חפש

נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות הינה עבירה חמורה, נהג אשר מורשע בנהיגה בשכרות ע"י בית המשפט לתעבורה, עלול לקבל שלילת רישיון נהיגה למשך שנתיים.  עקב ריבוי תאונות הדרכים בכבישי הארץ ומתוך מטרה לצמצם עד אפס את הנוהג  הרע של נהיגה בשכרות, הגבירה משטרת ישראל את האכיפה בכבישי ישראל.

מיהו שיכור ?
החוק קובע מספר הגדרות בנוגע לנהיגה בשכרות. שיכור הוא אחד מאלה :
1. אדם ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב.
2. אדם שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן.
3. אדם שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה,   
   בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת;
4. אדם שלפי דגימת נשיפה, בגופו מצוי אלכוהול בריכוז   
העולה על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או לפי דגימת דם
בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם:

כלומר, גם נהג אשר נתפס נוהג תחת השפעת סמים נחשב לשיכור ע"פ פקודת התעבורה.

מהו ריכוז האלכוהול המותר ?
ריכוז האלכוהול בדגימת אויר נשוף על פי תקנות התעבורה הם 240 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף. אולם לאחר פס"ד של בית המשפט בירושלים החליטה המשטרה לאכוף מ- 290 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף.  מאוחר יותר קבע בית משפט המחוזי בתל- אביב, שלא יבוטלו כתבי אישום נגד נהגים שרמת האלכוהול שנמצאה בגופם בעת הבדיקה עמדה על 290 מיקרוגרם.
שוטר רשאי לדרוש מנהג  למסור בדיקת דם אף אם לא בוצע מכל סיבה בדיקת נשיפה. ריכוז האלכוהול בדגימת דם על פי תקנות התעבורה הם 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם.

מכשיר הינשוף ?
מכשיר הינשוף נקרא בשמו המקצועי - אלכוטסט דגם 7110  7110ALCOTEST  דגם MK –IL . המכשיר מיועד לשימוש כמכשיר שיופעל בתחנת המשטרה או לשימוש יותר נפוץ כמכשיר נייד שיופעל בתוך רכב משטרה. מטרת מכשיר הינשוף הוא למדוד את רמת האלכוהול אשר נמצאת בריאותיו של הנבדק במכשיר הינשוף. המכשיר מבצע את פעולת המדידה בתא מדידה המבוסס על אור אינפרא אדום. כאשר ישנה הפחתה בעוצמת קרינת האור האינפרא אדום בתא המדידה אשר נגרמת ע"י דגימת האוויר הינשוף נקבע המדד לכמות האלכוהול בדגימת האוויר.

האם אפשר לסרב לבדיקת ינשוף במצב בו יש חשד של נהיגה בשכרות?
על פי תקנות התעבורה סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות על ידי מכשיר הינשוף מהווה בעצמו עבירה על החוק ורק יחמיר את מצבו של הנהג. סעיף זה הוכנס לחוק לאחר שנהגים החלו לסרב לבדיקה. כל נהג אשר יסרב לבדיקה זו רשאי בית המשפט לפסול את רישיונו לתקופה של שנתיים.

מהי בדיקת המאפיינים?
כאשר עולה החשד של נהיגה בשכרות, מתבצעת בדיקה נוספת המכונה בשם "בדיקת מאפיינים". הבדיקה  כוללת מספר פעולות פשוטות, כהליכה על קו, נגיעה עם היד באף, חזרה על פעולות אלו בעיניים עצומות ועוד.. בדיקה זו אינה מדויקת, סובייקטיבית ותוצאותיה מבוססות על תיאורו ותחושותיו של השוטר הבודק. לאחרונה קבע בית המשפט המחוזי כי ישנה חובה להזהיר את הנבדק בבדיקת המאפיינים ולהסביר לו את ההשלכות של בדיקה זו.
לאחר שנים של שאלות ותהיות האם מכשיר הינשוף אמין, קבע ביהמ"ש המחוזי בירושלים שמכשיר הינשוף  אמין. יחד עם זאת, עורך דין אשר עוסק בתחום התעבורה יכול לגלות פגמים בביצוע בדיקת השכרות ובעזרתם יכול להוביל את התיק לזיכוי או להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית. רק עורך דין המתמחה בתחום זה יוכל למצוא את הפגמים בתיק השכרות.

כותב המאמר, עו"ד עמית כהן, הוא עו"ד בדיני תעבורה וחבר בוועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין.
תוכן המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף ל
ו.
עו"ד עמית כהן
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס