חפש

הגנה משפטית על סודות מסחריים מפני גניבה-עו"ד שמעון צור

הגנה משפטית על סודות מסחריים מפני גניבה-עו"ד שמעון צור

חוק העוולות המסחריות מגדיר מספר קריטריונים יסודיים לפיהם מוכרת זכותו של בעל הסוד המסחרי להגנה מפני גניבה ולאפשרות לפעול כנגד מי שהפר את הסוד או עשה בו שימוש.

מהו סוד מסחרי?

סוד מסחרי הוא כלי לשימור היתרון התחרותי של העסק על פני מתחריו. לכן, כמעט כל דבר יכול להיות סוד מסחרי. החל ברשימת הלקוחות של העסק או שיטה ייחודית שפותחה בו לייעול העבודה, דרך קוד תוכנה, תהליכי ייצור, שיתופי פעולה מסחריים, תרשימי מכונה, או פיתוחים טכנולוגיים שנוצרו בו, וכלה בטקטיקה בתחום השיווק שפותחה בעסק או תעריפי החוזים השונים שלו.

 

מה ייחשב כהפרה או גניבה של סוד מסחרי?

חשבו, לדוגמה, על עובד שהיה אחראי על ניהול רשימת לקוחות שנשמרה בסודיות, לא פורסמה בשום מקום ומהווה יתרון עסקי, ולאחר שעזב את מקום העבודה לקח איתו את הרשימה והשתמש בה לצרכים אחרים. למשל,  כדי לפתוח עסק מתחרה, או כדי למכור אותה למתחרים. העובד ייחשב כמי שהפר את חובתו לסודיות המידע ולמעסיק לשעבר תינתן הזכות לתבוע אותו בגין גניבת סוד מסחרי.

מהם הקריטריונים ההופכים סוד מסחרי למוגן מפני גניבה?

ראשית, על הסוד המסחרי להיות מידע עסקי שאינו נחלת רבים ושלא ניתן לגלותו בקלות. בנוסף, בעלי הסוד צריכים להראות שהם נקטו בצעדים סבירים כדי לשמור עליו מפני חשיפה וזליגה החוצה. לבסוף, עליהם להוכיח כי המידע מקנה להם יתרון עסקי על פני המתחרים.

 

כיצד ניתן להגן על סודות מסחריים מפני גניבה?

העיקרון הבסיסי בהגנה על סודות מסחריים הוא נקיטת מה שהחוק מכנה ״אמצעים סבירים״ לשמירת סודיותם. שלושת האמצעים המקובלים ביותר הם א. הגבלת הגישה למידע הכלול בסוד המסחרי, ב. חשיפת המידע בפני מספר מצומצם של עובדים בלבד, הזקוקים למידע לצורך עבודתם, וג. החתמת העובדים על הסכמי סודיות.

 

מהו הסכם סודיות?

הסכם הסודיות מגדיר את הכללים המותרים להעברת המידע הסודי, כך שהצד שמקבל את המידע יהיה מוגבל בשיתופו הלאה. את ניסוח ההסכם חשוב להתאים למידע שעליו הוא מגן, אך גם לסוג הקשר שבין העסק לבין הגורם שנחשף למידע.

 וכך, לדוגמה, הסכם סודיות חד כיווני עם יועץ חיצוני, שידרוש מהיועץ להימנע מהעברת המידע לגורמים אחרים, יהיה שונה מאוד מהסכם סודיות הדדי בין שתי חברות המשתפות זו את זו במידע סודי במסגרת שיתוף פעולה עסקי.

 

כיצד ניתן להגביל את הגישה של עובדים אחרים לסודות המסחריים?

פרט לצמצום מספר העובדים שנחשפים לסוד המסחרי, מומלץ להגביל את הגישה של העובדים האחרים באמצעות סיסמא (אם הסוד מאוחסן במחשב), או על ידי הגבלת הגישה לשטח הפיזי בעסק שבו נשמר המידע הסודי.
 

מה ניתן לעשות לאחר שסוד מסחרי נגנב על ידי מתחרים?

חוק העוולות המסחריות קובע שאם ההגנה על הסוד המסחרי לא צלחה והוא נגנב והועבר לגורמים מתחרים, אזי עצם הגניבה ואחר כך השימוש במידע הם אסורים ומהווים עילה לתביעה. על מנת שבית המשפט יקבל את התביעה, על התובע להוכיח לא רק את הגניבה עצמה, אלא גם את קיומו של מידע סודי עסקי ואת ערכו הכלכלי ויתרונו המסחרי. כמו כן, יהיה עליו להציג הוכחות לכך שנקט אמצעים סבירים להגנה על המידע.


המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
משרד עו"ד שמעון צור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס