חפש

"פינוי בלא פיצוי"-עו"ד פזית ונדל

"פינוי בלא פיצוי"-עו"ד פזית ונדל

הוריכם עלו ארצה עם קום המדינה והושבו על ידי מוסדות המדינה בקרקעות ברחבי הארץ. אתם נולדתם שם, ילדכם נולדו שם. למעשה, מאז הושבו הוריכם במקרקעין לפני עשרות שנים משפחתכם מחזיקה במקרקעין ועושה בהם שימוש, בידיעת וברשות המדינה.

ואז ביום בהיר אחד, אתם מקבלים תביעה לפינוי המקרקעין וסילוק ידכם מן המקרקעין בלא כל פיצוי, בטענה כי הנכם מחזיקים בנכס שלא כדין או גרוע מכך פולשים, ואף מאוימים כי תידרשו לשלם דמי שימוש.

מה עושים? ראשית - פונים לייעוץ משפטי.

תביעות פינוי כנגד תושבים אשר הושבו בקרקעות על ידי רשויות המדינה הינן שכיחות, ויוצרות לעתים רבות הדים בתקשורת, וזאת לנוכח תחושת חוסר הצדק והכאב הטמונים בדרישת המדינה להוציא אנשים מנכס שהיה והינו ביתם היחיד מזה עשרות שנים, וזאת בלא כל פיצוי מצד אותה המדינה שהושיבה אותם בקרקעות אלה (או מצד יזם שרכש את הקרקע). הסיטואציה קשה אף יותר כאשר מדובר באנשים מבוגרים דלי אמצעים, או במשפחות קשות יום, שידם אינה משגת למצוא דיור חלופי ראוי.

אקדים ואומר כי יש לבחון כל מקרה לגופו, אך חשוב לדעת כי ישנם מקרים בהם התביעה לפינוי בלא פיצוי – אינה מתקבלת על ידי בית המשפט.

דוגמא אחת לכך התרחשה בגבעת עמל בתל אביב – בית המשפט קבע כי תושבי השכונה זכאים לפיצוי כתנאי לפינוי המקרקעין.

אחת הקביעות שזיכתה את התושבים בפיצוי הייתה העובדה כי מדובר בתושבים אשר לא פלשו למקרקעין אלא הושבו במקרקעין עוד בימי טרום המדינה.

עובדה נוספת שהטתה את הכף לטובת התושבים הייתה קיומו של הסכם משנת 1961 במסגרתו הוכרו התושבים כבעלי זכויות, והובטח להם דיור בדירות חדשות שיוקמו על הקרקע.

זאת ועוד, בפסקי דין לא מעטים נקבע כי שתיקתו של בעל הנכס במשך עשרות שנים בדבר השימוש שנעשה בנכס יכולה להצביע, במקרים מסוימים, על הסכמה מפורשת מצדו לשימוש שנעשה במקרקעין, כזאת היוצרת אינטרס הסתמכות אצל התושב.

על אף האמור לעיל, יתכנו מקרים בהם גם אם מתקיימות נסיבות המצדיקות לכאורה פינוי תמורת פיצוי, עדיין יקבל בית המשפט את התביעה במלואה ויורה על פינוי הנכס בלא כל פיצוי, ואף יחייב את התושב בתשלום דמי שימוש, שכן, ההכרעה השיפוטית הינה נגזרת של כלל הנסיבות של כל תיק ותיק. מכאן החשיבות העצומה שיש לייעוץ המשפטי.

עוד חשוב לדעת כי בית המשפט יורה על פינוי בלא פיצוי במקרים של פלישה למקרקעין, או במקרים בו הוסכם על התושב כי השימוש במקרקעין הינו לתקופה קצובה שאינה מקנה לו זכויות כלשהן במקרקעין, ובסוף התקופה יידרש לפנותם.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 

עורכת הדין פזית ונדל
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס