ"י הודאתו, בהריגה לאחר שקיפח חייו של ילד בן 12 בתחרות בין שני כלי רכב שהתקיימה בכביש מרכזי בתוככי העיר.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
עו"ד אלעד שור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס