חפש

דגשים בהסכמי העסקה-עו"ד לירון גרידיש

דגשים בהסכמי העסקה-עו"ד לירון גרידיש

חברים יקרים, רשימה זו הינה נקודת המוצא הראשונית בהסכמי העסקה לעובדים. ברשימה זו אבקש לתת כלים ראשוניים לדורש העבודה, לצורך הבנה על אילו נקודות יש לתת את הדעת במועד חתימת הסכם העסקה.

כרקע כללי על דיני העבודה נקודת המוצא היא כי מערכת היחסים בין עובד למעסיק היא מערכת חוזית המושתת על הסכמות בין הצדדים. מערכת זו מושתת על חוקים, אשר חלקם קוגנטיים, על צווי הרחבה, על הסכמים קיבוציים, ואילו היתר נקבע בהסכמים עצמם ובהתנהגות הצדדים.

נפתח בכך שהדבר הכי בסיסי בהסכם העסקה הוא שהסכם העבודה ישקף את ההסכמות שבין הצדדים. במילים אחרות, שהשכר אשר הוסכם עליו וכן יתר תנאי ההתקשרות יופיעו בהסכם. כמו כן, לאחר שסוכמו תנאי ההתקשרות בין הצדדים, בקשו העתק ממנו ועברו עליו בקפידה.

ככלל ניתן לומר שהסכמי העסקה חוזרים על עצמם בצורה כזו או אחרת, אולם להלן מספר נקודות/ מכשולים שנתקלתי בהם אשר יש לתת עליהם את הדעת וניתן לנהל לגביהן משא ומתן ובאופן זה לשפר את זכויות העובד:

  1. הודעה מוקדמת – חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א-2001 הוא חוק קוגנטי. יחד עם זאת, ניתן ורצוי להגיע להסכמות עם המעסיק שישולם לעובד הודעה מוקדמת של חודש ימים ואולי במקרים אחרים אף יותר. חשוב לדעת כי חוק הודעה מוקדמת קובע יום הודעה מוקדמת לכל חודש במשך חצי השנה הראשונה. באופן זה תוכלו להגן על עצמכם ולאפשר לכם מרחב נשימה עד למציאת מקום עבודה חלופי.

  1. שעות עבודה גלובליות – בהרבה מקרים מוסכם בין העובדים למעסיקים כי השכר יפוצל לשני חלקים באופן שבו ישולם להם שכר יסוד וגמול שעות נוספות גלובליות. בהתאם לחוק אין חובה לבצע הפרשות לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות מגמול השעות הנוספות. יחד עם זאת ניתן ורצוי לנהל מו"מ ולבקש כי ההפרשות יבוצעו אף מרכיב זה.

  1. הפרשות לפנסיה – בהתאם לצו ההרחבה לפנסיה חובה, קיימת חובה על מעסיק לבצע הפרשות לעובד לקרן הפנסיה בכפוף לדין. במסגרת ההסכם עובדים יכולים לבקש ממעסיקיהם כי אלו יבצעו הפרשות לקרן הפנסיה מתחילת עבודתם. בנוסף, מומלץ לבקש כי הפרשות העובד לרכיב הפיצויים יבוצע ממלוא השכר (כולל רכיב השעות הנוספות) וכן כי זה יבוצע בשיעור של 8.33% לחודש. דבר זה מבטיח כי בכל מקרה של סיום עבודה (פיטורים או התפטרות) ישולם לך העובד פיצויי פיטורים מלאים.

  1. חופשה שנתית- חוק חופשה שנתית, תשי"א-1951, קובע כמות ימים מינימלית המגיעה לעובד. נהלו משא ומתן על כמות ימי החופשה המגיעים לכם, מדובר על זכות השווה כסף רב ותאפשר לכם לצאת לחופשה מהעבודה כדי לאגור כוח ומבלי שיפגע שכרכם.

  1. חופשת מחלה -  חוק דמי מחלה, תשל"ו-1976 מסדיר את זכאות עובד לקבלת דמי המחלה. בהתאם לחוק עובד אינו זכאי לקבל מלוא ימי המחלה. במסגרת הליך המו"מ בין הצדדים, ניתן לבקש המעסיק ישלם לעובד דמי מחלה מלאים החל מיום המחלה הראשון.

אני שב ומדגיש כי מדובר ברשימה חלקית בלבד והיא נקודת המוצא ויש לבחון כל הסכם לגופו לרבות סעיפי הגבלות תחרות, הסכמי אופציות ועוד.

קיבלת הסכם העסקה ואתה רוצה להבין אותו לעומק ולהגן על האינטרסים שלך, אתה מעסיק ואתה מבקש לוודא שהסכמי העסקה מתאימים למקום העבודה ומקטנים את החשיפה שלך מפני  תביעות? עורך דין לירון גרידיש טיפל בהסכמי העסקה רבים ומגוונים ואתם מוזמנים ליצור קשר לקבלת ליווי ייעוץ משפטי.

* אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי. הסתמכות על האמור לעיל היא באחריות המשתמש בלבד.

עורך דין לירון גרידיש
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס