חפש

מהי הרעת תנאים בעבודה?-עו"ד שמעון צור

מהי הרעת תנאים בעבודה?-עו"ד שמעון צור

חוזה העבודה של כל עובד מפרט בצורה ברורה את תנאי העבודה שלו, כולל, למשל, שעות העבודה וגודל המשרה, השכר, ומקום העבודה.
 

האם הטרדה מינית עשויה להחשב הרעת תנאים בעבודה?

הטרדה מינית במקום העבודה היא יחס לא ראוי ומשפיל ועשויה בתנאים מסוימים  להחשב כהרעה בתנאי העבודה, אפילו אם עובד אחר (ולא המעסיק) הוא שהטריד מינית. זאת, משום שעל המעסיק מוטלת האחריות למנוע הטרדות מיניות במקום העבודה.

 

אילו שינויים קיצוניים בתנאי העבודה נחשבים כהרעת תנאים?

מצב נוסף בגינו ניתן לתבוע מעסיק על הרעת תנאים בעבודה הם שינויים קיצוניים בתנאי העבודה, במקום הפיזי של העבודה או בשעות העבודה. לדוגמה, אם מקום העבודה עבר למיקום רחוק באופן משמעותי מהמיקום עליו הוסכם בראשית ההעסקה, הדבר ייחשב כהרעת תנאים.

 באותו אופן, גם פגיעה בתנאים הפיסיים של העובד, כמו העברתו לחדר קטן, ללא חלון ומיזוג, תחשב כהרעת תנאים, כמו גם העברתו, למשל, ממשמרת לילה למשמרות יום, באופן הפוגע ביכולתו להגיע ללימודים באוניברסיטה.

 

האם פגיעה בשכר נחשבת כהרעת תנאים בעבודה?

במקרים שבהם שעות העבודה נותרות כפי שהיו קודם, אך השכר הצטמצם, מדובר בהרעת תנאים, גם אם העובד נתן לכך את הסכמתו לכאורה. זהו הדין גם במקרים שבהם השכר אינו משולם במועד, או שרכיבים מסוימים בשכר, כמו הבראה, חופשה וכן הלאה, נפגעים.

 יחד עם זאת, אם הפגיעה בשכר נובעת מכך שהעסק נקלע למשבר והמעסיק צימצם את שעות העבודה, הדבר לא ייחשב כהרעת תנאים.

 

באילו נסיבות העברה לתפקיד אחר תיחשב הרעת תנאים?

העברת עובד לתפקיד אחר במקום העבודה עשויה להחשב הרעת תנאים, אם השינוי בתפקיד פוגע בשכר או בשעות העבודה עליהן הוסכם עם העובד, או אם העובד מועבר לעסוק בתחום שהוא לא הוכשר אליו ולא עסק בו קודם. בנסיבות כאלה המעסיק חושף את עצמו לתביעה בגין הרעת תנאים.

מה אפשר לעשות כאשר מרגישים הרעה בתנאי העבודה?

בפני עובד או עובדת המרגישים הרעה בתנאי העבודה פתוחות שתי אפשרויות פעולה. הראשונה היא להתפטר, ובמקביל לתבוע פיצויים כאילו פוטרתם על בסיס הרעת תנאים. במקרה של התפטרות, יש להוכיח קשר ישיר בין הרעת התנאים להחלטה להתפטר. האפשרות השנייה היא לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה. בשתי האפשרויות, נטל ההוכחה כי אכן התקיימה הרעת תנאים מוחשית מוטל על העובד.

 

האם ישנן מגבלות לתביעת פיצויי פיטורין לאחר התפטרות בגין הרעת תנאים?

חשוב לזכור כי רק עובד שהועסק לפחות שנה במקום עבודתו רשאי לתבוע פיצויי פיטורין. בנוסף, עליו להתריע על כוונתו להתפטר בפני המעסיק ולתת לו הזדמנות נאותה לתקן את הרעת התנאים. אחרת, תביעתו לפיצויי פיטורין עשויה להידחות.

 

האם ניתן לתבוע פיצוי נוסף בגין הרעת תנאים עבודה?

מלבד פיצויי פיטורין, ישנם מקרים בהם העובד זכאי לפיצוי כספי נוסף. למשל, עובד שנפגע מהתעמרות, מהטרדה או מאפליה אסורה על ידי מעסיקו, יתכן מאוד שיוכל לתבוע פיצויים נוספים על היחס שקיבל.

 

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בתביעות נגד הרעת תנאים בעבודה?

רק עורך דין המתמחה בתחום יידע, לפני הכל, לבדוק האם מצבו של העובד אכן עונה על הקריטריונים של הרעת תנאים מוחשית.

 לאחר מכן, עורך הדין ינחה את העובד כיצד עליו לנהוג על מנת שיהיה זכאי למלוא סכום הפיצויים או לחייב את המעסיק לשנות את תנאי העבודה. עובד שיפעל בצורה עצמאית או עם עורך דין שאינו בקיא בתחום עשוי לפגוע בסיכוייו לשנות את תנאי העבודה או לקבל פיצויים.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.
 

משרד עו"ד שמעון צור
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס