חפש

תביעת דיירים סרבנים-עו"ד דורון תמיר

תביעת דיירים סרבנים-עו"ד דורון תמיר

אין צורך להכביר במיילים על החשיבות של התגייסות הדיירים בעלי הדירות במתחם פינוי בינוי על מנת לקדם את התוכניות מהר ויחד עם היזם. גם בתמ"א 38 חשיבות השיתוף פעולה של הדיירים עם היזם גבוהה ובכל זאת יש דיירים שמתמהמהים ולא חותמים ומסרבים להתקדם. חלקם מנסה לסחוט הטבות קטנות מתוך הבנה שכל דחייה עולה ליזם המון כסף ומסכנת את הזכויות של הדיירים בפרוייקט וחלקם סתם חושש, שיקחו לו, שיגנבו לו, שלא יתנו לו מספיק ואו שהיזם מרוויח יותר מדי. נגד הסרבנים מקובל ונהוג להגיש תביעות המוכרות כתביעות "דייר סרבן" עליהן נדבר היום.

יש הבדל מהותי בין תביעת דייר סרבן בתמא 38 לבין תביעה בפינוי בינוי וזאת כי שני החוקים שונים במהותם וכך גם בסמכות השיפוט הדנה בהם.

בתמ"א 38 נתונה הסמכות השיפוטית למפקח על המקרקעין מתוקף החוק, סמכותו כוללת בין היתר את הזכות לכפות על דייר סרבן לחתום על ההסכם ו/או למנות עו"ד או רואה חשבון שיחתמו במקומו. כך נמצא שרוב התביעות נגד דייר סרבן בפרוייקטים של תמ"א 38 הן לצווי עשה שמבקשים מהמפקח על המקרקעין, שהוא סמכות מקבילה לבית משפט השלום, לחייב את הסרבן לחתום.

אבל לא כל מי שלא חותם הוא סרבן! לדיירים מבוגרים מעל גיל 80 ולדיירים עם מוגבלויות, יש זכויות יתר, כמו כן פסיקה אצל המפקחת בתל אביב קבעה כי בעל דירת קרקע זכאי לדרוש להישאר בעלים של דירת קרקע, אז אולי יש מצב שזה המקרה המתאים ולכן יש לבחון כל התנגדות לגופה. גם אם אין בהסכם בטחונות ראויות ו/או אם עוה"ד של הדיירים אינו מחויב לדיירים ו/או כל פגם אחר בהסכם ובהתנהלות של היזם, יכול שלא יראו בדייר המסרב לחתום כדייר סרבן.

בפינוי בינוי הנושא של דייר סרבן מעוגן בחוק פינוי ובינוי (עידוד מיזמי פינוי ובינוי) וקובע מה התנאים שלפיהם דייר סרבן לא יחשב סרבן. למשל אם אין רוב של 80% במתחם ו66% בכל בניין או אם לא הוצעו למבוגרים החלופות על פי חוק ואו אם המארגן לא פעל כחוק ואו אם עו"ד הדיירים התקשר עם היזם ולא עם הדיירים. גם כאן העדר בטוחות, העדר מגורים חליפיים לתקופת הבניה וטענה לתמורה שאינה ראויה ואו אחידה יכולים להוות עילה להתנגדות. במקרה של פינוי בינוי תוגש תביעה כספית נזיקית נגד הסרבנים שלרוב תסתיים בחתימתם על ההסכם ואו בפיצוי כספי לתובעים.

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר כל אחריות.

 

עורך הדין דורון תמיר
מלאו את פרטיכם ועורך הדין יחזור
אליכם בהקדם:
אני מאשר/ת את תקנון האתר
אני מאשר/ת קבלת דיוור
שלחו טופס